«#حجاب_من_افتخار_من» یا «#حجاب_بی_حجاب»
/ واکنش واقعی مردم به این هشتگ ها و تبلیغات /
سرویس اجتماعی انصاف نیوز: «سالروز قیام و مقاومت مردمی حجاب در برابر تهاجم وحشیانه در مسجد گوهرشاد گرامی باد»، «#حجاب_من_افتخار_من»؛ در حالیکه احتمالاً بسیاری از ما روز گذشته چنین پیامکی دریافت کردهایم پویش دیگری نیز تصمیم به حضور در جامعه و صحن خیابان گرفته بود تحت عنوان «#حجاب_بی _حجاب»!
افزون بر این ممکن است در سطح شهر اتوبوسهای شبکه حمل و نقل شهری را دیده باشید که در حال جابجایی شرکت کنندگان اجتماع روز حجاب و عفاف بودهاند.
فارغ از تمام این هشتگ ها و تبلیغات از هر دو سو که منبع و منشئی جز مردم عادی داشتهاند انصاف نیوز برای تهیه گزارشی از شمایل واقعی شهر تهران در این روز به چند خیابان اصلی و ایستگاه مترو پر رفت و آمد سری زد.
ساعت ۳ بعد از ظهر در گرمای ۳۵ درجهای تهران گروهی از دخترها و پسرهای نوجوان در خیابان ایتالیا سرخوشانه مشغول گفتگو بودند. دخترها مانتوهای کوتاه و راحت یا حتی تیشرتهای گشاد به تن داشتند. خانمهای جوان و میانسال هم لباس فرم اداری یا چادر پوشیده بودند و یا مانتویی و محجبه بودند.
خیابان فلسطین
در فاصله تقاطع فلسطین و ایتالیا تا بلوار کشاورز سبک معمول پوشش مانتو و شلوار کوتاه و راحت بود. مانتو جلوباز و فرم اداری هم دیده میشد.
در این بین نگاه نگران چند دختر جوان به یکدیگر در تقاطع بلوار کشاورز و خیابان فلسطین با رد شدن یک خانم چادری با فرم اداری مشاهده عجیبی بود.
بلوار کشاورز
شال دختر جوانی با لباسی کاملاً پوشیده سه تار بر دوش و هندزفری در گوش از سر افتاده بود.
دختر جوان دیگری نیز در مقابل بساط دستفروش، شال از سرش افتاده بود. اما جدای از این دو مورد تا میدان ولیعصر پوششهای پرتکراری که دیده میشد به ترتیب مانتو جلو باز، چادر، مانتوی محجبه یا نسبتاً محجبه بود. پس از اینها بیشتر خانمها فرم اداری یا مانتو کوتاه و راحت پوشیده بودند.
دور میدان ولیعصر
ون گشت ارشاد در مکان همیشگی نبود. یکی از فروشندگانِ نزدیکِ ورودی ۳ مترو ولیعصر، در اینباره با تعجب میگفت سه روز است که در این مکان حاضر نشدهاند و با حالت انذار میگفت که «به یکباره میآیند و کارکنانشان ممکن است قابل تشخیص نباشند و باید مراقب بود.»
در این محدوده هم چند نفری شال از سرشان افتاده بود. دستفروشی که ادویه میفروخت مانتویی و محجبه بود.
نزدیک مغازهای که ساندویچ آماده میفروخت خانمی چادری با روسری و ساق و مانتو همرنگ، پوشش متفاوتی داشت.
روسریهای کوتاه (مینی اسکارف) هم با آمدن فصل گرم رایجتر شدهاند. اما پوشش معمول در این محدوده –احتمالا به دلیل ساختمانهای اداری اطراف- بیشتر فرم رسمی و اداری بود و پس از آن در پوشش مردم به ترتیب مانتوییهای محجبه، مانتوهای کوتاهتر، مانتو جلو باز و چادر دیده میشد.
گذر انتظار مترو ولیعصر 4:45
در گذر مترو ولیعصر معمول سبک پوشش مانند مکانهای قبلی بود و خانمی که بلوز و شلوار خیلی آزاد پوشیده بود تنها تفاوت با میانگین پوشش بود.
ایستگاه مترو ولیعصر به سمت آزادگان 4:57
معمول پوششِ خانمهای فروشنده مترو، مسافران و فراوانی آنها مانند مکانهای دیگر بود با این تفاوت که تعداد فرم اداری به دلیل ساعت تعطیلی کارمندها به نسبت بیشتر شده بود و تنها پوشش متفاوتی که دیده شد کت و شلوار کوتاه اداری بود.
ایستگاه تئاتر شهر
در محدودهی ایستگاه تئاتر شهر تعداد جوانانی که شال به سر نداشتند بیشتر شد و پوشش معمول مانتوهای کوتاه و آزاد بود.
خیابان ولیعصر از ایستگاه تئاتر شهر به سمت پایین حدود انتخاب حجاب و روابط مردم به نسبت و در مدت کوتاه مشاهده ما، آزادانهتر بود. در عین حال که تعداد خانمهای محجبه و چادری هم کم نبود.
تئاتر شهر به سمت میدان انقلاب
با خنکتر شدن هوا جمعیت پیادهروها بیشتر شده بود. کودک کاری که با قامت کوتاه حجاب کامل و سختگیرانهای داشت جلب توجه میکرد.
در این محدوده تعداد جوانان و نوجوانان بیشتر بود و حدود حجاب و روابطشان نیز راحتتر بود.
این مشاهده در تقاطع خیابان فلسطین و در ساعت 5:45 عصر پایان یافت.
انتهای پیام
؛نه؛ به حجاب اجباری ؛ نه؛ به حجاب سیاسی ؛نه؛ به دین حکومتی ؛
آزادی پوشش هم برای زنان . هم برای مردان
فقها می گویند بر مردان واجب است فقط عورتین خود رابوشانند من می گو یم این حکم در مورد زنان هم جاری است.
بر اساس احکام قران : حجاب بر مومنات مستحب است .پس غیر مومنات با حجاب نباید کاری داشته باشند . براساس قران لازم نیست زنان مسن حجاب داشته باشند و از نطر مومنین زنانی که قاعده ماهانه نمی بینند پیر تلقی می شوند پس بر ان ها هم حجاب واجب نیست .چون حجاب برای مومنات است پس مسیحیان و یهودیان و زرتشتیان و …. نباید حجاب داشته باشند.
پس ؛نه؛ به حجاب اجباری؛ فقط عورتین را به پوشانید. کافی است.
اولا کی هستی که بخوای چیزی بگی.
دوما از کی تا حالا توی قرآن حجاب مستحب شده. نکنه توی جلد دوم قرآن .
سوما شما مگه کتاب مسیحان و دیگر ادیان و خوندی.
چرا از خودت تز در وکنی؟