خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛ رئیسی و ظریف رقبای نهایی؟!

ایرنا نوشت: فضای مجازی در ماه‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسائلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌های مختلف جریانات سیاسی در شبکه‌هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی در گزارش‌های مستمر خود و در فاصله حدود ۲ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌های تلگرامی و توییت‌ها در بازه زمانی ۱۱ صبح دوشنبه ۳۰ فروردین تا ۱۱ صبح سه شنبه ۳۱ فروردین ماه جمع بندی شده است.

تلگرام، نامزد جریانات سیاسی و نظرسنجی‌ها درباره مشارکت

نتیجه نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا در خصوص میزان مشارکت مردم در انتخابات و گرایش سیاسی آنها به نامزدهای مختلف ریاست جمهوری، بازتاب زیادی در کانال های تلگرامی داشت. یک کانال تلگرامی در خصوص جزییات این گزارش نوشت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در آخرین نظرسنجی خود (فروردین ۱۴۰۰) با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال و اندازه نمونه ۱۵۶۹ از طریق تلفنی میزان رای احتمالی مردم به شخصیت‌های سیاسی (در صورت کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری) را مورد سنجش قرار داده است. از مردم پرسیده شد «من اسم چند شخصیت سیاسی را می‌خوانم؛ اگر هر کدام کاندیدای ریاست جمهوری شوند تا چه حد احتمال دارد شما به هر یک از این افراد رای بدهید؟» نتایج در قالب نمودار ارائه شده است. با توجه به اینکه امکان انجام پرسش‌های زیاد در نظرسنجی تلفنی وجود ندارد لذا نمی‌توان محبوبیت همه افرادی که در گمانه زنی‌های رسانه‌ای نام آن‌ها مطرح هست را مورد سنجش قرار داد. بر اساس نظرسنجی این مرکز، ۴۳.۳ درصد از مردم گفته‌اند که قطعاً در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می‌کنند و ۴.۷ درصد نیز گفته‌اند که به احتمال زیاد شرکت خواهند کرد. ۲۰.۸ درصد گفته‌اند که هنوز تصمیمی نگرفته‌اند و ۵.۸ درصد گفته‌اند که احتمال کمی دارد که شرکت کنند. ۲۵.۳ درصد مردم نیز اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه شرکت نمی‌کنند.

روزگذشته ۲ چهره سیاسی و نظامی دیگر به طور رسمی وارد عرصه انتخابات شدند. درباره این خبر یک کانال تلگرامی اعلام کرد:سرتیپ محمدحسن نامی وزیر پیشین ارتباطات و رئیس سابق سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، در جریان یک نشست خبری، نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد. در کارنامه سرتیپ نامی، سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در کشور کره شمالی، رییس اداره دوم و معاون ستاد مشترک ارتش، رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به چشم می‌خورد.

یک کانال تلگرامی پربازدید نیز به نقل از ایرنا با اعلام خبر نامزدی ابولقاسم رئوفیان آورد: شورای مرکزی و دبیران استانی حزب اسلامی ایران زمین در بیانیه‌ای سید ابولقاسم رئوفیان را به عنوان داوطلب نامزدی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی کرد.

در ادامه، خبرهایی نیز در خصوص اعلام نامزدی احتمالی مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی منشتر شد. در این باره یک کانال تلگرامی با بازنشر توییت یکی از فعالان سیاسی اصلاح طلب آورد: الیاس حضرتی، دبیر کل حزب اعتماد ملی در توییتی از احتمال ثبت نام سید مصطفی تاج‌زاده در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خبر داد.

سیدابراهیم رییسی همچنان از جمله نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری است که بیشترین تولید محتوا درخصوص حضور یا عدم حضور او به عنوان گزینه احتمالی در فضای مجازی انجام می شود. برای نمونه یک کانال تلگرامی با بیان اینکه «رئیسی تنها امید وحدت اصولگرایان است» از قول ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا و دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین اعلام کرد: ائتلاف حداکثری اصولگرایان تنها به شرط حضور ابراهیم رئیسی در صحنه امکان‌پذیر است و صورت عدم حضور او، شورای ائتلاف و وحدت هر کدام یک نامزد نهایی را معرفی میکنند. رئیسی توان اجماع سازی در میان اصولگرایان را دارد و می‌تواند نظر اکثر اصولگرایان را جلب کند. قرائن و شواهد تا این لحظه حاکی از آن است که ایشان قصد شرکت در انتخابات را ندارند، در نتیجه، می توان انتظار معرفی ۲ نامزد از سوی اصولگرایان را داشت. آقای لاریجانی فعال است، اما در سایه حرکت می‌کند و بعید نیست که به انتخابات وارد شود و طیف‌های مختلف اصولگرا و غیراصولگرا از او حمایت کنند.

در مقابل، کانال تلگرامی دیگری به نقل از روزنامه اعتماد و با عنوان «سکوت؛ استراتژی رئیسی!» نوشت: سیدابراهیم رییسی، محور و موضوع اصلی اخبار انتخاباتی اصولگرایان شده است. ولی با این روش درباره او ابهام‌آفرینی و سعی می‌کنند که به این ترتیب فضای انتخابات را به سود او مدیریت کرده و با جهت‌دهی نگاه افکار عمومی به رییسی، حتی او را پیشاپیش، پیروز انتخابات جلوه دهند. این روزها اصولگرایان تمرکز خود را بر این گذاشته‌اند که از یک‌سو بگویند رییسی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ می‌شود و از سوی دیگر با تکذیب این گمانه انتخاباتی، حتی مانع از قرار گرفتن او در سیبل توجه و احتمالا انتقادهای رقبا شوند. نگاهی به گفتار و فعالیت‌های تبلیغاتی آنان نشان می‌دهد که گویا این رفتار در انتشار اخبار ضد و نقیض درباره رییسی نه صرفا از سر بلاتکلیفی که دست‌کم از جانب برخی چهره‌ها عامدانه است؛ تاکتیکی تا به مدد آن توجه بیشتری پیرامون رییسی جلب کنند. در این بین رییسی و نزدیکانش نیز هوشمندانه سکوت کرده‌اند و با این سکوت به این ابهام دامن می‌زنند. جالب آنکه برخی اصولگرایان اذعان دارند که این شیوه، شیوه‌ای است برای گرم کردن تنور انتخابات.

این کانال تلگرامی که اخبار انتخابات از میان رسانه های مختلف را پوشش می دهد، به بازنشر بخشی از تحلیل یکی از روزنامه های اصولگرا در خصوص حضور سیدابراهیم رییسی و تقابل با قالیباف پرداخت و گزارش داد: روزنامه وطن امروز در مطلبی با تاکید بر ضرورت رای منفی پایین کاندیدای نهایی اصولگرایان، در واقع به حمایت از رئیسی در برابر قالیباف پرداخته است. این روزنامه نوشت: گزینه نهایی جریان انقلاب باید کمترین رای منفی را داشته باشد. درباره نظرسنجی‌ها باید یک نکته بسیار ظریف را در نظر داشت و آن اینکه با نزدیک شدن به انتخابات، حاشیه‌های امن حول برخی کاندیداها از بین خواهد رفت و روند نقدها و تخریب‌ها آغاز می‌شود و به همین خاطر ممکن است با نزدیک شدن به زمان نظرسنجی‌ها، اعداد و ارقام مربوط به محبوبیت و میزان رای‌آوری افراد، دستخوش تغییراتی شود. یکی از فاکتورهای مهم دیگری که در انتخاب گزینه نهایی باید در نظر گرفته شود، این است که در فضای به وجود آمده در انتخابات، گزینه منتخب جبهه انقلاب چقدر می‌تواند مانع ایجاد دوقطبی‌های کاذب شود؛ ظرفیت منفی کاندیدای نهایی جبهه انقلاب باید در کمترین حالت ممکن باشد.

آخرین مطلب در خصوص نامزدی سیدابراهیم رییسی که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت و محور تشکیل یک اتاق مجزا در پلتفرم کلاب هاوس شد، به خبر پایگاه خبری تحلیلی انصاف نیوز در گفت و گو با یکی از نزدیکان احمدی نژاد مربوط می شود. یک کانال تلگرامی در بازنشر خبر انصاف نیوز نوشت: در آستانه انتخابات، مشایی و بقایی عفو می‌شوند؟ سردار احمد خورشیدی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در بخشی از گفت‌وگویی تفصیلی با انصاف نیوز گفت: حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی روند عفوشان در دوره ریاست ابراهیم رییسی در قوه قضاییه طی شده و دیگر به زندان برنمی‌گردند. این را هم بگویم ارتباط آقای مشایی با آقای رییسی یک ارتباطی فراتر از دوستی عادی است.

محمدجواد ظریف در کنار سیدابراهیم رییسی از جمله چهره های مطرح در میان رسانه ها به شمار می روند که با وجود عدم تمایل به حضور در انتخابات، همچنان گمانه زنی ها و تحلیل های سیاسی در خصوص حضور آنها و نقش این ۲ نفر در تعیین و تکمیل معادلات سیاسی انتخابات ۱۴۰۰ مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد. یک کانال تلگرامی با انتشار گزارشی از روزنامه شرق با عنوان «چالش‌های انتخاباتی ظریف» آورد:حامیان ظریف در ورود به انتخابات که با نرمش بیشتری با موضوع مواجه می‌شوند می‌گویند اگر قرار باشد از ظریف حمایت شود، او باید تعهد دهد از اصول اصلاح‌طلبی تخطی نکند.

کانال تلگرامی دیگری با بازنشر بخش دیگری از این گزارش با عنوان «حمایت شرق از کاندیداتوری ظریف/نماد برجام بودن مثبت است یا منفی!؟» نوشت: نام محمدجواد ظریف بیش از هر شخصیت دیگری در جبهه اصلاحات به گوش می‌رسد؛ فردی که هشت سال ریاست دستگاه دیپلماسی ایران را بر عهده داشت و اکنون به نماد برجام تبدیل شده است. ظریف به باور برخی هنوز قائم‌به‌شخص سرمایه اجتماعی دارد و اگر جبهه اصلاحات از او حمایت کند، نه‌تنها سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان قهر نمی‌کند، بلکه سبد رأی شخصی ظریف نیز بر آن افزوده می‌شود. به‌ظاهر، ورود نامزدی ظریف برای اصلاح‌طلبان بازی برد-برد است.

در پی انتشار گزارشی در روزنامه سازندگی با عنوان «شروط سه گانه قالیباف» که در کانال های تلگرامی نیز بازنشر داده شد، یک کانال تلگرامی دیروز در گفت و گو با مهدی چمران این خبر را تکذیب کرد و آورد: بعد از انتشار خبر شروط سه گانه قالیباف برای کاندیداتوری، مهدی چمران امروز اعلام کرده: قالیباف نگفته که ما باید بیخیال «عیسی شریفی» شویم. نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادعای روزنامه سازندگی مبنی بر شروط سه‌گانه قالیباف برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری را تکذیب کرد.

توییتر و انتقاد از تعطیلی مجلس در آستانه مذاکرات برجامی

محمد پدرام کاربر فعال توییتری با انتقاد از تعطیلی مجلس در آستانه به فرجام رسیدن مذاکرات، توییت کرد: مذاکرات وین در مرحله حساسی قرار گرفته و بزرگ‌ترین نهاد نظارتی که مجلس باشه، سر بزنگاه تعطیل شده و رئیس و نوّابش در حال تدارک رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری‌اند! زیبا نیست؟

سیدپیمان طاهری کاربر دیگر توییتر با انتشار تصویری از پنج نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و اشاره به اشتراکات آنها توییت زد: با اعلام کاندیداتوری نامی و غرضی و احتمال حضور عارف، نیکزاد و آذری جهرمی، ۵ وزیر ارتباطات از ۴ دولت هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی در انتخابات حضور دارند.

در تصحیح این توییت باید یادآور شد که علی نیکزاد در سال ۱۳۹۱ برای مدتی کوتاه سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده داشت.

کاربری با نام نجم الثاقب منتسب به جریان اصولگرایی با انتقاد از جریان انقلابی برای نامزدی سیدابراهیم رییسی نوشت: اصرار برخی جریان های سیاسی در القای کاندیداتوری حجت الاسلام رئیسی با وجود تکذیبیه های مکرر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، نشان می دهد بصیرت و عقل سیاسی در تعیین سرنوشت کشور کماکان از بیماری رنج میبرد. گفتمان مغایر با آرمان #دولت_جوان_انقلابی محکوم به شکست است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا