آنچه سیدحسن خمینی در تلویزیون گفت
سیدحسن خمینی نوه امام خمینی به مناسبت 13 خرداد ماه در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما حضور یافت و به طور زنده با مخاطبان سخن گفت.
به گزارش جماران، محورهای مهم این سخنان در پی می آید:
– امام در ماه شوال فوت کردند و اولین باری است که سالگرد امام را در ماه رمضان داریم. دغدغه ما این بود که مراسم امسال را چگونه برگزار کنیم قبل از عید خدمت رهبری رسیدیم و به نتیجه رسیدیم مراسم را عصر برگزار کنیم برخی زائران شهرستانی نتوانستند در مراسم شرکت کنند و مردم استان های همجوار شرکن کردند که مراسم بسیار باشکوهی بود.
من خدمت آقا هم عرض کردم و به بقیه هم گفتم که زمان مراسم کم باشد تا زائران اذیت نشوند و چون قرار بود از طریق این تریبون با مردم صحبت کنیم، گفتم حرفهایم را همین جا می زنم.
جا دارد تشکر کنم از کسانی که در رمضان از شهرستانها به حرم امام آمدند اینکه جامعه شهری و روستایی ما با یاد و نام امام مانوس هستند، سرمایه بزرگی است.
-ما در تاریخ آخوند زیاد داشته ایم؛ مرجع داشتیم, خوشگل هم داشته ایم ولی هیچ کدام «امام: نشدند.
-امام نسخه حل جامعه آن روز بوده است.
-امام برای مردم آن روزگار یک دارویی است که به کام یک بیمار ریخته شده…
– امام در ماه رمضان، شعر نمی خواند؛ «تکرار مکررات بس کن». تکرار بر وزن تفعال است و اینگونه نیست که بر اساس لهجه یزدی، با فتحه خوانده شود.
-محتوای نظام اسلامیت است و قالب نظام جمهوریت.
-امام زنده است, این زنده بودن امام هم دلیلش این است که امام فراتر از احزاب سیاسی است.
شهدا، دفاع مقدس، امام و… اموری است که اساسا متعلق به یک گروه و یک جناح نیستند.
رمز این که امام زنده است این است که نگذاشتند امام مصادره شود.
-امام هوش بسیار بالایی داشت. همه کسانی که دوست و دشمن امام بودند به این مسأله اقرار میکنند که تیزهوشی و استعداد امام بسیار بالا بوده است. امام از آغازین سالهای جوانی در کنار مسائل سیاسی مشق کرده است و از نزدیکان آیتالله کاشانی بوده است که ایشان هم به امام امید داشتهاند که مرجع شود. امام حوادث سیاسی چون نهضت ملی شدنصنعت نفت و سایر موارد را دیدهاند.
-از دی ماه 56 تا بهمن 57 سرعت حوادث در قیاس با سال 50 تا 56 مثل سرعت هواپیمای جت است با فولکس واگن! انقدر اتفاقات سریع است؛ در این مواقع راننده باید بسیار خبره باشد؛ امام از نزدیکان اقای کاشانی است, امام مسائل شهریور 1320 را دیده است، کودتای 28مرداد را دیده, امام مشاوران و یاران خبره ای داشته اند که از امام راننده خبره ای ساختند.
-امسال اولین سالی است که مراسم امام بدون آیت الله هاشمی برگزار شد. او یکی از یاران باهوش و ذکاوت امام بودند و یا رهبری معظم انقلاب و یا دانشجویان خارج از کشور در کنار امام، از امام یک راننده چیره دست ساخت.
-مدیریت امام را میتوان در تمام مکاتب تدریس کرد. روزی که امام گفتند قصد دارند تهران بیاید حادثه عظیمی اتفاق افتاده است. درست که جنگ هشت ساله هم بود اما این پرواز ۷ ساعت بود ولی جنگ ۸ سال. اگر بخواهیم یک حادثه را بگویم چه مقدار تاثیر گذار است باید تمامی ابعاد را در نظر گرفت. پرواز پاریس تا تهران حادثه عظیمی است، هواپیما ، هواپیمای دشمن رو هوا است در فرودگاه دشمن منتظر است اما امام وارد می شود در حالی که همه مخالفت می کنند . همان پرواز تیر خلاص بر دشمن میشود.
-آیا رای مردم دخالت در مشروعیت نظام دارد یا خیر؟حکومتی که اقبال مردم را نداشته باشد با مشکل رو به رو است. خداوند حکومت را برای جایگاهی قرار داده که فقیه، عادل، عالم به زمان و مورد پذیرش جامعه باشد. همان طور که حاکم عادل نیست مشروعیت ندارد حاکمی که عارف به زمان نیست هم مشروعیت ندارد.
کسی که اقبال و پذیرش عمومی ندارد، مشروعیت هم ندارد. نقش مردم حیاتی است، اگر مردم نباشند نمیتوانید مشکل گشایی کنید. یکبار رهبری تعبیری داشتند که قشنگ بود ایشان گفتند وقتی سفر می روند حضور مردم تا مدتها مشکل آن استان را حل میکرد.
اتکای امام در انقلاب به سر نیزه و اسلحه نیست.حتی تذکر امام این بود که نظامیان حق دخالت در امور سیاست را ندارند و سیاست نباید در دایره مسایل نظامی قرار گیرد؛ فقط مردم حق دارند. این نکتهای بوده که بعد از امام مورد تاکید خلف امام بوده و از نقاط درخشان ایشان بوده است.
-برای پیوند امام با نسل جوان باید اجتهادی را از اندیشه امام ارائه دهیم که مشکل گشا باشد. بزرگترین میراث امام انقلاب است. امام در فقه و اصول یک دانشمند تراز اول بود. او کسی مانند خیلی های دیگر نبود. امثال امام خیلی کم هستند. امام در پایان عمر فقاهتش، رای مردم به نام جمهوریت را وارد نظام می کند و جمهوری اسلامی را برمی گزیند.
-حکومتی که اقبال مردم را نداشته باشد از زاویه دینی حداقل آن این است که مقبولیت ندارد.
-من اقتصاددان نیستم ولی در حد فهم خودم چیزهایی میدانم. دولتهای فربه که نتواند از عامل سرمایه بخش خصوصیاستفاده کنند، حتما موفقیتی ندارند. در مسایل اجتماعی اگر مردم و جامعه را قانع کنند که مسالهای ناهنجاری است هرچقدر در آن باره تلاش کنید کمتر موفق میشوید. در بازار پاسبان نیست. چرا؟ چون کسی دزدی کند همه جلوی او را می گیرند اما وقتی در قضیه کمربند که پلیس میخواست مردم را در آن باره قانع به بستن کنند مردم مقاومت کردند و حتی در جامعه به هم خبر می دادند که چند پیچ جلوتر پلیس وجود دارد.
-خدا روستا را
بشر شهر را…
ولی شاعران آرمانشهر را آفریدند
که در خواب هم خواب آن را ندیدند
-ما البته هیچ وقت به آرمانشهر نمیرسیم و ترسیم این آرمانشهر برای آن است که راه گم نشود. آرمانشهرها دستنیافتنی اند که اگر نبودند آرمانشهر نبودند. این که در جامعهای فقیر نداشته باشد، در آرمانشهر ممکن است اما ما باید در این مسیر که در جامعه فقر وجود نداشته باشد، حرکت کنیم و باید ببینیم که آیا شیب حرکتمان در این مسیر مناسب است و امکانات لازم را برای ریشه کن کردن فقر یا حرکت در سمت ریشهکن کردن فقر داریم یا نه و درست حرکت می کنیم یا نمی کنیم.
-باید فقر را ریشه کن کنیم یا به سمت ریشه کن کردن فقر برویم. از اول انقلاب همه دولت ها در فقر زدایی زحمت کشیدند. الان مشکلات بیکاری داریم, مشکل معیشت هست، مشکلات اقتصادی وجود دارد همینها بعضا به مشکلاتفرهنگی و اجتماعی تبدیل می شود.
-البته نباید بیانصافی کنیم. به هرحال انقلاب در برخی از موارد به اهداف خود رسیده و در برخی موارد هم نرسیده است و باید بیشتر تلاش شود که در این زمینه باید از همه دولتها تشکر کرد که هر کدام در حد خود برای حل مشکل فقر عمل کردند.
-«اسلام ناب» تعبیری است که امام در پایان عمر مبارکشان مطرح کردند و در مقابل «اسلام متحجر» بود.
-«تحجر» از کلید واژه های سیاسی امام بود.
-مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از عقلاییترین کارهایی است که در جامعه اسلامی شکل می گیرد و موضوعات جامعه را تشخیص می دهد اما آنچه به عنوان تحجر مطرح است، ارتباطی به حکم حکومتی یا بررسی آن از سوی مجمع تشخیص ندارد.
-من یک بار در دوران طلبگی که پدرم سخنرانی درباره مفهوم تحجر داشت، به ایشان گفتم که بیتعارف یکی از مشکلات شما این است که تعریف دقیقی از مفهوم تحجر ندارید. اسلام ناب اسلامی است که از یک سو مقابله با تحجر دارد و از یک سو مقابله عناصر غیردینی دارد که میخواهند وارد دین شود.
-شروع بحثهایی که منجر به اسلام ناب محمدی می شود، یا شطرنج یا بحث حضور زنان بود.
-اسلام متحجر اسلامی است که ممکن است در ظاهر بسیار متحجر باشد اما در پایان کار خود نشان میدهد که دین توان حل مشکلات جامعه را ندارد اما ما باید کاری کنیم که مردم بدانند دین توان حل مشکلات جامعه را دارد.
– راه سعادت این ملت فقط از طریق پیوند دین، عقلانیت و معنویت با یکدیگر است و راه ما سعادت ما بازگشت به متون دینی است و برداشت نوین از اسلام است.
– ما باید انقلاب را باید در زمینه و بستر خودش ببینیم و این که امروز رهبری اشاره کردند که جای جلاد و شهید عوض نشود، نکته درستی است که بدانیم افراد را در ظرف زمانی به درستی تحلیل کنیم و بغض و کینههای امروزمان را وارد تحلیلهایمان نکنیم. اینکه امروز با کسی مشکل داریم اما میآییم و می گوییم طرف از همان ابتدا بد بود، درست نیست.
-امام راه حضور زنان در دانشگاه و سیاست و مجلس باز کردند.
امیدوارم خداوند روح امام را امشب که شب سالگرد ایشان است از همه ما راضی نگاه دارد. انشاءالله دلها را به یکدیگر نزدیک کند. انشاءالله همه درگذشتگان، خانواده امام، مرحوم اردبیلی که امسال درگذشتند، انشاءالله خداوند هر جا هستیم و هرجا که هستید، جامعه را از منجلاب بحرانها عبور دهد و فردایی روشن پیشروی ملت ما قرار دهد.
-یادگار امام همراه با بغضی که سخنانش را قطع کرد از مردم خواست او را همواره دعا کنند.
انتهای پیام