خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو گانگی شخصیتی بایدن در آخرین مناظره با ترامپ

محسن عبدالهیان متخصص زبان بدن، در پیام‌هایی جداگانه که متن آن را در زیر می‌خوانید، به بررسی  تحلیل زبان و بدن دونالد ترامپ و جو بایدن در آخرین مناظره انتخاباتی پیش از برگزاری انتخابات 2020 پرداخته است. متن کامل این یادداشت که در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته است را در زیر بخوانید:

در مورد مناظره آخر ترامپ و بایدن، این را باید بگویم که جو بایدن اعتماد به نفس بیشتری داشت و می‌داند که برنده است و دموکرات‌ها در حال حاضر تعداد آرای بیشتری دارند. متقابلا ترس و ناامیدی هم در چهره‌ی ترامپ دیده می‌شود. مشخص است که رفتار و بیان ترامپ تغییر کرده و انگار دارد طعم باخت را می‌چشد. از طرفی کریستین وکلر مجری زنی که اجرای برنامه را بر عهده داشت، سعی می‌کرد در شروع مناظره خیلی متعادل باشد اما طبق عکس‌هایی که موجود است، می‌بینید که تا پایان مناظره، از ترامپ نفرت دارد و خیلی جاها چهره‌اش پر از نفرت می‌شود. این‌ها دلایلی دارد که برای شما توضیح می‌دهم.

از طرفی، مورد دیگری که مهم است بدانید این است که اگر توجه کنید، مباحث و سوال‌ها به ترتیبی چیده شده که هرچه جلوتر رفته و به پایان مناظره نزدیک می‌شویم، ترامپ حرف کمتری برای گفتن دارد و اصلا از سوال‌ها مثل بحث انرژی پاک و استفاده نکردن از صنعت نفت چیزی نمی‌فهمد. ترامپ اصولا به مسائل، اقتصادی یا بهتر بگوییم بازاری نگاه می‌کند و کاملا در حرف‌هایش هم مشخص است که همه چیز را در این مقیاس می‌سنجد. روی عکس‌هایی که برایتان می‌فرستم، یکی یکی توضیح می‌دهم تا به آخر مناظره برسیم که نکات خیلی مهمی دارد.

در تصویر اول، اگر به پاهای ترامپ توجه کنید، این پاها در شروع مناظره، کمی به سمت چپ خودش یعنی به سمت بایدن تمایل دارد. اما بایدن، مستقیم و به سمت تریبونی که خانم ولکر جلویش قرار دارد ایستاده است. طرز ایستادن هر دو نشان دهنده این است که ترامپ برای حمله مستقیم، حساب شده و هرچند با ادب و احترام آمده است. اما او می‌داند تنها حربه‌ای که در دست دارد حمله‌ی مستقیم به بایدن و خانواده‌اش است. وقتی صحبت‌ها را می‌شنویم، متوجه می‌شویم که دقیقا همین اتفاق می‌افتد و ترامپ بارها به بایدن و خانواده‌اش حمله می‌کند. حملاتی مثل شما از روسیه پول‌هایی گرفتید،موضوعات اوکراین، چین و پسرش که نقطه ضعف بایدن است را خیلی زیر سوال می‌برد.

در دو عکس بعدی اگر، به شانه‌ی سمت چپ ترامپ که به سمت دوربین است توجه کنید، عقب کشیدگی شانه‌ی ترامپ را می‌بینید که این حرکت را از او ما زیاد دیدیم. این انقباض‌ها ناشی از اضطراب او است. هروقت که می‌خواهد خودش را بزرگتر از چیزی که است نشان دهد یا کم نیاورد یا به عبارتی خودش را در جدال می‌بیند، (حتی وقت هایی که در دوران ریاست جمهوری‌اش بود و می‌خواست کاری انجام دهد که ریسک سنگینی داشته است) این نوع انقباض‌ها و پرش شانه‌اش را می‌بینیم. این موضوع نشان می‌دهد چقدر این مناظره برای ترامپ سخت بوده و می‌داند که آرای دموکرات‌ها از او بیشتر بوده است و در این مناظره اصلا خودش را جلوتر نمی‌بیند بلکه عقب‌تر می‌بیند و اضطراب دارد.

در تصویر چهارم باز هم همان غرور را در ترامپ می‌بینیم. ترامپ در مورد اینکه هیچکس از خودش با روسیه سختگیرتر نبوده است، شدیدتر، جدی‌تر و با اطمینان صحبت می‌کند. این مورد هم مجددا موردی در تایید صحبت های قبلی است.

در تصویرپنجم، یک اتفاق دیگر می‌بینیم. سر ترامپ همان اطمینان را نشان می‌دهد و بالا رفتن چانه را دارد. اما اگر که دقیقتر نگاه کنیم، بازوی سمت راست ترامپ( در سمت چپ تصویر بالا) کشیده شده که این همان انقباضی است که قبلتر گفتیم وقتی او ریسک می‌کند این انقباض‌ها را در بدن او می‌بینیم.

اینجا دقیقا همان موقعی است که ترامپ به بایدن می‌گوید تو داشتی با خانواده پول پارو می‌کردی در صورتی که او می‌داند بایدن پول پارو نمی‌کرده و پول‌هایی در حدود سه و نیم میلیون دلاربوده که از آن صحبت می‌کند که آن انقدر پول زیادی نیست که ترامپ بخواهد از لفظ پارو کردن استفاده کند. اما اینجا دارد اگزجره می‌کند تا بایدن را خراب کند به همین دلیل بازویش به این شکل می‌پرد.

در دو تصویری که از بایدن می‌بینیم، اگر به انگشت اشاره و حالت چهره‌اش نگاه کنید، در تصویر اول انگشتش صاف‌تر است و اشاره‌ی مستقیم‌تری به ترامپ دارد. در چهره‌اش خشم و نفرت است و هم از این صحبت می‌کند که در هیچ سالی اظهارنامه‌‌ی مالیاتی را پر نکردی. نمی‌خواهم بگویم بایدن خیلی به این حرفش مطمئن است، اما می‌داند که این حرف درست است. با اینکه قابل اثبات یا قابل استناد نیست، باز هم ذره‌ای شک و تردید در او می‌بینیم که انگشت اشاره‌اش از حالت انقباضی که در سایر حالت‌ها می بینیم، کمی متفاوت و کمتر است. اما در عکس دوم می‌بینید آن انگشت اشاره خم شده است. آن جدیت، خشم و نفرتی که در عکس قبل می‌دیدیم، که می گوید که تو از چین و روسیه پول می گیری نمی بینیم و این هم اطمینان و عدم اطمینان نسبی بایدن است.

در آیتم شماره 8 سه تصویر از بایدن را برایتان در نظر گرفته‌ام.

در تصویر اول به خودش اشاره می کند. اما در این لحظه می‌گوید خانواده او یعنی ترامپ، در تصویر دوم به ترامپ اشاره می‌کند اما اشتباها می‌گوید خانواده من. اینجا می‌گوید صحبت از خانواده او یا خانواده من نیست. اما جا به جا این اشاره ها نشان می‌دهد که می‌تواند یکسری معانی و تفسیرهایی داشته باشد.

اول اینکه بایدن چقدر عصبی است که نمی‌تواند تمرکز داشته باشد و ما به این عدم هماهنگی مغز با بدن می‌گوییم. دوم، به احتمال زیاد حرف‌هایی است که به بایدن یاد داده شده است. یعنی مشاورین او احتمالا پیش بینی کرده‌اند که ترامپ می‌خواهد به او حمله مستقیم داشته باشد و در جایی می‌تواند از این جملات استفاده کرده و در کل بحث را عوض کند که این کار را هم کرد.

اما مشخص است که چون این جملات، جملات خودش نیست و به او آموخته شده است، هنوز برایش جا نیفتاده و وقتی عصبی می‌شود همچین اشتباهی را انجام می‌دهد. ما این حرکت را خیلی وقت‌ها از خودمان دیده‌ایم. این یک نوع هماهنگ نبودن مغز با بدن است.

اگر در تصویر سوم نگاه کنید، بایدن کاملا مستقیم و رو به دوربین، پیامی را به مردم آمریکا می‌دهد. خیلی مستقیم، با صراحت و صداقت می‌گوید ترامپ به فکر خانواده‌های شما نیست و این اولین پیام مستقیمی است که می‌دهد و پیام مستقیم دیگری هم می‌دهد که این دو در کنار هم معانی پیدا می‌کنند که در ادامه توضیح خواهم داد.

اما تصویر آخر و آیتم شماره نه. اینجا تقریبا پایان مناظره است. بایدن برای بار دوم با صراحت، مجددا یک پیام مستقیم می‌دهد. اما فکر می‌کنم این بار به همه‌ی مردم دنیا و همه آن‌هایی که نگاه می‌کنند پیام می‌دهد. به نظر من مشکوک است چون پیامی که می‌دهد دوگانه است. بایدن با کلام و بیانش تاکید می‌کند که بسیار مشتاق گرفتن پست ریاست جمهوری است و خودش را پیروز میدان می‌داند و مطمئن است.

با توجه به ترس جاری در چهره‌ی ترامپ، مشخص است که این موضوع ناامیدی‌اش را نسبت به نتیجه انتخابات می‌رساند. وقتی که در این تصویر نگاه می کنیم، حرکت دست‌ها، جهت نگاه و غمی که همراه با آن شوق و ذوقی که در چهره‌ی بایدن می‌آید، یک پیام دیگر می دهد. پیام به این شکل است که انگار می‌داند برنامه چیز دیگری است. یک دوگانگی در چهره‌اش است و اما در آن پیامی که محکم می‌دهد، زیر و پشت آن یک چیز دیگر است. فکر می‌کنم بایدن مثل بچه‌ای که چیزی مثل عروسک یا اسباب بازی دوست دارد، مجبورش کردند با سخاوت از آن بگذرد. البته این‌ها حدس و گمان است و نمی‌دانم چقدر ممکن است به واقعیت بپیوندد.

اما می‌شود با حدس و گمان گفت با توجه به اتفاقاتی که در این مناظره افتاد، دموکرات‌ها تصمیم گرفته‌اند به ادب کردن و ضرب شست نشان دادن به جمهوری خواهان بسنده کنند و اجازه دهند ترامپ 4 سال دیگر برای آمریکا پول جمع کند. اما اینکه چطور با اینکه برنده‌ی انتخابات هستند، تا به اینجاف برنامه را عملی می‌کنند، نمی‌دانم. باید صبر کرد و ببینیم.

فکر می‌کنم بایدن در اینجا یک پیام دوگانه می‌دهد و از طرف دیگر، همان طور که در توضیحات اول عرض کردم خانم کریستین  مجری این مناظره هم به نوعی از این مسئله خبر دارد که احتمال آن خیلی کم است. اما فکر می‌کنم ایشان هم حدس زده است. حتی نحوه‌ی چیدمان سوالات که به آخر می‌رسد می‌بینیم ترامپ هیچ پاسخی ندارد و اصلا در جریان نیست و آنقدر بحث طولانی شده، بینندگان مباحث اقتصادی ابتدایی را فراموش کرده‌اند.یعنی به این شکل و به این دلیل این کار انجام شده که ترامپ و جمهوری‌خواه ها را کاملا به آن‌ها ثابت کنند که شما مغلوب شدید و کاملا زمین می خورند.

حالا ممکن است بایدن و دموکرات‌ها بیایند و سخاوتمندانه و بخاطر اینکه بحث ایالات متحده است و نه فقط ما دموکرات هستیم یا آن‌ها جمهوری خواه، بگذرند، کنار بکشند و بگویند که ما می‌خواهیم چهار سال دیگر به ترامپ فرصت بدهیم. یا ممکن است بحث مریضی یا چیزی شبیه آن برای بایدن مطرح شود و بحث عقب کشیدن انتخابات باشد که البته من خیلی قوانین آمریکا را نمی‌دانم و در آخر شاید، افرادی را نگه داشتند که رای مستقیم بدهند و شاید خودشان به این افراد بگویند که به ترامپ رای دهید تا این اتفاق بیفتد، نمی‌دانم.

سه تصویری که از خانم کریستین ولکر می‌بینید، زمانی است که به ترامپ واکنش نشان می‌دهد. ما بالاکشیدگی لب بالا را در تصویر اول می‌بینیم ولی در تصویر سوم آن بالاکشیدگی کمتر است. یک سمت صورت و دهان ایشان بالاتر رفته است و لب‌هایی که باریک‌تر شده است. پلک بالا چشم‌ها کمی بالا رفته است و پلک پائین کمی منقبض شده است.

البته این حرکات کمی ظریف است، خشم، تنفر و تمسخر را روی چهره ایشان نسبت به آقای ترامپ می‌بینیم که در مقاطع مختلف مناظره جاری است و از نیمه دوم مناظره به بعد این موارد کاملا نسبت به حرف‌ها و واکنش‌های ترامپ در چهره ایشان دیده می‌شود.

در چند تصویر آخری که از آقای ترامپ می‌بینید، اگر به ابروهای ترامپ دقت کنید، گوشه‌ی داخلی ابروهای ترامپ به سمت بالا است و پلک‌های بالا کمی افتادگی دارد. همه‌ی این موارد نشان از غم است. البته حالت‌هایی از ترس هم در چهره‌ی ایشان داریم که چون تصاویر خیلی گویا نیستند، خیلی قابل توضیح دادن نیست اما در عین حال روحیه افسرده و شکست خورده را در ترامپ می‌شود در همین تصاویر دید.

در کلام آخر حالا باید دید دموکرات‌ها عقب نشینی می‌کنند تا 4 سال دیگر به دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان فرصت دهند یا خیر؟

بررسی زبان بدن سیاستمداران: از حالت مانیایی احمدی‌نژاد تا خشکی روحانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چقدر مزخرف بود ، کل انتخابات و پیروزی بایدن و بعد واگذار کردن بازی به ترامپ رو از چند تا عکس تشخیص داده این اطلاعات به آمریکایی ها هم انتقال بدین این همه باهم درگیر نشن گناه دارن، تو رو خدا با این مباحث سطح خودتون رو پایین نیارید

  2. یک سمت دهان خانم ولکر در حالت عادی هم به نظر بالاتر میومد و نبابد تصویر شماره ۳ ملاک قرار گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا