خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شش میلیارد دلارآزاد شـد

روزنامه ستاره صبح نوشت:

تجارب دهه‌های گذشته نشان داده که هر زمان که روابط ایران با غرب به ویژه امریکا روند تنش آلود داشته، این فرایند قیمت دلار و به‌تبع آن کالاها را تحت تأثیر قرار داده و کالاها گران شدند. برعکس هر زمان که بوی مصالحه و مذاکره به مشام می‌رسد قیمت دلار در سراشیبی قرار می‌گیرد و کالاها ارزان می‌شوند. روز گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا موافقت کرد تا 6 میلیارد دلار دارایی ایران که از سال 1397 در کره جنوبی بلوکه‌شده بود آزاد و به قطر منتقل شود تا از این مبلغ 6 میلیارد دلار غذا و دارو و کالاهای غیر تحریمی وارد کند. این اتفاق به نفع مردم است، زیرا باعث کاهش قیمت‌ها و تورم می‌شود. گفتنی است پولهای بلوکه شده که شش سال نزد کره جنوبی بود 7 میلیارد دلار بود به جای آنکه سود آن را به ایران پرداخت کنند، بهانه کردند و گفتند دلارهای ایران باید تبدیل به «ون» شود و یک میلیارد آن را که متعلق به ملت ایران بود بلعیدند که لازم است مسوولان در این باره به مردم توضیح دهند چرا چنین اتفاق خسارت باری رخ داده است. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد:

نوسان قیمت دلار
پس از انتشار خبر آزادسازی 6 میلیارد دلار، قیمت دلار دیروز کاهشی شد و به نیمه کانال 49 هزار تومان رسید. این کاهش با خوش‌بینی نسبت به نتایج نشست شورای حکام اعمال‌شده به نظر می‌رسد اگر شورای حکام قطعنامه علیه ایران صادر نکند قیمت دلار باز هم پایین بیاید. در پی کاهش قیمت دلار قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافتند. 

اثر سیاست بر بازار
آزادی پول‌های بلوکه‌شده و توافق ایران و آمریکا، بازار سکه را وارد فاز ریزشی کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا با صدور معافیتی برای بانک‌های بین‌المللی زمینه را برای انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر فراهم کرده است؛ همچنین آمریکا موافقت کرده تا پنج شهروند ایرانی زندانی در ایالات‌متحده آزاد شوند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اواخر هفته گذشته یعنی یک ماه پس از توافق اصولی مقام‌های آمریکایی و ایرانی از ارائه معافیت‌های تحریم به بانک‌های تحریمی حمایت کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، معافیت‌های تحریمی به بانک‌ها و نهادهای مالی در کره جنوبی، آلمان، ایران، قطر و سوئیس قابل‌اعمال خواهد بود.
در همین حال، رویترز در گزارشی نوشت: آمریکا تحریم‌ها برای انتقال ۶ میلیارد دلار منابع مالی ایران از کره جنوبی به قطر را برای مبادله زندانیان ایران و آمریکا ضروری دانست.
به گفته برخی منابع، انتقال ۶ میلیارد دلار پول ایران به قطر هفته آینده اتفاق می‌افتد.
طبق اطلاعیه صادرشده این معافیت‌های تحریمی شامل شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی و سایر مؤسسات مالی ایران می‌شوند تا وجوه مسدودی از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان و سپس از این حساب‌ها به قطر منتقل شود.

کاهش قیمت در کشورهای همسایه
دیروز قیمت دلار هرات از ابتدای معاملات بین دو سطح 49 هزار و 350 تومان تا 49 هزار و 480 تومان در نوسان بود. قیمت دلار سلیمانیه نیز نوسان را تجربه ‌کرد و در حال رفت و برگشت میان سقف 49 هزار و 400 تا 49 هزار و 500 تومان بود. در همین حال قیمت یوروی بازار آزاد دیروز 53 هزار و 50 تومان است و درهم امارات نیز در بازار فردوسی به 13 هزار و 600 تومان رسیده است.

کاهش قیمت سکه
هر قطعه سکه امامی روز گذشته در بازار ۲۹ میلیون و ۹۲ هزار تومان معامله شد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت ۲۵ میلیون و ۴۹۱ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۵ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۳۰ هزار تومان قیمت داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا