«آقای زیباکلام؛ آذربایجان کانون وحشت نیست»
/ واکنش یک سایت محلی به مصاحبهی صادق زیباکلام با انصاف نیوز /
وبسایت محلی یول پرس با انتشار مطلبی به بخشی از مصاحبهی صادق زیباکلام با انصاف نیوز که در 12 تیرماه منتشر شده بود [لینک] واکنش نشان داد که در پی میآید:
صادق زیباکلام به مانند بیشتر اظهارات خود بازهم سخنانی را مطرح کرده که مبنای مطالعاتی ندارد یعنی وی بدون اینکه بررسی میدانی یا آماری خاصی انجام داده باشد نظریات شاذ خود را مطرح کرده است.
وی در گفت و گویی که اخیرا با «انصاف نیوز» درباره تاثیرات احتمالی اعتراضات در کشور داشته گفته است«اگر خدایی ناکرده حکومت مرکزی در تهران سقوط کند، ما اینبار فقط خلق کُرد را نداریم؛ در آذربایجان قطعاً دچار مشکل میشویم زیرا مسایل ملیتی و قومیتی در آن رشد پیدا کرده است».این اظهارات آقای زیباکلام که جنبه آذربایجان هراسی دارد از چند بعد قابل بررسی و نقد است:
- آنچه به عنوان هویت طلبی در آذربایجان مطرح شده است به معنای تجزیه طلبی نیست و وقتی تجزیه طلبی نباشد قطعا جنگ داخلی هم رخ نخواهد داد؛ متاسفانه در سال های اخیر در مقابل خواسته های هویت طلبانه آذربایجان انگ تجزیه طلبی مطرح شده است و نهادها رسمی یا هرجایی که خواسته فرد هویت طلب را بکوبند وی را تجزیه طلب خطاب کرده است در حالی که تجزیه طلبی مطالبه مردم آذربایجان نیست و اتفاقا آن ها به دنبال وحدت در کشور هستند.
- بر اساس یک اصل منطقی احقاق حقوق اولیه اقوام در چارچوب مرزهای یک کشور میتواند وحدت آفرین باشد و اقوام را به سمت همگرایی با حکومت مرکزی سوق دهد ولی زمانی که اعطای حقوق اولیه جای خود را به توهین، تحقیر و سرکوب دهد در اقوام ساکن یک مرز جغرافیایی واگرایی ایجاد می شود که نتیجه آن را می توان در شوروی، یوگسلاوی و… مشاهده کرد.
- مردم آذربایجان حداقل در طول تاریخ ۲هزار ساله ایران که محل جلوس و برافتادن خاندان های مختلف تورک بوده همواره ایران را به عنوان هویت خود دانسته به فکر جدایی نبوده اند چون نمی توانند هویتی مستقل از ایران برای خود قائل باشند و در برابر تهاجمات داخلی یا حتی پراکندگی کانون های قدرت در کشور که مثلا پیش از قاجار، حاصل دوره زندیه بوده به فکر یکپارچگی ایران بوده اند؛ همچنین است حضور حداکثری در دفاع از مرزهای جنوبی کشور در برابر تجاوز رژیم صدام حسین که اتفاقا با شعار آزادی برای «ملل ایران» آمده بود و در بیانیه اعلام جنگ خود به صراحت آن را اعلام کرد.
در مجموع به دلایل گفته شده و دلایل متعدد دیگر اظهارات آقای زیباکلام جز آذربایجان ستیزی هیچ برداشت دیگری را به ذهن متبادر نمیکند و جا دارد نمایندگان و مسئولان به مانند اظهارات وزیر آموزش و پرورش پاسخ درخوری به این اظهارات بدهند و متذکر شوند که مطالبات آذربایجان هویت طلبانه است و جدایی طلبانه نیست.
انتهای پیام
طبق تمامی اسناد معتبر ترکان در بعد از اسلام و در زمان حکومت سامانیان به تدریج وارد ایران شدند در پیش از اسلام حکومتهای مقتدر ایرانی نظیر ساسانیان اساسا به ترکها اجازه ورود به ایران را نمی دادند . حالا این تاریخ 2000 ساله را از کجا آورده اند به احتمال زیاد از کتاب مجعول تاریخ دیرین ترکان ایران از نویسنده محمد تقی زهتابی می باشد که در این کتاب عیلامی ها و سومری ها و مادها و اشکانی ها و… را ترک قلمداد کرده است . این پروژه هویت تراشی و تارخ سازی پان ترکهاست . خدا به ایران رحم کند .
بازهم سند ونوشته ای محکم ازکتاب بن خلدون مبنی برتورک بودن اهالی آذربایجان
وكان على عهد يستاسب وحافده أردشير يمن ابن ابنه اسفنديار من ملوك الفرس وانه شخص من اليمن غازيا ومر بالحيرة فتحير عسكره هنالك فسمى الحيرة وخلف قوما من الأزد ولخم وجذام وعاملة وقضاعة فأقاموا هنا لك وبنو الإطام واجتمع إليهم ناس من طيرة وكلب والسكون وأياد والحرث بن كعب ثم توجه الأنبار ثم الموصل ثم آذربيجان ولقى الترك فهزمهم وقتل وسبى ثم رجع إلى اليمن وهابته الملوك وهادنه ملوك الهند
تورکان آذربایجان قبل از اسلام
طبق تمامی اسناد معتبر ترکان در بعد از اسلام و در زمان حکومت سامانیان به تدریج وارد ایران شدند در پیش از اسلام حکومتهای مقتدر ایرانی نظیر ساسانیان اساسا به ترکها اجازه ورود به ایران را نمی دادند . حالا این تاریخ 2000 ساله را از کجا آورده اند به احتمال زیاد از کتاب مجعول تاریخ دیرین ترکان ایران از نویسنده بی هویت محمد تقی زهتابی می باشد که در این کتاب عیلامی ها و سومری ها و مادها و اشکانی ها و… را ترک قلمداد کرده است . این پروژه هویت تراشی و تارخ سازی پان ترکهاست . خدا به ایران رحم کند .
سلام-زبان فارسی صدها سال است که در نقش یک زبان فرا ملی بخصوص در قسمتهای تورک نشین وفارس نشین خاورمیانه نقش بازی می کند و زبان رابط ملتهای فارس وبخصوص تورک با دیگر ملل منطقه مبدل شده بود اما از حدود یکصدو اندی سال بیش با اتخاذ سیاستهای پاکسازی زبانی در ایران بخصوص در آذربایجان به تدریج این زبان را نزد مردم فارس وتورک به سطح یک زبان قومی تنزل می دهند و….آیا نباید به خط پرگار خود خوب بنگریم
بازهم سند ونوشته ای محکم ازکتاب بن خلدون مبنی برتورک بودن اهالی آذربایجان
وكان على عهد يستاسب وحافده أردشير يمن ابن ابنه اسفنديار من ملوك الفرس وانه شخص من اليمن غازيا ومر بالحيرة فتحير عسكره هنالك فسمى الحيرة وخلف قوما من الأزد ولخم وجذام وعاملة وقضاعة فأقاموا هنا لك وبنو الإطام واجتمع إليهم ناس من طيرة وكلب والسكون وأياد والحرث بن كعب ثم توجه الأنبار ثم الموصل ثم آذربيجان ولقى الترك فهزمهم وقتل وسبى ثم رجع إلى اليمن وهابته الملوك وهادنه ملوك الهند
سلام-داریوش شاه در کتیبه بیستون به تفصیل از قیامهای متعددی که در جای جای سرزمین ماد بر علیه اشغال سرزمینشان قیمهای متعددی توسط ملیون ماد صورت گرفته و وی آنها را به شدت سرکوب کرده سوال ایتنجاست که اگر مادها با پارسها قرابت زبانی و….داشتند چرا به آنها به چشم اشغالگر نگاه می کردند -ضمنا کتیبه دوم بیستون به زبان التصاقی یعنی همان می باشد که به یقین اکٍر زبانشناسان همان ترکی ماد قدیم است -اما ترکهای ماورالنهر در قبل از ورود اسلام به ایران حاکمیت پارتها را تشکیل دادند ودر بعد ورود اسلام به ایران سلجوقیان غزنویان خوارزمشاهیان و…..بودند که بهعلت اینکه زبان فارسی را زبان اداری ودرباری برگزیدند باعث شدند زبان عربی دوران خلافت مجددا در ایران پسرفت کرده و فارسی احیاء شود
بسم الله الرحمن الرحیم.
تاریخ ورود ترکان به ایران مشخص و معلوم است. در بیش از چهل منبع تاریخی به صراحت و روشنی، به تاریخ و نحوه یورود ترکان به ایران زمین و خاصه آذربایجان اشاره شده است. اولین دسته از ترکان، در زمان حکمرانی سلطان مسعود غزنوی به ایران وارد شده و به آذربایجان وارد می شوند. حاکم آذربایجان، امیر وهسودان بن مملان، که از اکراد روادی است، این دسته از ترکان را در سپاه خویش می پذیرد. پس از چندی، ترکان وارد شده به صاحب آذربایجان، به مراغه رفته و مسجد جامع مراغه را به آتش کشیده و عده ای از مردم این شهر را به قتل می رسانند. امیر وهسودان بن مملان، به همراهی و کمک ابوالهیجائ بن ربیب الدوله، رییس کردان هذبانی که حاکم ارومیه بود، به این دسته از ترکان تاخت و بسیاری از ایشان را به قتل رساند. روادیان، سلسله ای کرد تبار در آذربایجان بودند که با ورود سلجوقیان به آذربایجان، از حکومت آذربایجان کنار گذاشته شدند.
برای بررسی تاریخ ورود ترکان به ایران، همه ی عزیزان را به کتب و تالیفات اکابر فرهنگ و ادب آذربایجان دلالت می دهم. 1- مرحوم پرفسور جواد هیات تبریزی در کتاب تاریخ ترکان صفحه 170. 2- استاد یحیی ذکاء تبریزی در کتاب جستاری در تاریخ و فرهنگ آذربایگان و مقالات متعدد دیگر. 3- دکتر غلامعلی رعدی تبریزی در مقالات متعدد. 4- دکتر عبدالعلی کارنگ تبریزی در کتاب تاتی و هرزنی زبان های باستانی آذربایجان . 5 – دکتر رحیم رضا زاده ملک مراغه ای، در مقالات متعدد. 6- احمد کسروی تبریزی در تاریخ آذربایجان. 7- دکتر جواد طباطبایی تبریزی در مجموع مقالات. 8. دکتر نوین اردبیلی در مقالات متعدد 9- دکتر محمد امین ریاحی خویی در مقدمه ی جستاری در تاریخ و فرهنگ آذربایگان و تاریخ خوی و …. هر چه را که نام بردم، آذربایجانی و خاصه تبریزی هستند…. همگی این اکابر بر این باور و عقیده هستند که ترکان از زمان سلجوقیان به ایران و آذربایجان راه پیدا کرده اند….
بسم الله الرحمن الرحیم.
تاریخ ورود ترکان به ایران مشخص و معلوم است. در بیش از چهل منبع تاریخی به صراحت و روشنی، به تاریخ و نحوه یورود ترکان به ایران زمین و خاصه آذربایجان اشاره شده است. اولین دسته از ترکان، در زمان حکمرانی سلطان مسعود غزنوی به ایران وارد شده و به آذربایجان وارد می شوند. حاکم آذربایجان، امیر وهسودان بن مملان، که از اکراد روادی است، این دسته از ترکان را در سپاه خویش می پذیرد. پس از چندی، ترکان وارد شده به صاحب آذربایجان، به مراغه رفته و مسجد جامع مراغه را به آتش کشیده و عده ای از مردم این شهر را به قتل می رسانند. امیر وهسودان بن مملان، به همراهی و کمک ابوالهیجائ بن ربیب الدوله، رییس کردان هذبانی که حاکم ارومیه بود، به این دسته از ترکان تاخت و بسیاری از ایشان را به قتل رساند. روادیان، سلسله ای کرد تبار در آذربایجان بودند که با ورود سلجوقیان به آذربایجان، از حکومت آذربایجان کنار گذاشته شدند.
برای بررسی تاریخ ورود ترکان به ایران، همه ی عزیزان را به کتب و تالیفات اکابر فرهنگ و ادب آذربایجان دلالت می دهم. 1- مرحوم پرفسور جواد هیات تبریزی در کتاب تاریخ ترکان صفحه 170. 2- استاد یحیی ذکاء تبریزی در کتاب جستاری در تاریخ و فرهنگ آذربایگان و مقالات متعدد دیگر. 3- دکتر غلامعلی رعدی تبریزی در مقالات متعدد. 4- دکتر عبدالعلی کارنگ تبریزی در کتاب تاتی و هرزنی زبان های باستانی آذربایجان . 5 – دکتر رحیم رضا زاده ملک مراغه ای، در مقالات متعدد. 6- احمد کسروی تبریزی در تاریخ آذربایجان. 7- دکتر جواد طباطبایی تبریزی در مجموع مقالات. 8. دکتر نوین اردبیلی در مقالات متعدد 9- دکتر محمد امین ریاحی خویی در مقدمه ی جستاری در تاریخ و فرهنگ آذربایگان و تاریخ خوی و …. هر چه را که نام بردم، آذربایجانی و خاصه تبریزی هستند…. همگی این اکابر بر این باور و عقیده هستند که ترکان از زمان سلجوقیان به ایران و آذربایجان راه پیدا کرده اند…. سربلند بمانید.
بازهم سند ونوشته ای محکم ازکتاب بن خلدون مبنی برتورک بودن اهالی آذربایجان
وكان على عهد يستاسب وحافده أردشير يمن ابن ابنه اسفنديار من ملوك الفرس وانه شخص من اليمن غازيا ومر بالحيرة فتحير عسكره هنالك فسمى الحيرة وخلف قوما من الأزد ولخم وجذام وعاملة وقضاعة فأقاموا هنا لك وبنو الإطام واجتمع إليهم ناس من طيرة وكلب والسكون وأياد والحرث بن كعب ثم توجه الأنبار ثم الموصل ثم آذربيجان ولقى الترك فهزمهم وقتل وسبى ثم رجع إلى اليمن وهابته الملوك وهادنه ملوك الهند
تورکان آذربایجان قبل از اسلام