خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سخنی با همه مسئولان جمهوری اسلامی

یادداشتی از سيدحميد طباطبايی که با عنوان «سخنی با همه مسئولان جمهوری اسلامی: امام به شما چه گفت؟» در جماران منتشر شده است را در ادامه می‌خوانید:

«ای… دولتمردان از رده ی به اصطلاح بالا تا پایین بهوش باشید که در دوراهی سعادت و شقاوت قرار دارید… توجه و بسیار توجه [داشته باشید] که همه و همه در محضر مبارک حق هستید… اگر به واسطه سوء مدیریت و ضعف فکر و عمل شما به اسلام و مسلمین ضرری و خللی واقع شود و خود می دانید و به تصدی ادامه می دهید، مرتکب گناه عظیمی و کبیرة مهلکی شده اید»[صحیفه امام؛ ج: 19؛ ص: 157]

این یکی از کلیدی ترین کلمات حضرت امام خطاب به مسئولین جمهوری اسلامی است. در این کلام چند نکته مهم مستتر است که لازم است همه متصدیان امور آن را با خود مرور کنند و به اصطلاح کلاه خود را در این باره قاضی کنند

۱-مخاطب این جمله فقط مدیران میانی نیستند. همه از بالا تا پایین مخاطب این سخن امام هستند. فرقی هم بین مدیران انتخابی و انتصابی نیست.

۲-عمل به این جمله امام سعادت را در پی دارد و تخطی از آن شقاوت و بدبختی را به دنبال خواهد داشت. پس مسئله را نباید ساده گرفت.

۳-این سخن یک دستور دینی است چراکه همه را در محضر خدا فرض می کند. و به همان اندازه وجدان و اخلاق را ضامن آن قرار می دهد.

۴-اگر مدیری- در هر رده- می داند که سوء رفتار دارد یا دانش لازم را ندارد ، حرام است بر آن جایگاه تکیه بزند.

۵- ضرر تنها در صورتی عامل هلاکت نیست که ضرر به اسلام باشد، بلکه اگر حتی به یک مسلمان هم ضرر بخورد ، مسئول مربوطه ، مرتکب گناه عظیم شده است.

۶- هروقت یک مدیر فهمید که توان فکری یا توان عملی لازم را ندارد باید سریعا از مسئولیت کناره گیرد. والا گناه کبیره ای را مرتکب شده که در آخرت جهنم را در پی دارد.

۷-ضعف تنها به عمل محدود نیست. مدیر باید از قدرت فکر برخوردار باشد. قدرت فکری گاه بر اثر خستگی و فرسودگی زائل می شود. چنان که توان عملی هم چنین است.

۸- برای آنکه لازم باشد مسئولی کار خود را ترک کند تنها لازم نیست که عملکرد او  باعث ضرر شود،  بلکه اگر اعمال و تصمیمات او باعث «خلل» شود ، هم باید مدیر و مسئول مورد نظر، سریعا از شغل خود کنار بکشد. یکی از موارد خلل آن است که  اگر دیگران بهتر می توانند  کار او  را انجام دهند ، ادامه کار این مدیر و مسئول مصداق خلل است و حرام است.

۹- مسئولی که می داند که در جهتی ناتوان است  و به کار ادامه می دهد،  فاسق است و از عدالت ساقط شده است و باید هم به درگاه خدا توبه کند و هم از مردم  حلالیت بطلبد. بلکه نسبت به حقوق از دست رفته مردم ضامن است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا