نشست خبری عوامل سه فیلم اکران شده در روز ششم جشنواره
علیرضا رئیسیان، کارگردان فیلم سینمایی “مردی بدون سایه” در نشست خبری این فیلم در ششمین وز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت گفت: شرایط برای تولید و نمایش و گذشتن از مسیرهای اداری بسیار سخت است و من این هشدار را در این مقطع تاریخی میدهم که فیلمسازی به سمت غیرممکن بودن پیش میرود.
به گزارش ایسنا، علیرضا رئیسیان کارگردان و تهیهکننده “مردی بدون سایه” در پاسخ به سوالی درباره پایانبندی این فیلم و همچنین روند فیلم، بیان کرد: پایان این فیلم بسیار واضح و روشن است و این طبیعی است که افراد برداشتهای مختلف داشته باشند مخصوصا فیلمی که بین خیال و واقعیت حرکت میکند.
رئیسیان که شامگاه 15 بهمن ماه در پردیس ملت سخن میگفت،درباره منابع مالی این اثر هم گفت: فارابی چهار بار اعلام کرد که در این فیلم مشارکت کرده است و ما هم این موضوع را مشخص کردهایم، تاکنون هم بیشترین سهم این فیلم هم برای خودم است.
او همچنین در واکنش به سوالی درباره هزینه ساخت این اثر گفت که آیا این فیلم لاکچری بود؟ پس به آن تئاتر چه میگویید؟
این کارگردان در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه برخی از فیلمهایی که در این یکی دو سال اخیر میبینید آخرین تولیداتی است که یک مسیری را برخلاف دو جریان موثر سینمای ایران یعنی فیلمهای سفارشی و تجارتی طی میکنند”، گفت: باید همه برای اینکه این سینما حضورش ادامه پیدا کند، جدی باشیم. برای فیلمهایی که بخواهند استقلال خودشان را در بیان هنری و صنعتی سینما حفظ کنند، شرایط بسیار سخت است.
او ادامه داد: اینطور به نظر میآید که نسل اول سینمای ایران کاملا محو شده است و دهه ۶۰ جز دو سه مورد باقی ماندهاند و شاید یکی از کمکهای رسانهها به سینمای ایران در این شرایط این است که این فضای دوقطبی سینمای ایران که بین درام اجتماعی و درام انسانی به وجود آمده را، از بین ببرد.
این کارگردان همچنین گفت: شرایط برای تولید و نمایش و گذشتن از مسیرهای اداری بسیار سخت است و من این هشدار را در این مقطع تاریخی میدهم که فیلمسازی به سمت غیرممکن بودن پیش میرود، مخصوصا فیلمهایی که اثر اجتماعی عاطفی مثبت و مستقلی را بخواهند بسازند. ما باید تمام توانمان را بگذاریم تا فیلممان را بسازیم و شما اصحاب رسانه کوشش کنید تا این نگرش تمام نشود.
رئیسیان همچنین درباره صحنههای خشونتآمیز فیلمش تصریح کرد: اینفیلم پروانه نمایش گرفته و حذفیاتی هم نداشته اما برای زیر ۱۲ سال توصیه نشده است.
لیلا حاتمی نیز که نقش “سایه” را در این فیلم بر عهده داشت، در سخنانی بیان کرد: از داستان فیلم بدم نیامد و پیش از این نیز در چند کار با آقای رئیسیان همکاری داشتم.
علی مصفا که 15 بهمن ماه برای دومین بار بود در نشست خبری حاضر میشد، در واکنش به سوالی درباره تعداد حضورش در این جشنواره گفت: این آخرین باری است که امسال در جشنواره هستم و امسال دیگر فیلمی ندارم و خوشحالم که در این جلسه لازم نیست جواب ممیزهای مالیاتی را بدهم.
محمدرضا دلپاک که ترکیب و طراحی صدای این اثر را بر عهده داشت، در بخش پایانی نشست نسبت به همهمهای که در سالن نشست وجود داشت اعتراض کرد و گفت که حداقل به ساحت کلام احترام بگذاریم و سکوت کنیم.
در این نشست باز هم نسبت به سوالاتی که مطرح شد، از طرف کارگردان این اثر انتقاد وارد شد و یا به برخی از سوالات پاسخی داده نشد.
این نشست با حضور علیرضا رییسیان کارگردان و تهیهکننده، لیلا حاتمی، علی مصفا، نادر فلاح، نسیم ادبی، بهآفرید غفاریان و پانتهآ سیروس از بازیگران و ستار اورکی آهنگساز، محمدرضا دلپاک طراحی و ترکیب صدا، جید کریمی (مجری طرح)، علیرضا نیکو لعل (مدیر فنی) برگزار شد.
فیلم «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی ۱۵ بهمن در جشنواره فیلم فجر و در سینمای رسانهها پخش شد و از معدود فیلمهایی بود که چندبار با خنده و واکنشهای تماشاگران روبهرو شد. این واکنشها با سوالهای خبرنگاران و منتقدان در نشست پرسش و پاسخ فیلم و با تاکید بر شعاری بودن «جمشیدیه» و انتخاب نامتناسب برخی بازیگران ادامه پیدا کرد.
این فیلم روایتگر زنی با بازی سارا بهرامی است که در یک دعوای خیابانی برای دفاع از همسرش، با یک راننده درگیری فیزیکی پیدا میکند که آن راننده پس از مدتی میمیرد و در طول فیلم ماجرای پیگیریهای خانواده این زن و جلسات دادگاهش را میبینیم و به شکلی از فحش دادنهای زیاد در جامعه هم انتقاد میشود اما همین مسأله به پاشنه آشیل فیلم تبدیل شده و در بخشهایی آن را شعاری کرده است.
البته یلدا جبلی چندان نتوانست به سولات پاسخهای واضح و قانعکننده دهد اما در عین اینکه نظرات را قابل احترام دانست ولی شعاری بودن فیلمش را خیلی قبول نکرد و گفت، اتفاقا در تلاش بوده تا شخصیتهای فیلمش دچار شعارزدگی نشوند.
همچنین از دیگر انتقاداتی که به فیلم وارد شد، ضد انسان بودن فیلم و ترویج دروغگویی و پرهیز از راستگویی بود که باز هم پاسخهای دقیقی درباره آنها داده نشد، اما تاکید شد که یک قاضی، مشاور پروژه بوده است.
این کارگردان اضافه کرد: فیلمنامه بر اساس یک جرقه و اتفاق واقعی شکل گرفت و در پنجاه دادگاه هم شرکت کردم که خیلی به صحنههای دادگاه کمک کرد.
جبلی درباره حضور پوراحمد به عنوان بازیگر که بارها خنده تماشاگران را به همراه داشت، گفت: ما فکر کردیم بهترین انتخاب است و مردم در نمایشهای مردمی این نقش را با بازی آقای پوراحمد دوست داشتند.
یکی از سوالاتی که در این نشست مطرح شد، به حضور تکراری سارا بهرامی و حامد کمیلی مربوط بود که کمیلی در این باره توضیح داد: من یک بازیگرم و این مسأله برایم کمترین اهمیت را دارد. کل گروه بازیگران و فیلمنامه بیشترین اهمیت را دارد. سابقه بازی در مقابل خانم بهرامی دلیل خوبی برای رد کردن این کار نبود و البته این فیلم با آثار مشترک قبلی ما تفاوت دارد.
سارا بهرامی هم با بیان اینکه «چنین موضوعی برای من اصلا اهمیت ندارد و قبلا هم با آقای کمیلی زیاد کار کردهام اما قطعا «ترانه» این فیلم را بازی نکردهام»، درباره پیشبینیاش از گرفتن دوباره جایزه در جشنواره فجر، گفت: من جایزه را خیلی دوست دارم و خدا را شکر میکنم که یک سیمرغ هم دارم اما هرگز برای سیمرغ بازیگری نمیکنم. من در این مدت نقدهایی خواندهام که دلم را شکسته، چون نوشته بودند این فیلم درباره فحش است و بعد ایموجی خنده گذاشته بودند و خدا را شکر که لمپنیسم بخشی از روشنفکری در این مملکت شده است.
این بازیگر تاکید کرد: قرار نیست من هر سال جایزه بگیرم ولی تمامقد پای انتخابم میایستم.
در این نشست پانتهآ پناهیها، ستاره پسیانی(بازیگر) و فردین خلعتبری ( آهنگساز و نویسنده ) هم از حاضران بودند.
در ششمین روز از سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی در پردیس سینمایی ملت برای اهالی رسانه و منتقدان، به نمایش درآمد که پیشتر هم واکنشهایی نسبت به آن مطرح شده بود.
موضوع این فیلم بخشش است و در مقایسه با ساخته قبلی این کارگردان یعنی «یک خانواده محترم»، مطالب متفاوت و بعضاً تندی درباره آن منتشر شد، از این جهت که فیلم جدید بخشی را، نوعی بیانیه برای مبرا شدن از آنچه درباره فیلم قبلی گفته میشد و به توقیف آن منجر شد، دانستند.
در نشست خبری این فیلم که دوشنبه ۱۵ بهمن در پردیس ملت با حضور بازیگران فیلم از جمله بهناز جعفری و فرشته صدرعرفایی و دیگر دستاندرکاران و با اجرای محمود گبرلو برگزار شد، سوالاتی درباره بودجه و درک برخی مسائل فیلم مثل ازدواج مجدد و بحث قصاص در اسلام مطرح شد که خوانده نشدن کامل سوالات مکتوب، نشست را بیش از حد معمول طولانی کرد و به حاشیه، اعتراض و انتقاد به محافظهکاری مجری کشاند.
یکی از سوالات پرسیده شده در این نشست، درباره شباهت موضوع فیلم با برنامه ماه عسل تلویزیون بود و اینکه آیا جایگاه واقعی «یلدا» در سینماست یا تلویزیون، که مسعود بخشی پاسخ داد: من فیلم را اینطور نمیبینم که برای تلویزیون باشد و اگر اینطور دیده شده، نقص کار است. اما از همان ابتدا دنبال این بودم که یک برنامه تلویزیون، بستر اصلی باشد.
او افزود: من هفت سال است که فیلم نساختم و خیلی به دنبال سرمایه بودم و نتوانستم در ایران سرمایهای فراهم کنم که در آخر در فرانسه موفق شدم. اما تولید مشترک هم کار سختی است و من به اجبار و به دلیل فراهم نشدن سرمایه، سراغ تولید مشترک رفتم. با این حال امیدوارم فیلم قابل قبول باشد.
بخشی تاکید کرد: ما هیچ قرارداد مشترکی با کشورهای دیگر نداریم و تحریمها ۴۰ سال است که روی سر این کشور بوده و در این سختی تحریمها، با این فیلم ارز وارد کشور کردیم. حتی این دوستان خارجی(تهیهکنندگان) به من گفتند در یک کشور اروپای شرقی فیلم را بسازم ولی من حتما میخواستم در ایران کار انجام شود.
وی در پاسخ به اینکه آیا فیلم کمدی ساخته، که تماشاگران در سالن بخندند؟ گفت: در سالنی که من بودم کمدی ندیدم و اصلا فیلم وجه کمدی ندارد بلکه تراژیک است. همچنین تم فیلم من بخشش است و اصلا درباره قصاص نیست. به نظرم این فیلم به این جهت برای تهیهکنندگانی از لبنان تا آلمان مورد پسند بوده که موضوع بخشش در آن جهانی است.
بخشی در پاسخ به یکی از بحثهای اعتراضی به فیلمنامه «یلدا» و اینکه چطور در ایران نتوانسته سرمایهگذار پیدا کند آنوقت با گروهی خارجی به توافق رسیده که اصلا همسر دوم و قصاص را به آن مفهومی که در قرآن است درک نمیکنند؟ گفت: بله خیلی از کسانی که خواندند این بخش را متوجه نشدند و این نقص کار من است. اما بحث فقیر و غنی و وجه انسانی فیلم کفایت میکرد. داستان من برگرفته از اتفاقات واقعی است چون هفت سال فیلم نساختم و مدام صفحه حوادث را میخواندم.
در این نشست علی مصفا (تهیهکننده) هم درباره تهیهکنندگی مشترک این فیلم، توضیح داد: آقای بخشی چند سال برای فراهم کردن مقدمات این فیلم تلاش کرده و من در مرحلهای به این پروژه پیوستم که یکبار از قبل پروانه ساخت به نام آقای ایرج تقیپور صادر شده بود. اما بعد ایشان نتوانسنتد همکاری کنند و من هم از ابتدا نبودم به همین دلیل تهیهکننده اصلی این فیلم از فرانسه است و من تهیهکننده ایرانی هستم.
او افزود: هیچ سرمایهای از ایران صرف ساخت فیلم نشده و همه از خارج تامین شده است که رقم بودجه در ایران دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.
وی درباره مشارکت بنیاد فارابی هم گفت: بنیاد سینمایی فارابی ابراز علاقه کرده تا در بخش اکران مشارکت کند ولی در تولید، تمام سرمایه توسط تهیهکنندهی اروپایی تأمین شده است.
در ادامه سوالی درباره همکاری احتمالی بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران مطرح شد که مسعود بخشی گفت، اولینبار است چنین چیزی میشنود.
ژاک بیدو تهیهکننده فرانسوی هم بیان کرد: هیچ حمایتی از سفارت فرانسه در تهران دریافت نکردهایم.
او افزود: سینمای اروپا و دنیا نیازمند این است که از سینمای ایران بیاموزد و ما علاقهمند به این همکاری بودیم. تصویر مدرنی که از ایران ارائه میشود برای مخاطب اروپایی تازه است و تصویر قدیمی را از بین میبرد. ما به مسعود بخشی ایمان داریم و برای این کار پنج سال کنارش بودیم و از ۲۴ منبع سرمایهگذاری برای ساخت فیلم کمک گرفتیم. البته اینها منابع کوچکی هستند و ما مجبور بودیم کشور به کشور برویم و سرمایه فیلم را تامین کنیم.
انتهای پیام