خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو گروه قرآن می‌سوزانند! | هادی سروش

حجت الاسلام هادی سروش، استاد حوزه، در یادداشتی با عنوان «دو گروه قرآن می‌سوزانند!» نوشت:

در روزگاری زندگی می‌کنیم که عده ای دست به آتش زدن قرآن می‌کنند و مدعیان حقوق بشر اجازه آتش به حریم مقدسِ بالاترین متن هدایت و اخلاق را می‌دهند!
و از سوی دیگر ؛ کسانیکه بظاهر به قرآن ایمان دارند، به جهت تمتعات و تمنیات نفسانی مفاهیم والای این کتاب هدایت و صلح و امنیت و مدارا  را مورد تفسیر به رأی قرار می‌دهند تا خود و سرسپردگانش دو روزی بیشتر از قدرت و ثروت بهرمند باشند!

هر دو گروه در حذف ظاهر و باطن، خط و رسم قرآن شریکند و باعث به بار آمدنِ مصیبت‌ِ انحطاط و انحراف بشریت و دگرگونی ارزش‌های دینی هستند!
امیرالمومنین علی (ع) گروه دوم را مانند گروه اول معرفی کرده و بیم چنین واقعه ای را به جامعه گوشزد نموده و می‌فرماید:

“نزد مردم آن زمان، اگر قرآن بدرستی بخوانند كالايى زيانمندتر از قرآن نيست ، و وقتی معناى كلماتش را برگردانند پر سود است ، … گويى آنان پيشواى قرآن اند، نه قرآن پيشواى آنان. پس، جز نامى از قرآن نزدشان نماند، و نشناسند جز خطّ و نوشته آن… / لَیسَ عِنْدَ أَهْلِ ذَلِكَ الزَّمَانِ سِلْعَةٌ أَبْوَرَ مِنَ الْكِتَابِ إِذَا تُلِی حَقَّ تِلَاوَتِهِ وَ لَا أَنْفَقَ مِنْهُ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِه … كَأَنَّهُمْ أَئِمَّةُ الْكِتَابِ وَ لَيْسَ الْكِتَابُ إِمَامَهُمْ، فَلَمْ يَبْقَ عِنْدَهُمْ مِنْهُ إِلَّا اسْمُهُ..” (نهج ؛ خطبه / ۱۴۷)

این عبارات، اشاره‌ای صریح به تحریف یعنی ؛ برگرداندن معانی آیات به سود شخص و یا گروه برای به دست آوردنِ منافع مادی و یا قدرت و یا توجیه اعمال نادرستِ اصحاب قدرت است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بحق «هادی» هستی … سروش ات مستدام باد.. در روزگاری که دین ملعبه قدرت واقع شده است. حتی اهل ادعا با سکوت به سهم خویش از حطام راضی شده اند… امادربالا رفتن از پله های منابر و توصیه به تقوای مخاطبان گوئی مالک اشترند…

    1
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا