خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راهور چالوس: ثابت کن خلاف نکرده‌ای!

امیر هاشمی مقدم، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

چهارشنبه‌شب توی خانه نشسته بودم که این پیامک برایم آمد: «مالک محترم وسیله نقلیه به شماره پلاک شخصی * قبض صادر شده برای شما به شرح زیر است. شماره سریال * تاریخ و ساعت: ۲۹/۱/۱۴۰۳ ۱۹:۳۱ محل تخلف: نوع قبض: الصاق وسیله نقلیه: سواری پژو خاکستری تخلف‌ها: ۱: توقف وسایل نقلیه در پیاده‌رو، ۲: هر نوع تخلف که منجر به سد معبر و یا اختلال در عبور و مرور گردد مبلغ: ۵۰۰۰۰۰ شناسه قبض:*** شناسه پرداخت: *** پلیس راهور فرماندهی انتظامی ج.ا.ایران».

همانگونه که می‌بینید جلوی «محل تخلف» خالی است و کد مامور جریمه‌کننده هم نوشته نشده است. این در حالی است که در آن لحظه من در خانه خود نشسته بودم و خودرو هم در پارکینگ بود. البته دو ساعت قبل از این ساعت از بابلسر به چالوس آمدم، اما بدون کمترین توقفی یک‌راست به خانه‌ام رسیدم. حتی در حد اصطلاحا یک نیش ترمز هم جایی توقف نداشتم و بنابراین مطمئن بودم اشتباهی صورت گرفته.

به سامانه ۱۹۷ زنگ زدم و توضیح دادم. گفتند باید بروم مرکز پلیس راهور شهر خودم. پنج‌شنبه صبح رفتم راهور چالوس، متصدی مربوطه نبود و گفتند شنبه باید بروم. صبح شنبه رفتم و کمی منتظر ماندم تا ایشان آمد. به محضی که مشکل را توضیح دادم گفت برای رسیدگی به این مشکل باید بروم راهور نوشهر. در ترافیک بین چالوس و نوشهر (که به یکدیگر چسبیده‌اند و همیشه‌ی خدا خیابان بین‌شان ترافیک است) خودم را به نوشهر رساندم. افسر مربوطه نبود. گفتند باید یک تا یک ساعت و نیم بمانم تا بیاید.

همان اطراف چرخی زدم تا آمد. به جز من چند نفر دیگر هم برای مشکل مشابه آمده بودند. افسر مربوطه عصبانی شد و کلی غر زد که کار ما به حوزه نوشهر مربوط نیست. این را تلفنی و با صدای بلند و عصبانی به همکارش در راهور چالوس هم توضیح داد. فقط شماره پلاک مرا کنترل کرد و کد افسری که جریمه‌ام کرده بود را گفت.

با همان کد دوباره برگشتم راهور چالوس. کلی منتظر ماندم تا افسر جریمه‌کننده را از سطح شهر احضار کردند. می‌گفت چون تعداد جریمه‌ها در یک روز زیاد است، بنابراین یادش نیست کجا مرا جریمه کرده. جی‌پی‌اس سامانه‌شان هم غیرفعال است. این مشکل را چند راننده دیگر هم داشتند. نهایتا پس از گفتگوی میان خودشان پشت درهای بسته، به من گفتند باید ثابت کنم که تخلف نکرده‌ام! پرسیدم چطوری؟ گفتند باید فیلم از دوربین مداربسته خانه خودم یا همسایه‌ها داشته باشم که نشان دهد خودروی من در آن ساعت خانه بوده است. تازه بعد با این فیلم باید بروم نیروی انتظامی شکایت کنم و دوباره بروم راهور نوشهر برای کارهای اداری و… . هرچه توضیح دادم طبق قانون اصل بر برائت و بی‌گناهی است و چنانچه آنها فکر می‌کنند من خلافی مرتکب شده‌اند باید اثبات کنند، به نتیجه نرسیدم. البته که برخوردشان محترمانه بود و تلاش داشتند با گفتگوی دوستانه توضیح دهند که به دلیل غیرفعال بودن سامانه مکان‌یاب، تقصیری گردن آنها هم نیست.

نهایتا من هم توضیح دادم تنها چیزی که به ذهنم می‌رسد این است که این مشکل را رسانه‌ای کنم تا شاید راهور چاره‌ای برای این دست مسائل پیدا کند؛ چرا که همین امروز چند نفر دیگر هم برای رسیدگی به مشکلی مشابه مشکل من مراجعه کرده بودند. نمی‌شود طرف توی خانه‌اش نشسته باشد و خودرویش هم در پارکینگ خانه باشد و برایش پیامک بیاید که شما الان با خودرویت فلان تخلف را کرده‌ای؛ بی‌آنکه بگوید دقیقا کجا و چگونه تخلف کرده.

از سوی دیگر پیگیری بیشتر در این زمینه هم دردسرهای زیادتری دارد و اعصاب و حوصله فراوان می‌خواهد. نخست اینکه نه ما در پارکینگ خانه و نه همسایگان‌مان در کوچه دوربین مدار بسته نداریم. دوم اینکه فرض بگیریم دوربین داشتیم و فیلمش را هم ضبط کرده بود. تازه باید می‌رفتم ثبت شکایت در نیروی انتظامی و بعد راهور نوشهر و دوباره راهور چالوس و… . تا همینجا هم فقط برای اینکه صدایم را به پلیس راهور برسانم و بگویم من چنین خلافی مرتکب نشدم، دو روز در رفت و آمد بودم و از کار و زندگی افتادم. حالا اگر بخواهم این را در یک روند اداری ثابت کنم خدا می‌داند چند روز طول می‌کشد. امروز به پلیس هم توضیح دادم مسئله‌ام پول جریمه نیست و پنجاه هزار تومانی که جریمه شدم خیلی ارزشش کمتر از زمانی بود که برای پیگیری این مشکل از دست دادم، اما فکر می‌کردم به‌عنوان یک شهروند وظیفه دارم این را اطلاع‌رسانی کنم و انتظار داشتم پلیس رسیدگی کند. حالا اینکه راهور مشکل را از سر خودش باز کرده و توپ را بیندازد در زمین طرف مقابل، مسئله دیگری است.

امیدوارم این یادداشت برسد به دست مسئولین راهور تا راه‌کاری برای اینگونه مشکلات رانندگان بیندیشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. ممنون از اطلاع رسانیتون چون مشکل مشابه برای خیلی از افراد اتفاق افتاده و متاسفانه همتی در جهت رفع این مشکل وجود ندارد خطاهایی از این دست و یا مشکلی که خود من شخصا با اون مواجه بودم باگ های اساسی اپلیکیشن های دولتی متاسفانه نشان از نبودن تیم کارامد و این است که حتی به رفع شدن و بهتر شدن مسیر و کمتر شدن بروکراسی های اداری توجه نمیشود

  2. درود. به نظر می رسد فرامندهی و سازو کارهای مسوول در فراجا فعلا پای رسیدگی به وضع حجاب ایستاده اند! و این اولیه ترین حقوق شهروندی مبنی بر پاسخگویی و رفع و رجوع این مسئله را به زمانی دیگر وانهاده اند!؟!

  3. این مشکل برای راننده مینی بوس سرویس محل کار من هم پیش آمد!! بیچاره برایش پیامک جریمه در شیراز!!!! آمده بود در حالیکه می‌گفت من اصلا در کل عمرم شیراز نرفته ام! آنهم با مینی بوس شهری که میدانم حتی ۵۰ کیلومتری شهرمان هم نمی‌تواند برود!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا