خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«قانون نانوشته‌ای که باید برداشته شود»

عضو فراکسیون زنان مجلس و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گفت: هیچ قانونی وجود ندارد که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع کند. این قانون نانوشته‌ای است که باید برداشته شود.

 

طیبه سیاوشی، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ از دلایل رفتن به ورزشگاه و حضور در این بازی گفت: من فکر می‌کنم تا شب گذشته که این بازی برگزار شد تا این حد رسانه‌ای نشده بود. علی‌رغم تمام انتقادها و هجمه‌هایی که از شب گذشته بر من وارد شد، فکر می‌کنم اتفاق خوبی بود. ما باید این مسئله را حل کنیم و قدم‌به‌قدم با وزارت ورزش براى حل اين مشكل پیش برويم.

او ادامه داد: زنان و دختران ما، همیشه مطالبه حضور در ورزشگاه را داشته‌اند، اما این مطالبه از پایین درخواست شده و عدم همراهی از بالا و یا مقام مسئول وجود داشته است. من از لحظه ورودم به ورزشگاه، برایم سخت بود و سخت گذشت. درگذشته، در کشورهای دیگر، من زیاد به ورزشگاه‌ها رفتم و این رفتن‌ها هم شخصی بوده است؛ یعنی در پست و منصبی هم نبودم همیشه این مسئله که چرا زنان ایرانی نمی‌توانند در ورزشگاه حضورداشته باشد، برای من دردناک بوده و هست.

او افزود: اگر در ورزشگاه حاضر شدم و این بازی را دیدم، نه ازاین‌جهت که من شیفته فوتبال هستم یا دغدغه من فوتبال است. دلیل حضور من در آنجا، فقط روشن كردن اين مسئله بود كه عدم حضور خانم‌ها قانونى نيست. بسیاری از خانم‌ها گفتند ما در این بازی حضور پیدا نمی‌کنیم تا اعتراض کنیم. بله این کار را هم می‌توان کرد ولی این راحت‌ترین کاری است که می‌شود انجام داد. من ترجیح دادم هجمه‌ها را تحمل کنم و فکر می‌کنم یک‌قدم به جلو برداشتیم. درحالی‌که هیچ‌وقت معتقد نیستم که تاكنون یک‌قدم به جلو برداشته‌ام اما در مورد اين مسئله قدم مطمئنى برداشتم.

سیاوشی در رابطه با استقبال از او در وزرشگاه گفت: وقتی من در جایگاه حضور پیدا کردم، با استقبال مثبت بسیاری از آقایان مواجه شدم و دائم به من می‌گفتند چرا بقیه خانم‌ها اجازه حضور ندارند.

او در پاسخ به این سؤال که ‌آیا قانونی درباره منع حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود دارد یا خیر، گفت: هیچ قانونی دراین‌باره وجود ندارد که زنان را از حضور در ورزشگاه‌ها منع کند. این قانون نانوشته‌ای است که باید برداشته شود. اینکه زنان سوری می‌توانند حضورداشته، پس نمی‌توانیم بگوییم که زنان ما نمی‌توانند. فضای حضور زنان در ورزشگاه‌ها دائماً با توجیه و بهانه‌های عدم وجود فضای فرهنگی، محدود شده و درهای ورزشگاه را به روی ما بستند و دقیقاً این فضای نامطلوب فرهنگی در ورزشگاه‌ها، از زمانی دچار مشکل شد که اجازه حضور زنان در ورزشگاه، از آن‌ها گرفته شد.

او ادامه داد: این حضور، حتی اگر به‌شرط تفکیک جایگاه زنان که الآن مطرح می‌کنند، میسر شود، خوب است. البته این را هم بگویم که این تفکیک تنها در مراحل اولیه تا این مسئله جلوتر برود.

طیبه سیاوشی در ادامه اضافه کرد: ما که مسئولیتی داریم و تا حدودی می‌توانیم کاری کنیم، همیشه در گوشه‌ای معترضانه نشستیم؛ اما این بار این مسئله را از زاويه حضور هم تجربه کنیم. این کار را یک اقدام جدی می‌دانم حتی اگر در پایان نتیجه چشمگیری هم نداشته باشد.

عضو فراکسیون زنان مجلس در تشریح فضای موجود در ورزشگاه آزادی گفت: فضا اصلاً بد و مسموم نبود. حتی من دقایقی را هم جلوتر ایستادم و چیزی نشنیدم. حتی یکی از آقایانی که آنجا بود به من گفت شما نشنیدین. اما باید این را بگویم که این ضعف رفتارى تماشاگران بايد از طرف مسئولین كنترل شود. در آیین‌نامه‌ ورزشگاه بحث جریمه نقدی یا محرومیت از ورود به جایگاه را برای کسانی که هتك حرمت می‌کنند و یا هر رفتار نامتعارف دیگری دارند، ذکر کنیم؛ مانند انگلیس، دوربین‌هایی نصب کنیم تا افراد خاطی را شناسایی کنیم و کمک کنیم تا این فضای فرهنگی مناسب شکل گیرد و ایجاد شود.

او درباره فضای خانوادگی در جایگاه‌ تماشاچیان و امکان حضور خانوادگی در ورزشگاه‌ها گفت: مسئله این است که جایی مانند سینما، تئاتر، کنسرت موسیقی و… خانواده‌ها در کنار هم حضور دارند و هیچ اتفاق ناگوار و ناخوشایندی هم نمی‌افتد، به این دلیل که همه سعی دارند لحظات خوب و لذت‌بخشی را تجربه کنند. همه این مکان‌ها، عمومی است. در رابطه با ورزشگاه بحثی را مطرح می‌کنند و می‌گویند هنگام خروج مشکلاتی به وجود می‌آید. اگر این‌گونه است، حداقل در ابتدای امر، تفکیک کنید تا فضای درست ایجاد شود.

سیاوشی هم‌چنین درباره ارگان‌هایی که در این رابطه با آن‌ها رایزنی می‌شود گفت: ما فقط و فقط با وزارت ورزش رو‌به‌رو هستیم و این مشکل را با این وزارت حل می‌کنیم.

این نماینده مجلس درباره دیدار خود با زنان ایرانی حاضر در ورزشگاه گفت: متأسفانه نتوانستم با خانم‌های ایرانی که در آنجا حضور داشتند دیدار کنم و گفت‌و‌گویی داشته باشم. ساعتی که از ورزشگاه خارج شدم، خانمی در آنجا نبود.

او در پایان درباره اینکه آیا امیدی به حضور زنان در ورزشگاه‌ هست یا خیر، گفت: ما با آقای سلطانی‌فر صحبت کردیم، ایشان بارها قول دادند که این مسئله را تسهیل سازی کنند و ما هم تلاشمان را دراین‌باره خواهیم کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا