خرید تور تابستان

کلیپ‌ ـ نوحه‌ی «ناموس دین»: ترومای شیعی و جنبش اعتراضی ۱۴۰۱ | محسن حسام مظاهری

محسن حسام مظاهری پژوهشگر دینی و اجتماعی در کانال خود نوشت:

یک موضوع جالب توجه، بازتاب نارضایتی از نحوه‌ی برخورد با اعتراضات اخیر در ادبیات مذهبی/هیئتی است. تقارن ایام اعتراضات با «فاطمیه» و محوریت زنان در جنبش سبب شده است که مضامین آشنای ادبیات هیئتی، سویه‌ی سیاسی پیدا کنند. برخوردهای خشن با معترضان به‌خصوص زنان و نوجوانان، در ذهن و زبانِ «هیئتی» تداعی‌گر صحنه‌های تلخ و سوگباری از تاریخ شیعه است که در مجالس روضه‌ دایماً بازسازی و تکرار می‌شوند. و این تداعی را در کنایه‌های اخیر برخی مداحان، وعاظ و فعالان هیئتی منتقد به‌خوبی می‌توان دید. به عنوان نمونه، در کلیپ ـ نوحه‌ی «ناموس دین» که توسط سیدعلی فالی ـ از مداحان جوان جریان تشیع هویتی (برائتی) ـ به شکل استودیویی اجرا شده، با گریزهایی به دو ترومای تاریخی شیعه یعنی عاشورا و هجوم به خانه‌ی حضرت زهرا، تلویحاً بین آن دو واقعه و سرکوب اعتراضات اخیر شباهت‌سازی شده است. آن‌هم با تعابیر و واژگانی که برای مخاطب هیئتی کاملاً‌ آشناست: «سیلی‌زدن به زن»، «کتک‌زدن ناموس»، «کتک‌زدن دختربچه»، «کتک‌زدن شوهر جلوی چشم زن» و… جالب آنجاست که شاعر این نوحه نیز شایان مصلح فوتبالیست مشهور است که در کنار ورزش حرفه‌ای در حوزه‌ی سرودن اشعار مذهبی (هیئتی) و نوحه نیز بسیار فعال است و گرایش غلیظی به تشیع هویتی دارد.
درهرحال کلیپ «ناموس دین» را می‌توان یکی از مهمترین نمونه‌های ادبیات اعتراضیِ مذهبی و کنش‌های انتقادی بدنه‌ی مذهبی غیرهمراه با حاکمیت در اعتراضات اخیر دانست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا