درهای «لوور کوچک» در تهران باز شد
«لوور کوچک» با نمایشی از گنجینه این موزه جهانی درحالی امروز 14 اسفند ماه در تهران آغاز به کار کرد که مهمترین پرسش در نخستین بازدید از آن این بود؛ آیا این آثار بهترین گزینههای لوور برای نمایش در ایران بوده است؟
به گزارش ایسنا، همزمان با سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران، سرانجام آثاری از موزه لوور در تهران رونمایی شد که برجستهترین آنها تابلوهایی از «رامبراند» و مجسمه «ابولهول» ساخته شده از سنگ «بازالت» مربوط به دورهی «فرعون هاکور» انتخاب شده از بخش عتیقههای مصر باستان در سالن «سولی لوور» است.
در این مجموعه دو اثر متعلق به فرهنگِ ایرانی یعنی «تبر کتیبهدار» از کاوشهای علمی باستانشناسی محوطه چغازنبیل و «شیء برنزی از لرستان» متعلق به بورس اوراق بهادار باقیمانده از عصر آهن و با حدود سههزار سال قدمت نیز نمایش داده شده است.
این نمایشگاه تمدنهای باستان در غرب آسیا، اروپا و شمال آفریقا از جمله تمدنهای سومر، آشور، هیتی، مصر باستان، یونان و روم باستان و مجموعهای از نقاشی، طراحی و لیتوگرافی از آثار هنرمندان اروپا مانند «اوژن دلاکروا» و «کامیل کورو» را شامل میشود.
این آثار از امروز ۱۴ اسفندماه به مدت سه ماه در موزه ملی ایران، به نمایش درآمده است. موزه ملی تصمیم دارد برای بازدید از این موزه موقتی، بلیت جداگانهای دریافت کند.
افتتاحیه غیررسمی موزه لوور کوچک با حضور رؤسای موزه لوور فرانسه و ملی ایران و جمع زیادی از خبرنگاران و عکاسان درحالی برگزار شد که بعدازظهر امروز رسما با حضور وزرای خارجه دو کشور افتتاح خواهد شد و از فردا پذیرای بازدیدکنندگان عادی تا ۱۸ خردادماه سال ۹۷ خواهد بود.
آثار منتخب موزه لوور در شش سالن از طبقه نخست ساختمان موزه دوران اسلامی در مجموعه موزه ملی ایران در بخشهایی با عنوان «موزه زنده» و «رویای جهانی شدن» که تصویرگر نحوهی پدید آمدن این موزه هستند، «آثار آشور و کشف دوباره تمدنهای شرقی»، «شامپولیون و گشایش موزه آثار مصر»، «کشف دوباره هنرهای قرون وسطی و تمدن های اسلامی» و «تابلوهای عباس کیارستمی» نمایش داده شده است.
تمیزی و سلامت آثار نمایش داده شده بویژه تندیسها از جمله نکات قابل توجه این مجموعه بود که مهارت موزه لوور را در نگهدای و مرمت آثار نشان میدهد.
همچنین با وجود آنکه چیدمان آثار و رنگهای انتخاب شده برای پس زمینه نمایشگاه لوور قابل توجه آمده بود، اما سوالهای زیادی حول این محور که دست اندرکاران لوور با وجود قدمت و غنای گنجینه این موزه جهانی، چگونه به این انتخابها برای نمایش در تهران رسیدهاند و کیفیت آثار منتخب چرا تداعی کننده موزه لوور نیست؟ و آیا کسانی که به موزه لوور پاریس رفتهاند از تماشای این آثار در موزه ملی در تهران، به همان اندازه شگفت زده میشوند؟! مطرح بود.
ژان لوک مارتینس ـ رییس موزه لوور ـ به این سوال که اختصاصی از سوی ایسنا نیز با وی مطرح شد، این طور پاسخ داد: اینجا یک مجموعه کلی از هنر مصر و آثار دیگر کشورها از بخشهای مختلف لوور به نمایش درآمده است. باید ببینیم مخاطب ایرانی دوست دارد کدام بخش را با جزئیات بیشتر و مفصلتر ببیند.
او اضافه کرد: تصمیم گرفتیم برای اشیاء یک داستان تعریف کنیم؛ در بخش اول آثاری بودند که از شاهان فرانسه در دورههای گذشته به نمایش درآمد. در واقع آثاری که از پادشاهان فرانسه کلکسیون میکردند و سپس تصمیم گرفته شد که کلکسیونهای نفیستری از نقاط دیگر دنیا جمعآوری شود. بخش بعدی نمایشگاه مربوط به قرن ۱۹ و بخش بعدی نیز به قرون وسطی تعلق گرفت.
وی افزود: بخش پایانی نیز بخش معاصر موزه لوور است که ارتباط موزه با هنر معاصر و هنرمندانی که هنوز در قید حیات هستند را نشان میدهد.
مارتینس تأکید کرد: اکنون به صورت اجمالی توانستهایم یک برداشت از هنر، فرهنگ و تمدن و تمام ادوار مختلف داشته باشیم.
رییس موزه لوور برگزاری بخش آخر موزه را مانند نمایشگاه عکس آثار عباس کیارستمی دانست که ارتباط لوور با هنر معاصر را به خوبی نشان میدهد و تأکید کند: بنابراین از هر چیزی برای مخاطب ایرانی گلچین کردهایم. مجسمه، نقاشی و تابلوهای عکاسی در کنار یکدیگر میتوانند یک هدف اجمالی از موزه لوور برای مخاطب ایرانی داشته باشند.
آثار لوور از فردا، سه شنبه ۱۵ اسفندماه تا ۱۸ خردادماه ۹۷ در ساختمان موزه دوران اسلامیِ «موزه ملی ایران» واقع در تهران، خیابان امام خمینی، نبش خیابان سی تیر، قابل بازدید عمومی است.
انتهای پیام
نه اینکه ما خیلی برای آثار باستانی ارزش قائل هستیم ، تاریخ ما از 15 خرداد 42 آغاز میشود !