خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قطع روابط دیپلماتیک، گل به خودی دلواپسان

رضا صادقیان عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت: ساعاتی پیش در پی حمله ی گروهی افراطی به سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد؛ در حالی که بعد از روی کار آمدن دولت روحانی تمام تلاش دولتمردان یازدهم سامان بخشیدن به وضعیت سیاست خارجی بوده است!

[خبر تکمیلی ساعت 16 دوشنبه: امارات هم سطح روابط خود را کاهش داد، همچنین سودان و بحرین تا بعدازظهر دوشنبه قطع روابط را اعلام کرده اند] [لینک خبر]

دولت روحانی پرونده ی هسته ای را با موفقیت بی نظیری و بعد از 12 سال به پایان برد، قدرت چانه زنی کشور را با توجه به تحولات بین المللی و رویدادهای خاورمیانه با قدرت های جهان بهبود بخشید و در کوششی مضاعف سعی کرد حادثه ی تلخ منا را با مدیریت کم خطا به بهترین شکل ممکن حل کند.

از همان روز نخست چنین حرکت هایی به دل دلواپسان حامی دولت سابق، خوش ننشست! با صدایی بلند خبر تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه عربستان را پخش کردند، خبری که یکی از مسوولین رسمی گفت دروغ بوده؛ و بزرگنمایی شده است.

صدها سخنرانی در نفی برجام انجام دادند تا بلکه جلوی سیاست تنش زدایی دولت را مسدود کنند! با آغوشی گشوده به سراغ مرگ ملک عبدالله رفتند و انتظار نفت 200 دلاری را در ذهن پروراندند، اما نشد، و تمام این خیالات رخ نداد. به یک دلیل ساده؛ خواسته هایی که با دنیای واقعی فاصله دارد هیچ گاه رخ نخواهد داد.

عربستان خوب و دقیق می دانست و می داند که اعدام شیخ نمر از سوی شیعیان همراه با واکنش هایی خواهد بود. با آگاهی کامل حرکتی انجام داد تا بیش از گذشته در کوره ی داغ کینه های دینی، مذهبی و فرقه ای بدمد.

اعدام شیخ نمر همراه با واکنش ها و ناراحتی هایی بود، اما بدترین شیوه ی ممکن را کسانی در داخل کشور انتخاب کردند؛ آنها که ناراحتی از رفتارهای نتیجه داده ی دولت روحانی در مقایسه با شکست دیپلماسی دولت احمدی نژاد را در این مدت به دل داشتند ولی فرصت نیافته بودند برای خالی کردنش محملی بیابند.

عربستان شیخ نمر را اعدام کرد، گروهی با اتکا به رسانه های همسو، آتش این تنور را روشن کردند و شماری دیگر سفارت عربستان را لحظاتی اشغال و به آتش کشیدند و به اعلام قطع رابطه ی آن کشور با ایران ختم شد! نتیجه روشن است، از دید دلواپسان نتیجه ی تمام راه های طی شده از سوی دولت در زمینه ی سیاست خارجه به صفر رسید؛ یا صدمه ی شدیدی خورد و تبعات آن ادامه خواهد داشت و حتی شاید به اجرای برجام لطمه بزند.

همان گونه که رهبری در سخنرانی اخیر، حکمرانان عربستان را ماجراجو و کم تجربه خطاب کردند، آیا بهتر نبود که جریان نفی کننده ی سیاست های دولت یازدهم سخن حکیمانه ی رهبری را آویزه ی گوش می کردند و از ریختن آب به آسیاب دشمن جلوگیری می شد تا افکار عمومی دنیا از ماجرای اعدام شیخ نمر منحرف نشود؟

دولت وقت کوشش داشته و دارد که میدان سیاست خارجه را با کمترین هزینه ی ممکن و بر خلاف دولت قبل، از بحران های فعلی جهان و آشوب به وجود آمده در منطقه ی خاورمیانه دور نگاه دارد. دلواپسان بهتر است به جای پاس دقیق گل به سیاست نابخردانه و عجولانه و ناجوانمردانه ی عربستان، بیش از همیشه به منافع ملی دقت داشته باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا