تشویق پناهیان به پول درآوردن غیردولتی
«جهاد به مال به جهاد به جان ارجحیت دارد»
حجت الاسلام علیرضا پناهیان با بیان اینکه جهاد در قرآن اول به مال است و بعدا به جان است، گفت: جهاد به جان را تجربه کردهایم؛ این همه عکس بر روی دیوار داریم اما برای جهاد به مال، شهدا، مجروحان و جانبازان آن کجا هستند؟ در قرآن جهاد به مال مقدم بر جهاد به جان است.
به گزارش انصاف نیوز، این روحانی در طی سخنرانی در شب دهم محرم در دانشگاه امام صادق ع گفت: چرا حزب الهیها و بسیجیها برای جهاد به مال فرهنگسازی نمیکنند؛ این قسمت قرآن کجاست؟ در مساجد چرا این را برنامه ریزی نمیکنند. میدانید امام حسین ع در کربلا با خودش پول آورد و زمین کربلا را خرید، این اسلحهها و آذوقهها و کارگرهایی که از سرراه فرستادند تا جبههشان خالص شود، خرج همهی اینها را امام حسین داد. بعد از آن حضرت زین العابدین برای عزاداری عبدالله حسین پول خرج کرد؛ این پولها همه حاصل باغهای امیرالمومنین است که ۲۵ سال باغ داشت.
پناهیان گفت: بعضی از حزب الهیها که قبلا مدیر بودند و الان کنار کشیدهاند؛ نمیدانم اینها چرا کارخانه و یا باغی نمیزنند تا پول دربیاورند؟ بسیاری از آنها قطعا این کار را نخواهند چون پوزیشن آنها بی پولی است. جزو محرومان بودن معنای آن این است که تو عرضهی کار کردن نداشته باشی و یا عرضهات را برای پول در آوردن خرج نکنی؟! آیا این فرهنگ انقلابی است؟ این چی است؟
او افزود: طلحه و زبیر گفتند علی ابن ابیطالب پول ندارد که بخواهد خلیفه شود. امیرالمونین ع وقتی این حرف را شنید، به عمال خود دستور داد پولهای من که دست شما است و با آن کار میکنید را بیاورید و یک تپهای از پول نقد جمع شد. طلحه و زبیر را خبر کرد و به آنها گفت اینها فقط پولهای نقد عمال من در مدینه است؛ املاک، زمینهای کشاورزی و چاهها را نیاوردهام، آن وقت شایعه کردند که علی ابن ابیطالب پول ندارد!
پناهیان ادامه داد: امشب در مورد پول بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد. چهارمین ویژگی، ارزش افزوده است، حتی عدم اکتفا به نیاز. اگر به تو اخلاق قناعت یاد دادند اما این روایت را برای تو نخواندند که «که خیری نیست در کسی که دوست ندارد پول خود را اضافه کند»، این همان دین انفعالی است که برای جامعه ضرر دارد».
او گفت: امیرالمونین علی ع باغها، زمینهای کشاورزی و چاههایی که داشت آیا به اندازهی نیازش بود یا بیشتر؟ [پاسخ جمع: بیشتر از نیاز]. آفرین. هیچوقت به اندازهی نیازت پول درنیار. ویژگی پنجم، استقلال. سبک زندگیت باید به گونهای باشد که آدم مستقلی باشی، باید استقلال روحی داشته باشی تا تمسخر دیگران بر روی تو تاثیر نگذارد، باید شجاعت داشته باشی تا در مقابل همه بایستی حتی اگر همه باطل بودند.
پناهیان در ادامه بیان کرد: اگر کسی سر تو فریاد زد، نگو چشم چشم؛ بلکه به او بگو فریاد زدی دلیل که نیاوردهای. مرعوب نشو! اگر سر عدم استقلال و جوگیری خوب شوی غربالت میکنند، پس خوب نشو! میدانید که غربال هم چه شکلی است یکبار این وری میشوی یکبار آن وری و هر بال هم که بخواهی از سوراخهای غربال رد نشوی بلاخره با یک تکان میافتی. در آخرالزمان خیلیها در غربال میافتند و تمام فتنههای آخرالزمان برای غربال است.
علیرضا پناهیان در ادامهی این سخنرانی گفت: بحثی را در ده جلسه در قم در جمع طلاب تحت عنوان «ولائج» مطرح کردم، همه روایت بود. امام رضا ع میفرماید: «ولائج در آخرزمان از بین میروند و هرکسی خودش باید بفهمد». اما این سوال مطرح میشود پس نقش علما چه میشود؟ بله، علما نقشی عالی دارند اما تو باید تشخیص بدهی کدام عالم را تبعیت کنی. عالمهای متنوعی را در آخر زمان خواهیم داشت. دیگر نمیتوانی بگویی علما گفتهاند. کدام عالم گفت؟!
میدانید ولیجه یعنی چه؟ یعنی آدم ذی نفوذی که معمولا حرفهایش را قبول میکنی. یکی از جوانها در آن جلسه گفت براساس گفتهی شما، خب شما ولیجهی من بودهای، پس حالا من باید با احتیاط حرفهایت را گوش بدهم؟ گفتم بله، تو باید روی پای خود بایستی. گفت منظور شما این است که از کجا معلوم من درست بگویم؟ گفتم بله، من تو را به چه دلیلی باید خودم وابسته کنم؟ اگر یکی به همین سبک وابسته شد و او به جهنم رفت ما چکار کنیم؟
شهید دیالمه را نگاه کن. میگفت چرا به فلان آقا میگویید آیت الله؟ ایشان که آیت الله نیست. باریکلا به دانشجوی پزشکی! چه بصیرت و فهمی داشت، آن زمان میگفت شما 30 سال دیگر با فلانی و فلانی مشکل پیدا خواهی کرد و سر سال فلانی و فلانی فنته کردند. بابا ای ول. من وقتی نوارهای سخنرانی ایشان را گوش میدهم هنوز توی کفاش ماندهام، دوست دارم یکبار مثل ایشان بتوانم سخنرانی کنم.
او اضافه کرد: پس باید استقلال فکری، روحی، شخصیتی و مالی داشته. استقلال مالی. میبینید باید بازهم به ارزش افزوده در طبیعت ایجاد کنیم، اما نه اینکه بروی کارمند شوی و ارزش افزوده را برای صاحب کار خود ایجاد کنی و حقوق بگیر شوی. اگر رفتی کارمند شریفی شدی چکار کنم؟!
گزارش بالا متن حدود 9 دقیقه از این سخنرانی بیش از یک ساعته است. در ادامه، گزارشی که خبرگزاری شبستان از این سخنرانی منتشر کرده است را میخوانید:
گزارش شبستان از سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: بر اساس آیات قرآن جهاد مالی پیش از جهاد جانی ارزش و اهمیت دارد زیرا بقاء اسلام در پولدار شدن یاری دهندگان اسلام است.
به گزارش شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه علمیه به مناسبت سوگواری شهادت امام حسین(ع) در ایام محرم در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: ما باید یک مقدار نظام ارزشی دینی و انسانی که در جامعه تبلیغ میکنیم را تغییر دهیم.
وی افزود: برخی تلقیها از خوب بودن درست نیست؛ اینکه انسان معصیت و ظلم نکند مهم است اما کافی نیست زیرا کفایت صرف به این موارد انسان را بیدین میکند. بخشی از دینداری انفعالی افراد باهوش را از دین گریزان میکند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به بخشی از دستورات دین برای سبک زندگی، اظهار داشت: کسب دانش و اندیشه نقاد و تحلیلگر، گریز از راحتطلبی و استقبال از رنج، داشتن نظم و برنامه و تکلیفپذیری و پرهیز از زندگی بیبرنامه، تولید ارزش افزوده از نظر مالی، استقلال مالی از جمله دستورات دین برای سبک زندگی اسلامی است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در قرآن کریم ابتدا به جهاد مالی سپس به جهاد با جان اشاره کرده است، عنوان کرد: در کشور ما جهاد به جان را تجربه کردیم اما در زمینه جهاد مالی کوتاهی شده است. چرا مساجد، بچه حزباللهیها و بسیجیها در این زمینه فرهنگسازی نمیکنند.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) وقتی وارد کربلا شد زمین آنجا را خرید و در این مسیر پول خرج کرد؛ چرا امروز برخی حزباللهیهای ما پوزیشن بیپولی را میپسندند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در تبین این در روایت که خیری نیست در کسی که دوست ندارد به پول خود اضافه کند، بیان داشت: در سبک زندگی اسلامی استقلال مالی بسیار اهمیت دارد که شخص به واسطه وابستگی مالی از نظر روحی و شخصیتی مرعوب دیگران نشود.
استاد حوزه علمیه در تقبیح کارمند شدن، گفت: امام صادق(ع) فرمودند کسی که میتواند خود پول درآورد نباید خود را اجیر دیگران کند زیرا کسی که خود را اجیر کند روزی را برخود بسته است و روزی صاحبکار خود را اضافه میکند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: به لحاظ اجتماعی دولتی که کارمند آن زیاد شود نمیتواند جلوی فساد و رشوه را بگیرد اگر جلوی این دو را بگیرد نمیتواند جلوی بیعرضگیها را بگیرد زیرا برعرضگی بدتر از فساد و رشوه است.
وی با استناد به روایتی از امام رضا(ع) در زمینه ارزش کسب درآمد، بیان داشت: کسی که برای خانواه خود پول درمیآورد پاداش او همچون کسی از که در راه خدا جهاد میکند.
حجت الاسلام والمسلمین افزود: هرکس کسب و کارش خوب شود 90 درصد اخلاق او نیز خوب میشود؛ صهیونیستها ما را نسبت به کسب و کار و درآمدزایی بیمیل میکنند که خودشان پولدار و قدرتمند شوند، امام باقر(ع) میفرمایند: ارزشمندترین بخش عبادت پول حلال درآوردن برای خانواده و کمک به دیگران است.
استاد حوزه و دانشگاه با استناد به روایتی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه پولداری کمک خوبی برای تقوای الهی است و مردم در آخرالزمان برای حفظ دین خود نیاز به پول دارند، گفت: صرف پولداری ترویج اشرافیگری نیست زیرا هر پولداری اشرافیگری نمیکند اهلبیت(ع) پولدار بودند و آن را برای دین و فقرا خرج میکردند؛ امام صادق(ع) میفرمایند بقاء اسلام و مسلمین در این است که پول در دست کسانی باشد که یاریدهنده اسلام هستند و برای آن خرج میکنند؛ نه اینکه پول خود را به جای اربعین ببرند و در آنتالیا خرج کنند.
وی با بیان اینکه اصل سبک زندگی اسلامی آموختن زندگی جمعی و تعاون بر برَ و تقوا است، اظهار داشت: اگر مسلمانان تشریک مساعی و زندگی جمعی نداشته باشند نمیتوانند مشکلات خود را حل کنند؛ دینداری در حالت فردی ممکن نیست چه برسد به اینکه مطلوب باشد. چرا امروز اکثر ما پول خود را در بانک میگذاریم که تکاثر ثروت رخ داده دزدی زیاد شود و یک جوان دانشجو برای راهاندازی کار دست گدایی جلوی همه بانکها دراز کند و به جایی نرسد. چرا امام جماعت مساجد از آبروی خود برای حل مشکلات اقتصادی مردم هزینه نمیکنند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه ما باید مرگ بر اسرائیل را در مساجد رقم بزنیم، ابراز کرد: امروز جهان به هم پیوسته است و اجازه نخواهد داد تو به تنهایی سبک زندگی اسلامی داشته باشی بنابراین باید زندگی تشکیلاتی را با برادران دینی خود تمرین کنید تا به اهداف عالیه که همان قرب الی الله و ظهور حضرت مهدی(عج) است برسید.
استاد حوزه علمیه افزود: اگر همه ما در یک جمع تشکیلاتی کنار هم قرار بگیریم قدرت فراوانی خواهیم داشت، امروز که درگیر مشکلات اقتصادی و فرهنگی هستیم در باید همه با هم از فلان جا که قاچاق میکند خرید نکنیم از داخلیها آن هم از کسانی که امتیاز به خارجیها ندادند خرید کنیم؛ یا سرمایههای خود را در کنار یکدیگر قرار داده و کارخانههای داخلی را زنده کنیم.
وی بیان داشت: بر اساس روایات رسیده از ائمه معصومین(ع) مومنان واقعی حق ندارند از هر کسی خرید کنند که سبب کمک به ظالمان و ستمگران میشوند؛ چرا امروز تسبیح چینی بازار ایران تسخیر کرده است آیا ما مومنانی که تسبیح به دست داریم خودمان نمیتوانیم تولیدکننده آن بوده و یا حداقل از تولیدات داخلی خرید کنیم. ما در داخل هم حتی نباید از هر کارخانهای خرید کنیم باید از کارخانههای خوب خرید کنیم که خارج در آن هیچ امتیازی نداشته باشد؛ متاسفانه امروز در کشور برخی کارخانههای روغن برای کسانی است که یمن را بمباران میکنند.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به این فرمایش رهبری که فرمودند از کارخانههای داخلی خرید کنید، گفت: وقتی همه ما با هم تصمیم بگیریم از کارخانههای داخلی خرید کنیم قاچاق بیچاره میشود و ما به قدرتهای بزرگی تبدیل میشویم؛ اگر سرمایه نداریم که کارخانهها را زنده کنیم حداقل با خرید از آنها سبب رونقشان شویم.
انتهای پیام
امام زمین کربلا را از چه کسی خرید ، لابد از یزید ؟!
«که خیری نیست در کسی که دوست ندارد پول خود را اضافه کند»، لابد اختلاس گران مقلد مقلد جناب پناهیان هستند !
پیشنهاد میشود جناب پناهیان اسلام خود را تدوین و منتشر کنند ، آنوقت است که ، یدخلون فی دین الله افواجا .
حاج آقا تقبل الله مدیران به ظاهر حزب الهی هم نگرانشان نباش در جاهای مختلف مشغول چپاول هستند راستی حاجی از خودتان هم بگویید ظاهرا فعالیت های اقتصادی گسترده ای هم دارید؟
چقدر شباهت است بين اين جناب و جنابان احمد بن محمد بن صلت و ابن مقسم
سلام سخنان استاد پناهیان حلقه مفقوده درنظام اقتصادی استولی برخی افات را باید درمان کرده یا راه حل بدهد در کل سخنان منطقی و مورد نیاز این عصر است لطفا فایل صوتی آن را هم بگذارید یا لینک آن را معرفی کنید باسپاس