خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ایران باید با هر روشی آژانس را تا انتخابات آمریکا مدیریت کند»

«رضا فرجی‌راد»، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل معتقد است که ایران باید با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا انتخابات آمریکا همکاری و آن را مدیریت کند تا آمریکا بهانه‌ای برای تحت فشار قرار دادن ایران پیدا نکند.

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا درباره لزوم ماندن ایران در کنوانسیون‌های بین‌‌المللی و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نشانه‌هایی از خوب بودن شرایط ایران  و حمایت بعضی از کشورها می‌بینیم. آمریکا به دلیل اینکه دچار خطا شده و از برجام خارج شده است، نمی‌تواند اقداماتی در این چارچوب انجام دهد، اما آمریکا کشور زور‌گویی است و اطرافیان ترامپ نیز افراد تندرویی هستند و طبیعتا می‌خواهند کار خودشان را با زور پیش ببرند.

وی ادامه داد: اگر تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شود، به معنای آن نیست که آمریکایی‌ها دست بر می‌دارند، بلکه اقدامات دیگری انجام می‌دهند، فشارها بر روسیه، چین و اروپا را می‌‌افزایند و همین الان نیز در حال تلاش هستند تا اروپایی‌ها را به سمت خودشان بکشانند. فشارهای مختلفی خواهند آورد یا قطعنامه جدیدی را در رابطه با تحریم‌های تسلیحاتی ایران به شورای امنیت خواهند داد؛ یا در پی فعال کردن مکانیزم ماشه بر می‌آیند و علیرغم اینکه نمی‌توانند این کار را انجام دهند، با فشار به کشورهای دیگر اقداماتی را که می‌خواهند، انجام می‌دهند.

نباید کاری کنیم که آمریکا بتواند از فضای به وجود آمده علیه ایران سوء‌استفاده کند

اگر امروز حرفی برای گفتن داریم، به این دلیل است که بعد از برجام همکاری کاملی با آژانس داشته‌ایم

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجه درباره اینکه همکاری با آژانس چقدر به نفع ایران است و آیا آنچه که برخی از نمایندگان درباره خروج از کنوانسیون‌ها تاکید دارند، کاری درست است، گفت: اگر با آژانس همکاری نکنیم، به شورای امنیت سازمان ملل گزارش منفی می‌دهد که بهانه‌ای به دست آمریکا خواهد بود برای اینکه قضیه را به سمت تصویب قطعنامه‌های بین‌المللی که فصل هفت شوای امنیت نیز جزو آن‌ها است، بکشاند. اگر در حال حاضر حرفی برای گفتن داریم، به این دلیل است که بعد از برجام همکاری کاملی با آژانس داشته‌ایم و آژانس نیز بیش از ۱۵ گزارش مثبت درباره ایران و همکاری‌هایش به شورای امنیت داده است؛ بنابراین ما نباید کاری کنیم که آمریکا بتواند از فضای به وجود آمده علیه ایران سوء‌استفاده کند.

وی اضافه کرد: البته نمایندگان مجلس آزاد هستند که نظرات مثبت و منفی خودشان را در رابطه با اینکه با آژانس همکاری کنیم یا نکنیم یا اینکه از برجام و ان پی تی خارج شویم را بگویند، اما مقام‌های ارشد کشور و شورای امنیت ملی تصمیم می‌گیرند و نمایندگان مجلس مثل خود مردم نظر می‌دهند و رسانه‌ای هم می‌شود، اما آنچه که مسلم است این است که تصمیمات مهم و استراتژیک را مسئول بالا و شورای امنیت کشور می‌‌گیرند.

ایران باید با هر روشی آژانس را تا انتخابات آمریکا مدیریت کند

فرجی‌‌راد درباره میزان همکاری ایران با آژانس گفت: این موضوع باید در دو فاز بررسی شود یکی اینکه ایران باید با هر روشی آژانس را تا انتخابات آمریکا مدیریت کند و با هر روشی که آژانس می‌خواهد برخورد کند، مثلاً ایران درخواست بازدید آژانس از دو سایت ایران را دارند را به نحوی مدیریت کند.  اگر انتخابات آمریکا برگزار شود باید دید که رئیس‌جمهور بعدی با برجام چه خواهد کرد، اگر ترامپ انتخاب شود که داستان متفاوت خواهد شد و آژانس هم نگاهش متفاوت می‌شود و آژانس امروز نخواهد بود؛ آن زمان ما باید تصمیم بگیریم که آیا نوع عملکرد آژانس بر اساس حق و عدالت است یا بر اساس سوءگیری‌ها و نفوذ ایالات متحده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

اگر ترامپ انتخاب شود آژانس بیشتر تحت تأثیر آمریکا قرار خواهد

وی با بیان اینکه اگر ترامپ انتخاب شود آژانس بیشتر تحت تأثیر آمریکا قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمریکا به آژانس فشار می‌آورد اما از سویی روسیه چین و برخی از کشورهای اروپایی تا حدودی مانع می‌شوند اما در صورتی که ترامپ پیروز شود، فشار خیلی بیشتری خواهد داشت و چون نتوانستند با ایرانیان مذاکره کنند و به اهداف خودشان برسند، در مقابل آژانس موضع تهاجمی خواهند داشت.

این کارشناس مسائل سیاست خارجه گفت: باید منتظر بمانیم و به هر عمل نامتعارف آژانس واکنش مناسب داشته باشیم، اما معتقد هستم که روی هدف کوتاه‌مدت تمرکز داشته باشیم و آژانس را مدیریت کنیم.

برجام اعتبار دموکرات‌ها است

توافق ۲۵ ساله ایران و چین چیزی جز نتیجه فشارهای آمریکا نیست

وی در مورد اینکه حضور یک دموکرات بر جایگاه ریاست جمهوری آمریکا چقدر بر رابطه ایران با آمریکا اثرگذار خواهد بود، با بیان اینکه برجام اعتبار دموکرات‌ها است، گفت: معاون رئیس‌جمهور پیشین که اکنون نامزد ریاست جمهوری آمریکا است، در شکل‌گیری برجام نقش داشته است. اگر او رئیس جمهور شود مطمئن باشید آقای اوباما در دولت جدید پست نخواهد داشت اما تاثیرگذار خواهد بود به طوری که حتی در انتخاب وزرا رئیس‌جمهور با او مشورت خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المل افزد: اگر بخواهند زیر برجام بزنند به طور طبیعتی وارد بازی‌های جدیدی با ایران می‌شوند و ایران نیز برنامه‌های جدید خودش را اجرا خواهد کرد. به طور مثال توافق ۲۵ ساله ایران و چین چیزی نیست جز نتیجه فشارهای آمریکا و این یعنی غربی‌ها ضرر کرده‌اند. یک کشور ثروتمند، در چهارراه جغرافیایی و با اهمیت بالای ژئوپولتیکی مثل ایران راه‌کاری پیدا خواهد کرد.

فرجی‌راد اظهار داشت: دولت جدیدی که در آمریکا بر سر کار می‌آید جز اینکه برجام اعتبار خودشان است، اگر می‌خواهند سودی ببرند نباید راه ترامپ را ادامه دهند، اگر این اتفاق بیفتد طبیعتاً دیگر به هیچ توافق بین‌المللی نمی‌شود، اعتماد کرد. اگر دمکرات‌ها  پیروز شوند راهی را می‌روند که می‌شود مذاکره کرد. مشخص می‌شود که می‌خواهند برجام را اجرا کنند یا با فشار برخی کشورهای اروپایی می خواهند ادعا کنند که برنامه موشکی نیز جزو آن باشد که طبیعتاً ایران زیر بار آن نخواهد رفت. مهم ای  است که راهی را که ترامپ رفته است آنها نخواهند ادامه دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا