خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگرانی و فریاد رشیدی کوچی در صحن علنی: «شما دارید جامعه را به هم می‌ریزید و می‌خواهید مردم را به کف خیابان بکشید»

جهان صنعت نوشت: طرح صیانت یا همان محدودسازی اینترنت در ایران از جمله طرح‌های مساله‌ساز و پرحاشیه مجلس انقلابی است که همچنان حواشی آن ادامه داشته و حالا مجلس را نیز به تنش کشانده است. در واقع حامیان آن به‌جد تلاش دارند تا این طرح را به تصویب برسانند و از سوی دیگر مخالفان طرح محدودسازی اینترنت یا همان صیانت ضمن هشدار درباره شرایط کنونی جامعه و خشم و نارضایتی عمومی در تلاش هستند تا با خارج کردن این طرح از دستورکار، تنشی تازه در کشور ایجاد نکنند.
نزدیک به یک سال است که «طرح صیانت» به یکی از مهم‌ترین مسائل شهروندان و داغ‌ترین موضوعات رسانه‌ها تبدیل شده است. با وجود آن‌که طرح محدودسازی اینترنت مصوب نشده و همزمان با بحث موافقان و مخالفان، در راهروهای قانونگذاری در رفت‌وآمد است، دسترسی شهروندان به اینترنت چندان هم از این محدودیت‌ها مصون نماند و کاربران در جریان اعتراضات اخیر، نزدیک به ۴ ماه، متحمل محدودیت‌های شدیدی بودند و فیلترینگ تا آنجا که ممکن بود، مردم را اذیت و کسب‌و‌کارهای آنلاین را با چالش جدی مواجه کرد. تا جایی که حالا به نظر می‌رسد برآورد مسوولان از این قرار است که جامعه با این محدودیت‌ها کنار آمده و در نتیجه می‌توانند محدودیت‌های مقطعی را دائمی کنند. به همین دلیل برخی نمایندگان مجلس به عنوان موافقان طرح صیانت از فضای مجازی به‌جد پیگیر آن هستند تا بار دیگر این طرح را در دستورکار مجلس قرار دهند. اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه طرحی با عنوان «نظام تنظیم‌گری فضای مجازی» نیز از چندی پیش به عنوان جایگزین طرح صیانت مطرح‌شده که البته حتی درون پارلمان نیز مخالفانی دارد.
صیانت آری یا نه؟
ماجرا از آنجا شروع شد که حسن نوروزی از نمایندگان موافق طرح «نظام تنظیم‌گری فضای مجازی» در مصاحبه‌ای مدعی شد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون مشترک رسیدگی به این طرح، نهایی‌شده و به‌زودی به شورای نگهبان ارسال می‌شود. طرحی که پیش از این گفته می‌شد از دستورکار این کمیسیون مشترک و موقت خارج شده است. این اظهارات نوروزی اما با واکنش‌هایی از سوی دیگر نمایندگان مواجه و باعث درگیری لفظی بین او و جلال رشیدی کوچی از مخالفان طرح صیانت شد. اختلاف‌نظری که روز گذشته برای دقایقی فضای صحن علنی مجلس را به تنش کشاند.
در جریان نشست علنی دیروز مجلس و در حالی که نمایندگان در حال بررسی ایرادهای شورای نگهبان به طرح بانکداری جمهوری اسلامی بودند، جلال رشیدی کوچی با حضور مقابل صندلی حسن نوروزی با صدایی بلند خطاب به او گفت: «شما دارید جامعه را به هم می‌ریزید و می‌خواهید مردم را به کف خیابان بکشید، حتی رییس کمیسیون نیز اظهارات شما را (درباره طرح صیانت) تکذیب کرده است.» در مقابل، حسن نوروزی از رشیدی کوچی خواست که با صدای آرام‌تر مطالب خود را مطرح کند و در نهایت رشیدی کوچی با عصبانیت، بحث را خاتمه داد.
درگیری میان موافقان و مخالفان طرح «نظام تنظیم‌گری فضای مجازی» صرفا مختص چند روز گذشته نبود، اما در پی انتشار خبری مبنی ‌بر تصویب آن، واکنش‌های تندتری به همراه داشت که در نهایت منجر به درگیری لفظی روز گذشته میان نمایندگان موافق و مخالف شد. بنابراین تنش بین دو نماینده در صحن علنی روز گذشته به سخنان چند روز پیش رشیدی کوچی برمی‌گردد که مخالفان در صدد بودند به آن پاسخ دهند یا به نوعی تلاش کنند تا اجازه ندهند طرح صیانت از دستور کار خارج شود. رشیدی‌کوچی عضو کمیسیون مشترک صیانت در مجلس پیش‌تر با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تصویب طرح صیانت در کمیسیون مشترک و ارسال آن به شورای نگهبان، گفته بود: «تا جایی که بنده و سایر همکارانم در جریان هستیم اساسا طرح یا کمیسیون ویژه‌ای تحت عنوان صیانت در مجلس وجود نداشته و برخی همکاران باید پاسخ دهند که چرا به‌دنبال بازی با امنیت روانی جامعه هستند. برخی دوستان که در کمیسیون مشترک طرح صیانت بودند، هنوز در فاز قبلی به سر می‌برند و دوست دارند همه‌چیز را به صیانت ربط دهند.» این نماینده مجلس همچنین گفته بود: «برخی نمایندگان دوستان دارند با پرداختن به حواشی با امنیت روانی جامعه بازی کرده و ایجاد حساسیت کنند و فکر می‌کنم باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که چرا یک سری افراد در تلاش هستند این اقدام را انجام دهند.»
با این حال، لطف‌الله سیاهکلی سخنگوی کمیسیون صیانت از فضای مجازی در مجلس، با تایید تصویب شدن طرح صیانت در این کمیسیون گفته: «این طرح بعد از اینکه شورای عالی فضای مجازی تغییراتی در آن داد و کمیسیون تنظیم مقررات راه انداخت، ذیل سیاست‌های شورای‌عالی فضای مجازی کارش را پیش برده که باید حتما به صحن بیاید و مجوز بگیرد.» البته که در صحن مجلس، نمایندگان وارد جزئیات و محتوای طرح نخواهند شد و فقط تعداد سال‌های «اجرای آزمایشی» مورد بررسی قرار می‌گیرد.
همچنین سخنگوی هیات رییسه مجلس در واکنش به سخنان سیاهکلی، مبنی‌بر تصویب طرح صیانت و ارسال آن به شورای نگهبان به ایسنا گفت: «چنین موضوعی صحت ندارد؛ طرح صیانت از دستورکار مجلس خارج شده است؛ بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، هیچ طرحی بدون مصوبه در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال نمی‌شود.» سیدنظام‌الدین موسوی همچنین اضافه کرد: «البته مجلس هماهنگ با شورای‌عالی فضای مجازی در صورت نیاز، قوانین لازم برای فضای مجازی را تصویب خواهد کرد؛ اگر بخواهد چنین اتفاقی بیفتد مثل همیشه هر مصوبه‌ای در این زمینه به‌صورت شفاف و علنی انجام خواهد شد.» همچنین چندی پیش مرتضی آقاتهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس پیرامون آخرین وضعیت اجرایی شدن طرح «نظام تنظیم‌گری فضای مجازی» با اشاره به اینکه این طرح در مجلس به نظارت بر قانون و تنظیم مقررات فضای مجازی تغییر شکل داده از انجام مراحل پایانی این طرح خبر داد.
این درحالی است که طی چندماهی که کشور درگیر اعتراضات خیابانی بود، اعمال محدودیت‌های شدید اینترنت و فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی، فعالیت بسیاری از کسب‌وکارهایی را که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کردند، تحت‌الشعاع قرار داد و در نتیجه بسیاری از این افراد شغل خود را از دست دادند. کنار آن، بحث اینترنت طبقاتی نیز از دیگر موضوعاتی است که به باور بسیاری از ناظران، می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد محدودیت‌های تازه در دسترسی کاربران به اینترنت باشد. اما اجرایی شدن طرح صیانت نیز امری نیست که بتوان آن را نادیده گرفت و می‌توان گفت شرایط می‌تواند از وضعیت کنونی نیز وخیم‌تر شود. آن هم در شرایطی که پیش‌تر برخی تصویب چراغ‌خاموش این طرح جنجالی خبر داده بودند. با این همه اما تنش و درگیری لفظی روز گذشته دو نفر از نمایندگان موافق و مخالف طرح صیانت، بار دیگر بحث در این رابطه را مورد توجه قرار داده و همزمان ابهام‌هایی تازه در خصوص سرنوشت این طرح جنجالی را درپی داشت. ابهام‌هایی که باعث شده نگرانی نسبت‌به اینکه پایداری‌ها و موافقان طرح محدودسازی اینترنت به خواست‌شان مبنی‌بر تصویب و اجرایی کردن این طرح دست یابند و در نتیجه دسترسی کاربران به اینترنت را بیش از پیش محدود کنند. حال باید منتظر ماند و دید وزنه کدام جریان سنگین‌تر است و آیا طیف تندرو نمایندگان حاضر در مجلس در این شرایط حساسی جامعه، اقدام به تصویب این طرح می‌کنند یا نه!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا