خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه ای سرگشاده به شورای عالی امنیت ملی | سعید زیباکلام


سعید زیباکلام طی یادداشتی در کانال خود نوشت:

شورایعالی امنیت ملی، 
با سلام و آروزی خدمت به امنیت و اقتدار و حاکمیت ملّی، به استحضار می‎رساند:
🔷 فضای رسانه‎ای فجازی و مکتوب غرب‌شیفتگان بطور روزافزونی در شیپورهای “زنده‎باد برجام” و “برجام، منجی و حلّال مشکلات معیشتی” بیشتر و انبوه‎تر می‎دمند به گونه‎ای که توافق بر سر برجام از مسلم‎ترین و بدیهی‎ترین سیاست‎های درست و اصولی ایران خوانده می‎شود. (در این باب، رجوع کنید به یادداشت چند ماه قبلم با عنوان “مذاکرات و فضای رسانه‎ای در ایران و آمریکا” در کانال‎های تلگرام و اینستا.)
با این وصف، می‎خواهم سئوالاتی چند را برای آن شورایعالی مطرح کنم:
1⃣ آیا روشن است که در صورت انتخاب رئیس جمهوری جمهوری‌خواه برجام به سرعت نقض و لغو می‎شود؟
2⃣ آیا شورایعالی می‎داند که تا انتخابات بعدی ریاست جمهوری آمریکا تنها یکسال و ۴ ماه مانده است که اگر همین امروز توافق جمع‌بندی شود تا روز اجرای برجام ۴ ماه زمان خواهد گرفت بطوریکه فقط یکسال برای اجرای برجام می‌ماند؟
3⃣ آیا روشن است که ایران نمی‎تواند دستورات و تصمیمات مربوط به تعلیق یا لغو تحریم‎های هسته‎ای در نهادهای شاخۀ اجرایی رژیم آمریکا را ــ به ویژه وزارت خزانه‎داری و وزارت خارجه ــ راستی‌آزمایی کند بدانگونه که کارشناسان آمریکایی و متحدانشان می‎توانند تحت پوشش آژانس، یکایک تعهدات و اقدامات برجامیایران را بصورت دقیق و تفصیلی راستی آزمایی کنند؟
4⃣ در صورتی که آمریکا تحریم‎های به اصطلاح هسته‎ای را تحت عنوان‎های برنامهٔ موشکی ایران و یا تحت عنوان سیاست منطقه‎ای ایران احیاء و فعّال کند، آیا ایران می‎تواند بطور محکمه‌پسندی به آمریکا اعتراض کند و آن را نقض برجام اعلام کند؟
5⃣ آیا اساساً برای ایران تحریم‎های چهارگانه آمریکا ـــ برنامۀ هسته‎ای، برنامۀ موشکی، سیاست منطقه‎ای، و حقوق بشر ـــ قابل تفکیک و تمییزاند که ایران بتواند در صورت فعّال‎سازی تحریم‎های هسته‎ای، به آمریکا اعتراض کند و متقابلاً تصمیمی متناسب بگیرد؟
6⃣ آیا شورایعالی امنیت ملی می‎داند که ۳۳ سناتور سنای آمریکا که برخی‎شان از رجال پرنفوذ سنا هستند در سرگشاده‌ای موّرخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ خطاب به جوبایدن رئیس جمهور آمریکا صریحاً موارد زیر را هشدار می‎دهند؟
«ما سناتورها تکرار می‎کنیم که هرگونه توافقی با ایران دربارۀ برنامۀ هسته‎ای‌اش از چنان اهمیتی برای امنیت ملی آمریکا برخوردار است که معاهده محسوب شده “مشورت و موافقت” سنا را الزامی می‎کند.»
«هر توافقی دربارۀ برنامه هسته‎ای ایران که بصورت معاهده‎ای در سنا تصویب نشود وارونه خواهد شد، و در واقع احتمالاً در روزهای آغازین دولت بعدی، به زودیِ ژانویه ۲۰۲۵ (کمتر از یکسال و ۴ماه دیگر، پاره خواهد شد
🔴

«”قانون بررسی توافق هسته‎ای ایرانِ ۲۰۱۵” الزام می‎کند که دولت شما هر توافقی دربارۀ برنامۀ هسته‎ای ایران (به انضمام اسناد و توافقات جانبی) را ظرف ۵ روز از تاریخ توافق به کنگره تسلیم کند. تسلیم این اسناد فرآیند تعریف‌شدۀ بررسی را فعّال می‎کند، فرآیندی که امکان ممانعت از اجرای توافق را شامل می‎شود.»
7⃣ آیا با وجود ملاحظات فوق، شورایعالی امنیت ملی مصمّم است چهارنعل در مسیر طی شدۀ بی‎فرجام دولت تدبیر و امید و راستگویی بتازد؟
“و علی‌الله فلیتوکّل المتوکّلون”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌ترامپ‌که‌برجام‌را‌پاره‌کرد‌خودش
    گویا‌شرایطی‌داشت‌تا‌توافق‌‌به‌قول
    خودش‌تکمیل‌شودیادم‌نیست‌آن‌شرایط
    چی‌بود‌.بعد‌میگفت‌آنقدر‌تحریم‌میکنند
    تا‌ایران‌مجبور‌به‌مذاکره‌شود‌خوب‌حال
    باید‌آن‌سناتورهای‌جمهوریخواه‌بیایند
    ودرمذاکراه‌شرکت‌وحرف‌خودرا‌بزنند
    تا‌توافق‌به‌گونه‌ای‌به‌نفع‌طرفین‌بسته
    شود‌تادرصورت‌پیروزی‌جمهوریخواهان
    نتوانند‌زیرش‌بزنند‌‌مگر‌اینکه‌یک‌هزار‌
    میلیاردی‌دلاری‌از‌اموال‌بلوکه‌شده‌ایران
    را‌سریع‌بدهند‌مثلا‌بعد‌زیرش‌زدند‌به‌درک

  2. انتخابات بعدی آمریکا در 5 نوامبر 2024 برگزار میشه که بیشتر از دو سال دیگه وقت هست. بنابراین محاسبه ایشان اشتباهه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا