خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه‌ی نهضت آزادی درباره‌ی اعدام ۸۱ شهروند عربستانی

متن کامل بیانیه‌ی نهضت آزادی در محکومیت اعدام‌های اخیر در عربستان را به نقل از کانال تلگرامی این حزب در ادامه می‌خوانید:

«اعدام هشتاد و یک شهروند عربستانی، نه تنها مساله‌ای اسلامی یا شیعی و نه تنها اقدامی خلاف ارزش‌ها و آموزه‌های رحمانی و مدنی قرآن کریم، بلکه معارض با کرامت انسانی و یادآور رخدادهای قرون وسطایی است. سکوت مجامع حقوق بشری و حامیان غربی و شرقی سران سعودی در قبال این جنایت هولناک، شرمی است که بر وجدان بشریت سنگینی می‌کند. این واقعه تلخ نشان می‌دهد که تکنولوژی و پیشرفت و دموکراسی ِ منهای اخلاق نتوانسته است مانع از ابتلای قدرت‌های جهانی به معیارهای دوگانه، نارسایی‌ها و‌ تبعیض‌ها نهادی شود. قدرت‌های جهانی در مقام عمل، موازین حقوق بشری و دموکراتیک را فدای فزون‌طلبی‌ها و منافع سیاسی و مالی و به‌ویژه سودها و سرمایه‌های نفتی می‌کنند.

این فاجعه ضدانسانی نشان داد که تبلیغات سالیان اخیر حاکمان عربستان سعودی که با پشتیبانی امپراتوری‌های رسانه‌های غربی و شرقی، مدعای اصلاحات سیاسی، رشد شاخص‌های حقوق بشری، ارتقای جایگاه اجتماعی و حقوق زنان، ترویج آزادی‌های اساسی و گذار به توسعه و دمکراسی را دارد، تا چه حد سست و بی‌پایه و نمایشی و غیرقابل اعتماد بوده است. وقایع اخیر ثابت کرد که تا زیرساخت‌های انسان‌محور و زمینه‌های تحقق حقوق شهروندی و حاکمیت ملت در جامعه‌ای تامین نشود، اصلاحات آمرانه و صوری به سامان نخواهد رسید و خبری از توسعه و دموکراسی راستین نخواهد بود.

این اعدام‌ها در کنار سایر اقدامات ضدانسانی این حکومت از جمله قتل و کاردآجین کردن جمال قاشقچی روزنامه‌نگار و منتقد سیاسی و نیز، تجربه تاریخی سایر دولت‌های مستبد خاورمیانه در سده اخیر، دلالت بر آن دارد که اعدام و حصر و حبس مخالفان سیاسی، مبتنی بر قدرت و اقتدار راستین دولت‌ها نیست و بلکه برعکس، ناشی از ضعف و ناکارآمدی حاکمان غیرمردمی در استقرار نظم سیاسی است. اقداماتی از این دست، آشکار می‌سازد که حکومت آل سعود به رغم آن که از توان سرکوب و زورگویی وتحمیل مطلق‌گرایی و سانسور و شکنجه برخوردار است اما از آن‌جا که پایگاه مردمی و پشتیبانی ملی ندارد، حتی خودش هم معتقد نیست که حکومتی پایدار است. از این رو، برای تظاهر به ثبات و امنیت سیاسی، شدیداً محتاج گسترش فضای امنیتی، دامن زدن به خشونت سازمان‌یافته و وابستگی روزافزون به پشتیبانی قدرت‌های بیگانه و حتی قائل به جلب توجه و دوستی با دولت غاصب و غیرانسانی اسراییل است.

نهضت آزادی ایران یادآوری می‌کند که هر زمان شرایط بهبود روابط میان دو کشور ایران و عربستان و زمینه تحقق صلح در خاورمیانه فراهم شده، به یک‌باره رویدادی توطئه‌آمیز، غیرمنتظره و منصرف از منافع ملی مانند اعدام شیخ نمر، اشغال سفارت عربستان و رویدادهای مشابه آن در طی چند دهه اخیر رخ داده و مانع از تنش‌زدایی در عرصه سیاست خارجی شده است. از این رو، توصیه می‌کند که حکومت ایران در ارتباط با این سنخ رویدادهای غیراتفاقی، با تامل و دوراندیشی بیشتر وارد شود و از تحقق اراده جریانات خودسر، دشمنان ایران و آتش‌افروزان جنگ‌طلب پیشگیری کند.

نهضت آزادی ایران ضمن محکومیت این فاجعه عظیم و رخدادهایی مشابه آن در هر زمان و در هر کشور، به سوگ نشاندن صدها نفر از بازماندگان و خانواده‌ها و هم‌وطنان این قربانیان و جریحه‌دار کردن و به وحشت افکندن افکار عمومی مردم جهان را مصداق بارز تروریسم دولتی و جنایت علیه بشریت می‌داند و انتظار دارد که آزادی‌خواهان و عدالت‌طلبان جهان، همه نهادهای حقوق بشری و سازمان‌ کنفرانس کشورهای اسلامی در برابر این واقعه که موجب مخدوش شدن وجهه مسلمانان جهان شده است، سکوت نکنند و افکار عمومی ملت‌ها را به چالش در برابر نفی انسانیت و مطالبه علیه انفعال و بی‌تفاوتی قدرت‌های جهانی فراخوانند و انگیزه‌ آماده‌سازی برای طرد و تحریم بین‌المللی و گسترش فشار دیپلوماتیک علیه این دولت بی‌اعتقاد به کرامت و آزادی بشر را فراهم آورند و نیز، از کنشگران سیاسی، احزاب، جناح‌ها و جریانات سیاسی و مدنی داخل ایران درخواست می‌کند تا صرفنظر از تفاوت دیدگاه‌های سیاسی خویش، طی اقدامی مشترک به این فاجعه هولناک و ضدبشری واکنش نشان دهند.

نهضت آزادی ایران

۱۴۰۰/۱۲/۲۴

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا