خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علل و پیامدهای وعده انتخاباتی نتانیاهو

رسانه های عربی وعده بنیامین نتانیاهو درباره به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اسرائیل بر بخشی از منطقه کرانه باختری رود ردن و شمال بحر المیت پس از انتخابات کنست را از زوایای گوناگونی بررسی کرده اند. برخی این موضوع را با اهداف انتخاباتی وی همسو دانستند و گروهی هم خطرات این طرح را برای آینده فلسطین، اردن و منطقه گوشزد کردند و همگرایی را تنها راه مقابله با آن معرفی کردند.

به گزارش ایرنا، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه نوزدهم شهریور در یک تجمع انتخاباتی اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات آینده حاکمیت اسرائیل بر بخشی از منطقه کرانه غربی رود اردن و شمال بحر المیت را به رسمیت خواهد شناخت. وی همچنین تاکید کرد که به کنست طرحی را مبنی بر گسترش شهرک‌های صهیونیست نشین در منطقه غور اردن ارائه می‌کند، چرا که این منطقه به همراه شمال بحر المیت و بلندی‌های جولان، کمربند امنیتی مهم برای اسرائیل در خاورمیانه محسوب می‌شوند. نخست وزیر رژیم صهیونیستی که از حمایت کامل «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برخورداراست در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی که قرار است ۲۶ شهریورماه برگزار شود بی‌پرواتر از همیشه خوی اشغالگری این رژیم را به نمایش گذاشته و با وعده های خود تلاش می کند با کسب آراء راستگرایان افراطی و پیروزی در انتخابات خود را از محاکمه به دلیل اتهام های مربوط به فساد مالی رهایی بخشد.

الحاق بخشی از منطقه کرانه غربی رود اردن  و شمال بحر المیت به اراضی اشغالی الحاق وعده انتخاباتی نتانیاهو

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «مصطفی یوسف اللداوی» نوشت: نتانیاهو با اظهارات خود درباره الحاق بخش از منطقه کرانه غربی رود  اردن و شمال بحر المیت به شهرک های صهیونیست نشین در حال مانور دادن است. او با اظهارات سیاسی خود در حال تجارت است و می خواهد از این موضوع در رقابت انتخاباتی خود استفاده کند تا با تایید شهرک نشینان و افراط گرایان صهیونیست  آرای بیشتری را به دست آورد.

او  افزون بر رسیدن به قدرت می خواهد خود را از محاکمه و زندان رهایی بخشد. نتانیاهو در موضع گیری های خود قاطعانه عمل می کند. او فقط موضع خود را اعلام نمی کند، بلکه او به نیابت از رژیم صهیونیستی و همه احزاب سیاسی و یگان های نظامی و امنیتی سخن می گوید. همه آنان خواهان ادامه اشغال بلندی های جولان و الحاق بخش های بیشتری از کرانه باختری و منطقه غور اردن به سرزمین های اشغالی هستند.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، «زکی بنی ارشید» یکی از رهبران برجسته جنبش اسلامی اردن هم گفت: نتانیاهو به رقابت سختی وارد شده است. او تلاش می کند انتخابات را به سود خود رقم زند تا بتواند کابینه تشکیل دهد. او در داخل با تنش سیاسی روبرو است. در سطح منطقه هم در نتیجه تنش نظامی با حزب الله و گروه های فلسطینی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با چالش روبرو است و اظهارات او درباره اعمال حاکمیت اسرائیل بر کرانه غربی رود  اردن در این چارچوب قرار می گیرد. نتانیاهو از وجود ترامپ در کاخ سفید و تصمیم او در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اسرائیل بر بلندی های جولان برای پیش بردن طرح «معامله قرن» استفاده می کند و در شرایطی که کشورهای عربی در حالت ضعف به سر می برند نتانیاهو با وعده های خود برای پیروزی در انتخابات تلاش می کند. از این رو، لازم است که کشورهای عربی در شرایطی که رژیم صهیونیستی تا کنون به هیچ یک از توافقنامه ها پایبند نبوده است، در روابط خود با رژیم صهیونیستی بازنگری کنند.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی به قلم «نبیل عمرو» نوشت: نتانیاهو به نبرد انتخاباتی سرنوشت سازی سرگرم است و زمان اندکی برای او باقی مانده و رقابت برای او نفس گیر است. با وجود اینکه موضوع الحاق منطقه کرانه غربی اردن و بحرالمیت به سرزمین های اشغال شده در روز نخست اظهارات نتانیاهو با تبلیغات رسانه ای گسترده ای روبرو شد، اما در روزهای بعد این موضوع کارایی خود را از دست داد. راستگرایان و چپگرایان نسبت به این موضوع ملاحظاتی داشتند و این تصمیم را یک بازی ساده انتخاباتی به شمار آورند و گفتند که هدف از این طرح الحاق مناطق نیست، بلکه هدف از آن کسب آراء است.

روزنامه «الاخبار» لبنان هم در گزارشی به قلم «علی حیدر» نوشت: موضع نتانیاهو درباره الحاق منطقه کرانه باختری رود اردن و شمال بحرالمیت به حاکمیت اسرائیل از نظر کاربرد انتخاباتی سبب شده است که تشخیص ابعاد ایدئولوژی و راهبردی و سیاست داخلی از هم دیگر سخت باشد. تصمیم نانیاهو در این زمینه بیانگر تغییر تاکتیک انتخاباتی نتانیاهو است.

خطرات طرح نتانیاهو برای اردن و فلسطین و راه مقابله با این خطر

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی به قلم «بسام البدارین» هشدار داد که اظهارات نتانیاهو درباره کرانه غربی رود اردن و بحرالمیت تهدید مستقیمی برای عمق کشور اردن است و نتانیاهو این بار تلاش می کند اردن را در شرایط بغرنجی قرار دهد. به ویژه این در شرایطی است که اردن چند ماهی است بازی با برگ برنده سرزمین های «الباقوره» و «الغمر» را آغاز کرده است.

به نوشته روزنامه العربی الجدید، «خالد شنیکات» رئیس سابق انجمن علوم سیاسی اردن گفت اظهارات نتانیاهو ضربه دیگری به اندیشه برپایی دو کشور می زند. این اظهارات در فضای انتخاباتی کنونی دارای پیام هایی برای داخل و محیط منطقه ای و جامعه بین المللی است. محتوای پیام داخلی آن این است که او می تواند رویای اسرائیل و امنیت شهرک سازی ها را محقق سازد. وی معتقد است که با اجرایی سازی این وعده های نتانیاهو اندیشه برپایی دو کشور تا ابد مدفون خواهد شد و به طور واقعی با برپایی کشور فلسطین مخالفت خواهد شد و کشورهای عربی باید طرح معامله قرن را بپذیرند.

روزنامه «الرای» اردن هم در گزارشی به قلم «احمد الحورانی» نوشت نتانیاهو می خواهد از اردن به عنوان ابزار و نردبانی برای پیروزی در انتخابات استفاده کند. او می داند که با بلندپروازی ها و گرایش های توسعه طلبانه در حال نیرنگ زدن و دشمنی علیه اردن است. او در آستانه انتخابات گذشته هم از چنین اظهاراتی استفاده کرده است و گوش اردنی ها از چنین اظهاراتی پر است.

روزنامه «الدستور» اردن در گزارشی به قلم «کمال زکارنه» با انتقاد از موضع نتانیاهو نوشت: نتانیاهو هنگامی که تهدید کرد که پس از پیروزی در انتخابات آینده اسرائیل این سرزمین ها را به سرزمین های اشغال شده الحاق خواهد کرد سراسر جهان را تحریک کرد. نتانیاهو اعلام کرد که طرح صهیونیستی را در سرزمین های فلسطین که در سال ۱۹۶۷ اشغال شده است، اجرا خواهد کرد. او قوانین و قطعنامه های بین المللی و هرگونه عکس العمل در این زمینه را نادیده گرفته است.

این تحلیلگر معتقد است که تنها با تقویت جبهه داخلی و تقویت ساختار اجتماعی و وحدت ملی می توان از سرزمین های خود حمایت کرد و هرگونه تلاش ها و دسیسه ها برای بر هم زدن اوضاع را ناکام گذاشت.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا