شیخ نِمِر هرگز نمی میرد
به گزارش انصاف نیوز، کیهان در گزارشی در آستانه ی برگزاری دادگاه شیخ نمر نوشت:
مرحوم جلال آل احمد سال 1341 در سفر خانه خدا نامه ای به حضرت امام خمینی می نویسد ، در بند اول این نامه آمده است:
“اول اینکه مردی شیعه جعفری را دیدم از اهالی الاحسا- جنوب غربی خلیج فارس، حوالی کویت و ظهران- می گفت 80 درصد اهالی الاحساء و ضوف و قطیف شیعهاند و از اخبار آن واقعه مؤلمه پانزده خرداد حسابی خبر داشت و مضطرب بود و از شنیدن خبر آزادی شما شاد شد. خواستم به اطلاعتان رسیده باشد که اگر کسی از حضرات روحانیون به آن سمت ها گسیل بشود، هم جا دارد و هم محاسن فراوان.”
امروز بیش از 50 سال از آن روزگار می گذرد که جلال آل احمد نگران و دغدغه مند برای اهالی قطیف از حضرت امام تقاضای اعزام یک روحانی کرده بود. خون انقلاب اسلامی ریشه دوانده است در خاک های گرم قطیف و ضوف و الاحساء و نهال تشیع علوی انقلابی را تبدیل به درختی سرفراز کرده است. یکی از شاخص ترین چهره های مبارز انقلابی در عربستان شیخ نِمِر باقر النَمِر است که با الهام از انقلاب اسلامی ایران توانست جریانی مبارزاتی را علیه رژیم آل سعود در عربستان به راه اندازد.
دستگاه قضایی آل سعود بنا دارد شیخ نِمِر باقر النَمِر را طی هفته جاری محاکمه کند و بنا به نظر کارشناسان با توجه به درخواست دادستان این کشور مبنی بر تقاضای حکم اعدام برای این روحانی مبارز و آزاده، احتمال تایید این درخواست توسط قاضی دادگاه آل سعود وجود دارد. که در صورت اعلام رای اعدام توسط دادگاه حکومت آل سعود باید منتظر بروز ناآرامی های گسترده در عربستان و اعتراضات عمومی در سراسر جهان باشد.
در این گزارش تلاش شده است به گوشه ای از فعالیتهای مبارزاتی این مجاهد نستوه اشاره شود:
«شیخ نِمِر باقر النَمِر» روحانی شیعی برجسته عربستانی، در سال 1379 هجری قمری مصادف با 1968 میلادی، در شهر “العوامیه” در استان القطیف در شرق عربستان در خانوادهای اهل علم و دین به دنیا آمد که از آن علمایی چون “آیتالله شیخ محمد بن ناصر آل نمر” (قدس سره) و خطبای حسینی چون جدش حاج “علی بن ناصر آل نمر” سر بر آورده بودند.
تحصیلات مقدماتی خود را در همان شهر العوامیه به پایان رساند و در سال 1400 هجری قمری مصادف با 1989 میلادی، برای آشنایی نزدیکتر با انقلاب اسلامی ایران و تحصیلات حوزوی ابتدا به ایران مهاجرت کرد تا در تهران در حوزه علمیه حضرت قائم(عج) حضور پیدا کند که در همان سال توسط آیتالله سید محمدتقی مدرسی تأسیس شده بود.
شیخ نِمِر پس از 10 سال تحصیل در حوزه علمیه حضرت قائم(عج)، عازم سوریه شد و در حوزه علمیه حضرت زینب(ع( برای ادامه تحصیلات حوزوی و علوم دینی نام نوشت و در حضور اساتید این حوزه به تحصیل پرداخت. او سالها اداره حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در تهران و سوریه را برعهده داشت و تلاش بسیاری برای توسعه و پیشرفت این مراکز انجام داد تا اینکه پس از بازگشت به عربستان مرکز مذهبی “الإمام القائم(عج)” را نیز در العوامیه تأسیس کرد که در واقع سنگبنای “مرکز اسلامی” در سال 1422 هجری قمری مصادف با 2011 میلادی بود.
دیدگاههای نمر در قبال آلسعود
شیخ نِمِر همواره در خطابههایش رژیم سعودی را به اعمال “سیاستهای تبعیضآمیز طایفهای سازمانیافته و منظم بهویژه در مناطق شرقی عربستان و بهخصوص در دو منطقه “الاحساء” و “القطیف” متهم میکرد که حدود یک قرن است، بر این مناطق حاکمیت دارد.
وی همواره و بارها تأکید داشته که از گفتن کلام حق، بیم و واهمهای ندارد حتی اگر در این راه بازداشت شده، وارد زندان شود و تحت شدیدترین شکنجهها و آزارها و اذیت ها تا سرحد شهادت قرار گیرد.
شیخ نِمِر توهین به کرامت شهروندان عربستانی بهویژه شهروندان شیعی این کشور که از دید رژیم سعودی شهروندان درجه دو به شمار میآیند و فاقد هرگونه حق و حقوق شهروندی هستند را رد کرده و علیه آن به مبارزه پرداخته است و در خط اول رویارویی با ظلم و جور رژیم سعودی قرار گرفته چون با استناد به خطبه “جهاد” امیرالمؤمنین علی(ع) تأکید دارد که به عدالت جز از طریق جهاد دست نخواهیم یافت و حق جز با از خود گذشتگی و جهاد و شجاعت به دست نخواهد آمد.
وی در خطبههای نماز جمعه خود نیز بارها گفته است که شیعیان عربستان، دیگر در برابر توهینها و تعدیها و تجاوزات آلسعود سکوت نخواهند کرد و در این باره خطاب به آلسعود گفت که “ما ساکت نمیمانیم که هر آنچه بخواهید بر سر ما بیاورید؛ هر آنچه بخواهید انجام دهید و کرامت و شخصیت ما را که با ارزش ترین چیز در زندگی ماست، زیر پا بگذارید”.
به گفته شیخ نِمِر، آل سعود به مفتیهای وهابی پول میدهند تا با دامنزدن به اختلافات طایفهای و مذهبی و ایجاد اختلاف بین شیعیان و اهل سنت، آنها را به خود مشغول کنند و با ایجاد تفرقه مذهبی و طایفهای و قبیلهای به حاکمیت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروتهای آن ادامه دهند. وی مفتیهای وهابی راهم ساخته و پرداخته آلسعود می داند.
شیخ نِمِر النَمِر در یکی از خطبههایش به خاطر مواضع و دیدگاههای تندش در قبال رژیم سعودی گفت که “میدانم فردا برای بازداشت من به سراغم خواهید آمد. خوش میآیید! این منطق و راه و روش شماست: “بازداشت” و “شکنجه” و “کشتار”؛ ما از قتل و کشتار نمیهراسیم. ما از هیچ چیز نمیترسیم.”
وی در برابر سرکوبگری های رژیم سعودی و مخالفت این رژیم با برگزاری تظاهرات مسالمتآمیز و تجمعهای اعتراضآمیز تأکید میکرد که “همواره به دنبال راههای دیگری برای ادامه اعتراضات خود و احقاق حقوقمان خواهیم بود و تظاهرات، یکی از این راهکارهاست”.
این روحانی عربستانی را باید از جمله منتقذان شجاع “نایف بن عبدالعزیز” ولیعهد سابق رژیم سعودی برشمرد. شیخ نِمِر، همواره انتقادات شدیدی را به وی وارد میکرد.
وی در یکی از خطابههایش شاهزاده نایف بن عبدالعزیز را به علت شدت خشونت و قساوت و ظلمش علیه مردم عربستان به طور اعم و شیعیان به طور اخص، طاغوت و ستمگری خواند که در قبرش شکنجه خواهد شد و آتش او را خواهد سوزاند و کرمها او را خواهند خورد. او در همین خطبه تأکید کرد که از مرگ نایف خوشحال خواهد شد.
وی در خطبههای نمازجمعه و خطابه هایش نه تنها از آل سعود انتقاد میکرد بلکه از منتقدان سرسخت برخی از رژیمهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله آل خلیفه بود.
نخستین بازداشت شیخ نِمِر به می 2006 میلادی بازمیگردد، هنگامی که شیخ به محض بازگشت از سفر کوتاه مدتش به بحرین و بازگشت به عربستان، به دلیل مشارکت در همایش بینالمللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.
اتهام شیخ این بود که در این همایش، در عریضهای، از رژیم سعودی خواسته بود به “قبرستان بقیع” رسیدگی کرده، مذهب “تشیع” را به رسمیت شناخته و شیوههای آموزشی و درسی کنونی حاکم بر عربستان را تغییر داده یا لغو کند.
اما بازداشت مجدد شیخ نِمِر، به 23 آگوست 2008 میلادی بازمیگردد که در شهر “القطیف” به دست نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد. این بار اتهام شیخ برای بازداشت بنابر ادعای رژیم سعودی درخواست از شیعیان مناطق شرقی عربستان برای آمادهشدن به منظور دفاع از خود و جامعه خویش بود که رژیم ادعا میکرد، این سخنان نمر به معنی تحریک شیعیان عربستانی برای جدایی از حکومت مرکزی بود.
رژیم سعودی از بیم قیام مردمی و خشم و غضب شیعیان مناطق شرقی عربستان شیخ نِمِر را 24 ساعت پس از بازداشت آزاد کرد.
این روحانی برجسته عربستانی یک بار دیگر هم در مارس 2009 میلادی در معرض بازداشت قرار گرفت. که رژیم آل سعود از ترس گسترده شدن اعتراضات مردم نسبت به دستگیری وی عقب نشینی کرد.
نهم جولای سال 2012 میلادی بود که «شیخ نِمِر باقر النَمِر»، روحانی برجسته شیعی پس از تعقیب و حمله مسلحانه نیروهای امنیتی رژیم سعودی به خودرویی که در آن قرار داشت و او را به منزلش میبرد، مجروح شد.
به دنبال این حمله خودرو شیخ نِمِر به دیوار یکی از منازل برخورد میکند و خود شیخ نیز از ناحیه ران پا زخمی میشود تا پس از آن، نیروهای امنیتی سعودی وی را بازداشت و او را در بیمارستان نیروهای امنیتی ریاض بستری کنند.
این بار هم پس از دستگیری شیخ نِمِر اعتراضات مردمی زیادی در مناطق شرق عربستان انجام شد. شیعیان بلافاصله به خیابانها ریختند و نیروهای امنیتی رژیم سعودی به شدت آنها را سرکوب کردند، به گونهای که تنها در روز اول بازداشت سه نفر از معترضان کشته شدند. با این حال اعتراض گروههای مختلف مخالف حکومت ادامه پیدا کرد و آنها به رژیم سعودی نسبت به هرگونه آزار و اذیت شیخ نِمِر هشدار دادند.
یک گروه هکر به نام «مجاهدون الاحرار» پایگاههای اینترنتی پلیس منطقه «الشرقیه»، دادستانی «الباحه» و شورای شهر در استان «الدقیق» عربستان را در اعتراض به بازداشت و احتمال حکم اعدام شیخ نِمِر هک کردند.
به دنبال ملاقات بستگان شیخ که تحت فشار اعتراضهای مردمی،رژیم سعودی مجبور شد که به این ملاقات تن بدهد، تاکید کردند که شیخ پس از بازداشت باوجود اصابت گلوله در ران پا در معرض شکنجه شدید قرار گرفته و آثار کبودی در صورت شیخ کاملا عیان بوده و دندانهایش شکسته است.
اندک خبرهایی که از این عالم برجسته در طول مدت بازداشت به بیرون درز پیدا کرده تاکید میکند که وی دست به اعتصاب غذا زده و به دلیل جراحات ناشی از اصابت گلوله در وضعیت جسمی بسیار وخیمی به سر میبرد. همچنین به گفته برخی از نزدیکان وی، شیخ در طول مدت بازداشت، تحت شکنجه شدید قرار گرفته است.
این روحانی شیعه سرشناس عربستانی ازسوی رژیم سعودی به اتهاماتی از قبیل «فتنه انگیزی» و «دعوت به برهم زدن وحدت ملی» متهم است، به همین دلیل دادگاه ویژه کیفری ریاض در 26 مارس 2013 میلادی رسیدگی به پرونده وی را درحالی آغاز کرد که امکان ایستادن روی پا را نداشت و با صندلی چرخدار در دادگاه حاضر شده بود.”شیخ تیسیر باقر النَمِر”، برادر شیخ در سخنانی در مسجد امام حسین(ع) شهر شیعه نشین العوامیه که مکان سخنرانی همیشگی شیخ النِمِر به شمار میآید، با در دست داشتن گلولههایی که به سمت شیخ نِمِر شلیک شده بود و به نمایش گذاشتن آنها، خطاب به مقامات مسئول سعودی گفت: این گلولههایی است که آنها را به سوی مردم بی گناه شلیک کردهاید، شما نیز به ما ثابت کنید، گلولههایی که ما به شما شلیک کردهایم کجاست؟
برادر شیخ نِمِر باقر النَمِر با تاکید بر ضرورت ادامه مبارزه با آل سعود، گفت: سکوت در برابر آل سعود جایز نیست، زیرا هم اکنون شماری از شهروندان ما تحت تعقیب هستند و شماری دیگر در زندان بسر میبرند.
“توبی ماتیسن”، کارشناس پژوهشهای اسلامی و خاورمیانه دانشگاه کمبریج انگلیس در این ارتباط مینویسد:
“بازداشت شیخ نِمِر باقر النَمِر، روحانی برجسته شیعی عربستانی که در مناطق شرقی نفت خیز عربستان توسط نیروهای امنیتی رژیم سعودی صورت گرفت، موضوعی بود که از مدتها پیش برای آن برنامهریزی شده بود.”
این اظهار نظر توبی ماتیسن پاسخی بود به سؤال کارشناسان که چرا آل سعود اقدامی برای ساکت کردن این روحانی شیعی معارض به عمل نمیآورد که به رهبر جنبش اعتراضی مناطق شرقی عربستان و تظاهراتها و راهپیماییهای اعتراضآمیز این مناطق تبدیل شده و زبان گزنده آن بارها و بارها آل سعود را به باد انتقاد گرفته است.
نکته مهم اینجاست که شیخ نِمِر با وجوداین که بارها و بارها جوانان شیعی عربستانی را به ایستادگی و مقاومت در برابر رژیم سعودی دعوت میکرد، اما از آنها میخواست خود را برای شهادت آماده کنند و با اینکه میدانست پاسخ اعتراضهای شیعیان مناطق شرقی عربستان توسط رژیم سعودی بیتردید “گلوله” خواهد بود، با این حال هیچگاه از آنها نخواست که به خشونت متوسل شوند و همواره بر مسالمت آمیز بودن اعتراضهای آنها تاکید داشت.
افشاگری ویکی لیکس
سایت ویکی لیکس در یکی از اسناد منتشره خود تاکید میکند که دیپلماتهای آمریکایی تلاش میکنند با تسلط بر شیخ نِمِر نقش و محوریت وی را در میان شیعیان عربستان کمرنگ کنند و او را از یک شخصیت کاریزما و رهبر در میان شیعیان به شخصیتی در حاشیه تبدیل کنند و در این ارتباط بارها با وی تماس گرفته و دیدار داشتهاند.
یکی از دیپلماتهای آمریکایی درباره نمر چنین مینویسد: “نمر ساکن العوامیه است و معروف است که العوامیه روستایی شیعی در واحه یا استان القطیف است و در میان مردم مناطق شرقی عربستان به مزاح و به طور عامیانه معروف شده که القطیف، الفلوجه عربستان است.
مطرح بودن سه سناریو
در این ارتباط سه دیدگاه وجود دارد:
یک: “نظریه توطئه”، بر این اساس برخی از صاحبنظران و کارشناسان بر این باورند که افراد تندرو و افراطی در خاندان سعودی مانند شاهزاده “نایف بن عبد العزیز”، ولیعهد سابق رژیم سعودی و وزیر سابق کشور پادشاهی عربستان از شیخ نِمِر به عنوان حربهای برای ترساندن اهل تسنن این کشور و مخالفان طرح ملک عبد الله، پادشاه این کشور برای گفتوگوی ادیان و نزدیکی به شیعیان استفاده میکند.
دو : بازداشت شیخ نِمِر بحران و نا آرامیهای مناطق شرقی عربستان را تشدید خواهد کرد که محل تمرکز شیعیان این کشور به شمار میآید و به همین دلیل رژیم سعودی همواره تلاش کرده با شیخ به نحوی کنار بیاید. شیخ نِمِر نیز از سال 2009 تا 2011 همواره بسیار محتاطانه زندگی میکرد و تنها در محافل و تجمعات مردمی و بزرگ مانند تشییع جنازهها و خواندن نماز در مسجدی حاضر میشد که همواره در آن حضور مییافت و این محافل و تجمعات مکانهایی بودند که بازداشت وی را بدون برجا گذاشتن شماری کشته و مجروح یا وقوع برخی ناآرامیها ممکن نمیساخت.
سه: دیدگاه سومی که در سند ویکی لیکس مطرح است تاکید میکند که رژیم سعودی در قبال شیخ واکنش نشان خواهد داد، اما این واکنش در چارچوب “برنامه و جدول زمانبندی” حکومت است و در عمل نیز حکومت سعودی این برنامه را در هشتم جولای و در راه بازگشت شیخ نِمِراز مسجدی که در آن نماز میخواند، به اجرا گذاشت و در این ارتباط ویکی لیکس تاکید میکند که رژیم سعودی به این زودیها شیخ را آزاد نخواهد کرد.
بازداشت شیخ نِمِر
جنبش جوانان مناطق شرقی عربستان در طول مدت نوامبر 2011 تا فوریه 2012 فعالیتهای اعتراضی مستمر و لاینقطعی را در این مناطق داشته است که موجب به شهادت رسیدن 7 جوان شیعی ساکن این منطقه شد و شهادت و تشییع پیکر هریک از آنها تظاهراتهای بزرگ و گستردهای را در منطقه به دنبال داشته که یادآور انقلاب شیعیان مناطق شرقی عربستان در سال 1979 علیه رژیم وقت سعودی بود.
در واقع شیعیان مناطق شرقی عربستان نسبت به سیاستهای تبعیض طایفهای اعتراض دارند که رژیم سعودی آن را در این کشور اعمال میکند و این صرف نظر از محرومیت ساکنان این مناطق از هرگونه حق و حقوق و آزادی اساسی سیاسی است. آغاز بهار عربی در جهان عرب فرصتی به شیعیان عربستان داد تا با استفاده از شرایط پیش آمده در جهان عرب اعتراضهای خود را به گوش مسئولان سعودی برسانند.
در تمام طول این مدت اگرچه مناطق شرقی عربستان ناآرام بود، اما این ناآرامی و اعتراض روند آرامی را سپری میکرد و به یکی از پدیدههای رایج و معمول این مناطق تبدیل شده بود، اما بازداشت شیخ نِمِر یکباره اوضاع منطقه را آشفته کرد و موجب شد تا هزاران جوان شیعی به خیابانها ریخته و به این اقدام رژیم سعودی اعتراض کنند، تظاهراتهایی که از حیث میانگین حضور و مشارکت معترضان در آنها باید آن را در عربستان بیسابقه خواند.
تنها ساعتی پس از انتشار خبر بازداشت شیخ نِمِر، تظاهراتهای گستردهای مناطق شرقی عربستان و به ویژه منطقه القطیف را فراگرفت که واکنش نیروهای امنیتی سعودی در برابر آن را به دنبال داشت و به دنبال شلیک نیروهای امنیتی سعودی دوتن از جوانان معترض عربستانی به نامهای “اکبر الشاخوری” از اهالی العوامیة و “محمد الفلفل” از اهالی الشویکه به شهادت برسند تا تعداد شهدای اعتراضهای مردمی شرق عربستان از زمان آغاز ناآرامیها به 9 نفر برسد.
شلیک به سوی شیخ نِمِر و بازداشت وی بیتردید پاسخ به این سوال است که آیا تغییر جانشینی و ولیعهدی عربستان با مرگ نایف و جایگزین شدن “سلمان بن عبد العزیز” به جای وی و انتصاب شاهزاده “احمد بن عبد العزیز” به جای نایف در وزارت کشور سعودی آیا موضع خاندان حاکم سعودی در برابر اصلاحات سیاسی یا به عبارت بهتر و رساتر قضیه شیعیان این کشور را تغییر خواهد داد؟
در این بین باید به کسانی که گمان میکردند، مرگ نایف تغییری در موضع خاندان سعودی در برابر اعتراضهای مناطق شرقی عربستان و شیعیان این کشور به وجود نمیآورد، پاسخی منفی داد، چون باید به بازداشت شیخ نِمِر توسط احمد بن عبد العزیز، وزیر جدید کشور سعودی به عنوان اقدامی نگاه کرد که تنها و تنها تشدید اوضاع و تنگتر شدن حلقه فشار بر شیعیان عربستان را به دنبال دارد.
این درحالی است که باید به این نکته هم اشاره کرد که همراه با تشدید اوضاع و تنگتر شدن حلقه فشار سعودی جوانان شیعی عربستان نیز موضع خود را تغییر نداده و تشدید سرکوبگریها، ذرهای آنها را به وحشت نینداخته است تا تغییر موضع آنها در قبال آل سعود را به دنبال داشته باشد و در حالیکه ادعا شده برخی از روحانینماهای مناطق شرقی عربستان برای بیعت با ولیعهد جدید راهی ریاض شدند، بسیاری از جوانان این مناطق با الهام گرفتن از خطابهها و سخنرانیهای آتشین شیخ نِمِر مرگ ولیعهد را جشن گرفتند.
دادستانی کل در اولین جلسه دادگاه ، خواستار اجرای اشد مجازات یعنی «اقامه حد حرابه» یا «قتل تعزیری» علیه شیخ نِمِر شد.فهرست اتهاماتی که به شیخ نِمِر نسبت داده شده است، “برانگیختن فرقه گرایی”، “تحریک افراد تحت پیگرد قانونی بر ارتکاب جرایم تروریستی” و “قتل نیروهای امنیتی” است.دادستان همچنین شیخ نِمِر را به “فتنه افکنی”، “اخلال در وحدت ملی”، “عدم وفاداری به وطن”، “اهانت به رهبران خلیج فارس و علما” و “تهدید به استفاده از نیروهای خارجی” متهم کرد. به گفته کارشناسان، اتهامات سیاسی زیادی در پرونده شیخ النِمِر دیده میشود.این فعالان سیاسی میگویند، شیخ نِمِر همچنین با اتهاماتی نظیر «تحریک برای تخریب اموال دولتی»، «دخالت در امور بحرین» و «تحریک به ارتکاب جرایم تروریستی در این کشور» مواجه است. در حالیکه فعالان محلی و خانواده این روحانی سرشناس شیعه عربستانی میگویند، شیخ نِمِر تنها از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت کرده و خود را از هرگونه مخالفت شدید با حکومت دور نگه داشته است.
بدون مبالغه باید گفت که شیخ نَمِر نفوذ بسیار زیادی در میان جوانان شیعی عربستان دارد و برعکس آن وهابیهای سلفی سعودی به شدت از وی بیزار هستند و موارد بسیاری مشاهده شده که شیخ نِمِر در صفحات اینترنتی این افراد به دلیل سخنرانیهای گزندهاش و افشاگریهایش علیه رژیم سعودی و خاندان حاکم به شدت مورد حمله قرار گرفته است و در برخی از این حملات در خواستهایی مبنی بر بازداشت شیخ نِمِر و تنگتر کردن حلقه فشار بر شیعیان شده است. این افراد اعتقاد دارند این اقدام رژیم سعودی جایگاه خاندان حاکم را در میان وهابیهای سلفی تثبیت خواهد کرد و نشان دهنده قاطعیت رژیم در برخورد با مخالفان از جمله شیعیان است.
پس از آن اخباری در برخی از منابع خبری سعودی منتشر شد، مبنی بر اینکه دستگاه قضایی عربستان این روحانی شیعه را به محاربه متهم کرده و دادستانی این کشور برای وی تقاضای حکم اعدام کرده که با اعتراضهای شدید مردمی در منطقه الشرقیه مواجه شد.
باقر النَمِر برادر شیخ نَمِر، درباره یکی از جلسات دادگاه برادرش می گوید: در این جلسه که با حضور روزنامه نگاران و سه نفر از قضات عربستان به مدت نیم ساعت برگزار شد، تنها فهرست اتهامات نسبت داده شده به شیخ نِمِر از سوی دادستانی به هیات دفاعیه تحویل داده شد. محمد باقر النَمِر افزود: از قاضی خواسته است جلسه محاکمه را علنی برگزار کند اما قاضی به خاطر عدم ظرفیت بالای دادگاه و اینکه قضات با چنین اقدامی موافق نیستند، با این موضوع مخالفت کرد.برادر شیخ نِمِردر ادامه مطلب خود نوشت که از دادگاه خواست شیخ نِمِر را با قید وثیقه آزاد کند اما قاضی با این درخواست مخالفت کرد.
در پی انتشار خبر درخواست حکم اعدام برای شیخ نِمِر توسط دادستان، موجی از اعتراضات از سوی شیعیان عربستان و دیگر کشورهای جهان علیه آل سعود بر افروخته شد. حتی برخی مراجع تقلید شیعه نیز با صدور بیانیه های جداگانه ای ضمن انتقاد از صدور چنین حکمی، نسبت به اعدام آیت الله نِمِر هشدار دادند.
در پیام آیتالله نوری همدانی آمده است: ما به مسئولین سعودی هشدار میدهیم که این گونه برخوردهای تند موجب جریحهدار شدن احساسات شیعیان در همه جای عالم خواهد شد و حاکمان سعودی باید بدانند راهی به جز پاسخ دادن به مطالبات حقه مردم ندارند و همچنین نهادهای حقوق بشر نسبت به این موضوع نباید سکوت کرده و برای بازگرداندن حقوق از دست رفته مردم تلاش کنند.
در بخش دیگری از این پیام تاکید شده است: علما و حوزههای علمیه صدور حکم اعدام برای عالم بزرگ آن منطقه آیتالله شیخ نِمِر باقرالنَمِر را محکوم کرده و حکم اعدام برای این عالم بزرگ را تحمل نخواهند کرد.
در بیانیه صادر شده از سوی آیتالله مکارم شیرازی آمده است: اخبار وحشتناکى از طرز رفتار مسئولین سعودى نسبت به شیعیان احصا و قطیف مىرسد. جمعى از بزرگان علماى آنها را به جرم آزادىخواهى در انجام مراسم مذهبى به زندان افکندهاند و تضییقات فراوانى براى آنها به وجود آوردهاند و از همه وحشتناکتر اینکه زمزمه صدور حکم اعدام براى شیخ بزرگوار عالم معروف منطقه، شیخ نِمِر به گوش مىرسد.
ما به مسئولین سعودى هشدار مىدهیم که اینگونه حرکتهاى تند احساسات همه شیعیان دنیا و پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را به شدت جریحهدار مىکند و پیامدهاى سوئى در برخواهد داشت.
حاکمان سعودى به جاى این تشددها خوب است به درد دل آنها گوش دهند. آنها حقوق از دست رفته خود را مىخواهند. آنها آزادى در انجام مراسم مذهبى خود را طلب مىکنند. آنها به کشور خودشان علاقه دارند. کدام عقل و منطق اجازه مىدهد که در برابر این خواستهاى مشروع آنگونه رفتار شود؟
انتشار خبر اعدام شیخ نِمِر در محافل سیاسی هم با بازتاب های تندی همراه بوده است. سرلشگر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در بیاناتی کم سابقه ضمن انتقاد از این حکم اظهار داشت: اخباری از عربستان میرسد که بسیار نگرانکننده است.
وی افزود: از کشوری مانند عربستان که حکامی محاسبهگر دارد بسیار بعید به نظر میرسید که برای عالم بزرگ شیعی جناب شیخ النِمِر حکم اعدام صادر کند و این برای ما بسیار نگرانکننده است و از حکام کشور مسلمان و برادر که خود را خادم الحرمین الشریفین مینامند قابل قبول نیست که خون عالم بزرگ شیعی را بخواهند بریزند.
فیروزآبادی تأکید کرد: این خون در قلوب دهها میلیون شیعه و در بین مسلمانان جهان خواهد جوشید و هزینه آن برای عربستان بسیار سنگین خواهد بود.
کارشناسان مسائل سیاسی عربستان و جهان عرب پیشبینی کرده اند، در صورت اعدام آیت الله نِمِر، ابتدا شیعیان شهرهای شیعه نشین در شرق عربستان و سپس دیگر شهرها موجی از اعتراضات را علیه آل سعود به راه میاندازند و روز به روز بر دامنه اعتراضات افزوده خواهد شد که در نهایت به سقوط رژیم آل سعود منجر می شود.
انتهای پیام