خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ورود شورای شهر و شهرداری پرحاشیه به فرهنگ و ادبیات!

اصغر شمسیانی در روزنامه ستاره صبح نوشت: شورای شهر تهران با ۱۸ رأی موافق و 3 رأی مخالف علیرضا زاکانی را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کرد. این در حالی است که بر اساس تصویب‌نامه هیئت دولت که سال ۱۳۹۷ ابلاغ‌شده، رشته تحصیلی زاکانی، پزشکی هسته‌ای است که از رشته‌های مجاز برای احراز سمت شهرداری محسوب نمی‌شود. علاوه بر آن شهردار باید دارای تجربه و چند سال سابقه مدیریت شهری باشد که زاکانی فاقد این خصوصیات است با این وجود زاکانی شهردار شد. در ادامه مشکلاتی که در شهرداری تهران به دلیل سوء مدیریت ایجادشده است را می‌خوانید:

مخالفت سازمان بازرسی با شهردار شدن زاکانی
سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای خطاب به مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اقدامات شورای شهر ششم در انتخاب شهردار را غیرقانونی اعلام کرد. سازمان بازرسی کل کشور در این نامه‌ نوشت: انتخاب شهردار تهران باید بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه ازجمله مدرک تحصیلی و سابقه مدیریت مرتبط انجام شود؛ حال‌آنکه اعضای شورای شهر ششم بدون توجه به قانون اقدام به انتصاب این فرد انجام داده‌اند؛ لذا سازمان بازرسی کل کشور به این تخلف مهم شورای ششم ورود کرده است. 
در این نامه به صراحت عنوان‌شده است که ضوابط و مقررات مربوط به انتخاب شهرداران ازجمله آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز سمت شهردار مصوب ۴ دی‌ماه سال ۱۳۹۷ از نظر ارتباط مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی باید مدنظر گیرد.

انتصابات فامیلی در مدیریت شهری
انتشار فیش حقوقی 33 میلیون تومانی «فاطمه منصورلی»، دختر نرگس معدنی پور، عضو اصولگرا و انقلابی شورای شهر تهران همه را شوکه کرد. این پرداخت در حالی صورت گرفته که هزاران کارمند و کارگر در ادارات دولتی و شهرداری‌ها وادارات حقوق حدوداً 10 میلیون تومانی در ماه می‌گیرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حقوق یک استاد تمام دانشگاه دولتی با بیش از 20 سال سابقه کار، حدود 30 میلیون تومان است. پرسش این است که چگونه و چرا و به چه مجوزی یک عضو شورای شهر تهران توانسته به دخترش 33 میلیون تومان در ماه حقوق پرداخت کند؟ علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: «خانم فاطمه منصورلی، دختر نرگس معدنی پور که فیش حقوقی‌ 33 میلیون تومانی‌اش  منتشرشده بود از سمت خود کناره‌گیری کرد»
 
داماد رئیس دفتر پدر زن
صادقی، عضو شورای شهر تهران دامادش را به عنوان رئیس دفتر خود برگزید. پس از سروصدا این فرد استعفا داد. انتظار این است که فیش حقوقی این فرد منتشر شود تا مردم تهران از آن مطلع شوند. گفتنی است که پیش از این علیرضا زاکانی، حسین حیدری دامادش را به سمت «مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمند سازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری» منصوب کرد که با فشار افکار عمومی این فرد نیز مجبور به استعفا شد. همچنین به گزارش «اکو ایران» فاطمه حیدری به عنوان مدیرکل ماده 100 شهرداری تهران منصوب شد. او همسر یکی از اعضای شورای شهر تهران است.

جذب بستگان غیرقانونی است  
آصفری نائب رئیس شورای شهر تهران گفت: پست و مسئولیت نباید امتیاز محسوب شود تا اشخاص بتوانند بستگان خود را جذب کنند؛ یعنی کسانی که به پستی می‌رسند، نباید فکر کنند که می‌توانند بدون طی روال قانونی اطرافیان خود را در یک سمت منصوب کنند. 
احمد صادقی، عضو شورای شهر درباره استعفای دامادش می‌گوید: هر عضو شورا می‌تواند یک نفر را به عنوان مسئول دفتر معرفی نماید، بنده تصمیم به معرفی دامادم که فردی با تحصیلات عالیه است و جای دیگری مشغول بکار بود گرفتم و طی مراحل اداری و اخذ استعلامات دستگاه‌های نظارتی و بدون اشاره به مغایرت قانونی برای جذب ایشان نامبرده چند ماه مسئول دفتر بنده بود.

سایه پدر داماد در شهرداری
ناصر امانی که «دومین سؤال از زاکانی» درباره انتصابات فامیلی را مطرح و گفت: من قبلاً ۴ بار در خصوص انتصابات غیرقانونی به شهردار تذکر داده بودم که جواب‌ واصل‌شده قانع‌کننده نبود. همچنین علی‌اصغر قائمی، دیگر عضو شورای شهر در تذکری اعلام کرد که ۹ نفر از اعضای شورای شهر تهران تذکری درباره اقدامات حسین حیدری، داماد علیرضا زاکانی امضا کردند. زاکانی در اقدامی که برخلاف قانون تعارض منافع در شهرداری است، داماد خود را به شهرداری آورده و آن طور که در تذکر اعضای شورای شهر آمده، اقدامات او بیش از یک مشاور بوده است. آقای داماد نقشی پررنگ و تعیین‌کننده در شهرداری ایفا می‌کند. این عضو شورای شهر تهران درباره دخالت پدر حسین حیدری، داماد زاکانی در شهرداری تهران به هم‌میهن گفت: «این موضوعاتی است که ما شنیدیم و می‌گویند که پدر دامادش در یک طبقه از سازمان فرهنگی و هنری نشسته و در بسیاری از اقداماتی که در این سازمان-مالی و غیرمالی-امرو نهی می‌کند».

جذب خواهرزاده معاون
ناصر امانی از شهردار پرسید: «خواهرزاده یکی از معاونان شهردار با دستور شهردار تهران در شهرداری جذب‌شده است.» قبلاً هم شائبه جذب بستگان برخی معاونان شهردار پایتخت در شهرداری مطرح‌شده بود.

دستگیری یک عضو دفتر شهردار به اتهام فساد
مهدی عباسی عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور گفت: قرار بود پیش از عید موضوعاتی از اتفاقات شهرداری را مطرح کنم. متوجه شدم که یکی از اعضای دفتر شهردار به دلیل اتهامات مالی بازداشت‌شده است.
عباسی بابیان اینکه عناصری در سال گذشته نیز در دفتر شهردار بازداشت شدند، اظهار کرد: سوا لاتی مطرح است که چه کسانی، این افراد را وارد شهرداری کرده و به آنها مسئولیت داده‌اند و این افراد با چه کسانی روابط مالی دارند؟(مهر) افرادی هستند که از آنها اخاذی شده و مورد ظلم قرارگرفته‌اند و اگر صلاح دیده شود آمادگی دارند در صحن شورا حاضر شوند. بر اساس منابع خبری و تأیید شهردار تهران یکی از اعضای دفتر شهردار اقدام به خرید اسلحه کرده بود که این فرد توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

ماجرای خلازیر
تخریب یک ساختمان در محله خلازیر جان 5 نفر را گرفت. نایب‌رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با تأکید بر این‌که شهرداری‌ها مسئول جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز هستند و نباید بار وظیفه خود را روی دوش پلیس بیندازند، گفت: با توجه به این‌که در حادثه محله «خلازیر» که پنج نفر کشته شدند. دستگاه قضایی باید ابعاد حقوقی این حادثه را بررسی و با مقصران احتمالی برخورد کند، به نظر می‌رسد بخشی از مسئولیت حقوقی این اتفاق بر عهده شهرداری تهران است، چراکه شهرداری باید از ابتدا جلوی شکل‌گیری این ساخت‌وسازهای غیرمجاز را می‌گرفت.

تخریب غیراصولی 
رئیس سازمان نظام مهندسی تهران بابیان اینکه تمام تخریب ساختمان‌ها در تهران غیراصولی انجام می‌شود، گفت: برای تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در خلازیر از نظام مهندسی دعوت نشده بود. وقتی نهاد‌های متخصص در این کار مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش طراحی، نظارت، اجرا حذف و نادیده انگاشته می‌شوند نتیجه می‌شود فوت پنج نفر. کریمی گفت: فیلم‌ها و تصاویر مشخص است که به یک لودر سیم بکسل می‌بندند و پایه ساختمان را با این وسیله نقلیه راه‌سازی می‌کشند. که اتفاق ناگوار رخ می‌دهد.

 چاپ عکس کارگردان 
به جای عکس شاعر!
پویشی با نام «شهر شعر» برگزاری شد و شعرهایی از شاعران در سطح شهر دیده می‌شود. سازمان زیباسازی شهرداری تهران در  پویش «شهر ‌شعر» با همکاری خانه شعر نیما یوشیج اقدام به نصب بیلبورد (آگهی‌نما) هایی شامل شعرهای شاعران در شهر و گذرگاه‌ها کرده است. رضا صیادی، معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مراسم افتتاح این پویش که با رونمایی سردیس «هوشنگ ابتهاج» و «سید حسن حسینی» در خانه نیما همراه بود، گفت: آغاز پویش «شهر شعر» ایده‌ای است که در آن در و دیوار شهر با شعر سخن بگوید.
 البته این پویش با خطاهایی نیز همراه بوده مثلاً استفاده از چهره یک سینماگر به جای یک شاعر؛ تصویری به عنوان سهراب‌ سپهری در کنار شعر این شاعر و نقاش منتشرشده که تصویر او نیست بلکه تصویری از «علی‌ قوی‌تن»، کارگردان سینماست که نقش سهراب را در فیلم «رؤیای سهراب» بازی کرده است.  علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در توضیح این اتفاق گفته است: دیکته نانوشته غلط ندارد. با خطا رخ دهد و عکس بازیگر فیلم سهراب سپهری به عنوان چهره سهراب اکران شد.
همچنین در کنار انتخاب بعضی نام‌ها، انتخاب برخی از شعرها در فضای مجازی با واکنش‌هایی همراه شده است؛ مثلاً شعر فروغ «و در شهادتِ یک شمع/  راز منوّری است که آن را / آن آخرین و آن کشیده‌ترین شعله، خوب می‌داند» یا شعر حسین بیاتی «دوهفته‌ای است که ظرف نبات من خالی است/ و چای می‌خورم و حسرت خراسان را» یا شعر محمدحسین ملکیان «دیانت بر سیاست چیره شد، آری جهان فهمید/رضا جان است شاه مردم ایران، رضاخان نه!».

ترویج شعر به سبک شهرداری
شهرداری تهران در پروژه پویش و چالش شعر در بیلبوردها شعر:
امشب تمام عاشقان را دست به سرکن
یک امشبی با من بمان، با من سحر کن
این شعر به صورت بنر در شهر تهران پخش شد که رهگذران و اهل فن را به فکر فروبرد. پرسش این است که آیا دست‌اندرکاران شهرداری معنی این شعر را می دانند یا خیر؟ در حالی شهرداری از چنین شعری استفاده می‌کند که مردم تهران گرفتار آلودگی هوا، ترافیک، ازدحام جمعیت، ناهنجاری و… هستند، وظیفه شهرداری پرداختن به این مسائل است نه شعر و شاعری. اگر وظیفه شهرداری این کارهاست پس وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دیگر نهادهای فرهنگی چیست؟گفتنی است که پلیس بر این عقیده است که نصب بنر شعر در معابر تصادف را بیشتر می کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. داشتن حتی یک مورد از این تخلفات برای برکنار شدن ایشون کافیه ولی ببینید شورای شهر تا حد رانت بازی حاکم هست که قدرت ورود ندارد و به نوعی سازمان بازرسی کشور هیچ کاره است که تخلفاتی در این حد فاحش خیلی راحت نادیده گرفته میشود و ایشون بدون هههیچ گونه نگرانی به لیست سیاه تخلفاتشون اضافه میکنند بدون هیچ ترسی مشت نشانه خرواره است بی شک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا