خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه یادگاری زم به نهادهای امنیتی!

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «سه یادگاری زم به نهادهای امنیتی» به بهانه‌ی گفت‌وگوی اخیر صداوسیما با روح الله زم نوشت:

خبرنگار خبرساز برنامه‌ی «بدون تعارف» این بار روبروی یک فعال رسانه‌ای محکوم به اعدام نشست؛ روح الله زم، موسس کانال تلگرامی «آمدنیوز».

زم در این مصاحبه که در شبکه‌های اجتماعی برخی آن را بازجویی محترمانه خواندند و بعضی از آن با عنوان دادگاه یاد کردند و گروهی نیز چنین مصاحبه‌ای را مقدمه‌‌ای برای نقض حکم اعدام او دانستند تلاش کرد خونسرد ظاهر شود و از این که به «اغتشاش» خوانده شدن اعتراضات توسط خبرنگار انتقاد کند هم ابایی نداشت.

اما این مصاحبه که حدود سی و پنج دقیقه بود سه نکته‌ی مهم نیز داشت که شاید در حاشیه‌های به وجود آمده برای آن کمتر مورد توجه قرار بگیرد؛ سه یادگاری زم به نهادهای امنیتی!

1ـ روح الله زم در ابتدای این گفت‌وگو می‌گوید که گرایش سیاسی‌اش اصلاح‌طلبانه بوده است، اما پس از دستگیری در سال 1388 و دوران بازداشت دیدگاهش تغییر می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که باید انتقام بگیرد. واقعیت این است که کسر قابل توجهی از فعالان رسانه‌ای که پس از حوادث 88 بر اثر محدودیت‌ها و برخوردها از کشور خارج شدند و اکنون در رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی مشغول فعالیت هستند نیز مانند روح الله زم مشی اصلاح‌‌طلبی – و نه براندازی – را دنبال می‌کردند و پس از مواجه شدن با برخوردهای نادرست مانند آنچه در بحران 88 شاهد بودیم به تدریج تغییر دیدگاه دادند و مسیری دیگر را برگزیدند. به نظر می‌آید که توجه به این نکته درس بزرگی برای نهادهای امنیتی کشور است تا با برخوردهای قهری، مسیر تغییر رویکرد چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای از اصلاح‌گری به براندازی را شاید ناخواسته و ندانسته فراهم نسازند.

2ـ زم در اواسط این گفت‌وگو که به چگونگی برآمدن آمدنیوز پرداخته است می‌گوید که در همان روزهای نخست تاسیس آمدنیوز یک یا دو منبع به شکل «اتومات» به تیم آن‌ها وصل شدند که «خبرهای خاص» می‌دادند؛ او که آشکارا تمایلی به سخن گفتن در این باره ندارد. مدعی است پای «اسامی بزرگ» به میان کشیده می‌شود که گفتن از آن «صلاح نیست». درباره‌ی اینکه این صلاح نبودن سخن گفتن از اسامی بزرگی که به شکل اتومات در ابتدای تاسیس آمدنیوز منبع خبری این رسانه شدند و خبرهای خاصی را به روح الله زم می‌دادند، تصمیم زم است یا توصیه‌ی دیگران نمی‌توان قضاوت دقیقی داشت اما در همین مقدار که گفته شده نشانه‌هایی به یادگار برای نهادهای امنیتی وجود دارد؛ تا اگر بخواهند، بتوانند از آن اسامی بزرگ هم سخنی به میان بیاورند. اسامی بزرگی که از روز نخست به طور «اتومات» به آمدنیوز وصل شده‌اند و شاید هم آمدنیوزساز بوده باشند!

3ـ و نکته‌ی پایانی به آخرین جمله موسس کانال تلگرامی آمدنیوز بازمی‌گردد. هنگامی که خبرنگار صداوسیما از او می‌خواهد تا در جایگاه قاضی بنشیند و حکمی برای خود صادر کند، به جای پاسخ به این سوال می‌گوید: «روز اول گفتند حُکمت اعدام است». چه کسانی روز اول دستگیری زم و بدون برگزاری حتی یک جلسه‌ی بازجویی (چه برسد به دادگاه) از حکم اعدام او گفته‌اند؟! آیا «اعترافات» فردی که از روز نخست دستگیری در چنین موقعیتی قرار گرفته است علیه دیگران قابل اتکاست؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. در مورد نام های بزرگ، خودش هم به طور غیر مستقیم اشاره کرد که آمد نیوز در انتخابات 96 ورود داشته است. سخت نیست بدانیم که زم در انتخابات 96 کدام فرد دارای نام بزرگ را علیه ابراهیم رییسی پشتیبانی رسانه ای می کرده است.

      1. اگر شخص مورد نظر شما در میان آن نامهای بزرگ بود سه هزار و پانصد بار اسمش را در تلویزیون می گفتند. اتفاقاً این نام های بزرگ از مخالفان شخص مورد نظر شما هستند که نام شان برده نمی شود.

  1. در مورد نکته سوم : اتفاقا اعتراف آدمی که از اول حدس میزنه حکمش اعدامه قابل اعتمادتره چون انگیزه ای برای دروغ گویی نداره

    1. برای انتقام چی!؟ بنظرت انگیزه داره!!؟ (حالا که قراره اعدام بشم، پس بذار عده ای رو هم با خودم نابود کنم)،، چی فکر میکنی جناب سعید؟ این که منطقی تره!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا