ناسخ و منسوخ در نامه امام به آیتالله منتظری
احمد زیدآبادی در یادداشتی تلگرامی با عنوان “ناسخ و منسوخ در نامۀ آیتالله خمینی به آیتالله منتظری” نوشت:
همۀ کسانی که با ادبیات دینی آشنایی دارند از اصل ناسخ و منسوخ با خبرند. سادهترین تعریف برای ناسخ و منسوخ این است که اگر فردی در بارۀ موضوع واحدی نظری داد و بعد نظرش را به هر دلیلی در بارۀ همان موضوع عوض کرد، نظر اولش لغو یا نسخ تلقی میشود و نظر دوماش به عنوان نظر نهایی و قطعی او به شمار میآید. بدین ترتیب، نظر اول منسوخ و نظر دوم ناسخ نام میگیرد.
از طرفی همۀ ما میدانیم که آیتالله خمینی در تاریخ 8/1/68 نامهای خطاب به آیتالله منتظری منتشر کرد که در همۀ رسانهها منتشر شد.
بعدها پس از بالا گرفتن برخی مناقشات سیاسی، عدهای مدعی وجود نامۀ دیگری از آیتالله خمینی به تاریخ 6/1/68 شدند و ضمن انتشار مفاد آن با ادبیات و مضمون بعضاً متفاوت، آن را نظر قطعی آیتالله خمینی در بارۀ آیتالله منتظری دانستند.
من در اینجا در صدد تشکیک در سندیت نامۀ 6/1 نیستم و در عین حال چون به فرمایش امام علی میکوشم تا “فرد را با حق بسنجم نه حق را با فرد” نظر آیتالله خمینی در بارۀ موضوعات مختلف از جمله نظرش در بارۀ آیتالله منتظری برایام علیالسویه است.
با این حال، نه از باب سندیت، بلکه از نقطه نظر موضع شناسی و کشف نظر نهایی آیتالله خمینی نسبت به آیتالله منتظری، روشن است که نامۀ 8/1 نامۀ 6/1 را آشکارا نسخ و لغو کرده و از این جهت بود و نبود نامۀ 6/1 یکسان است.
در اینجا اما این پرسش پیش میآید که پس چرا برخی محافل به رغم نسخ نامۀ 6/1 همچنان بر آن تأکید و بخصوص در این روزها آن را تبلیغ میکنند؟
دلیل اولش این است که آنها نظر نهایی و قطعی آیتالله خمینی در بارۀ آیتالله منتظری را که در نامۀ 8/1 مطرح شده است قبول ندارند و به انحاء مختلف میکوشند از زیر بار تعهدات آن شانه خالی کنند. دلیل دوم هم این است که اصل بدیهی ناسخ و منسوخ را نمیپذیرند و به عمد آن را نادیده میگیرند.
نپذیرفتن اصل ناسخ و منسوخ اما برای این محافل ممکن است بیهزینه هم نباشد! همۀ ما میدانیم که آیتالله خمینی در اواخر عمر خود وصیتنامهاش را تغییر داد؛ بنابراین باید وصیتنامۀ اولیهای نیز در کار باشد. حالا که ناسخ و منسوخ برای عدهای فاقد اعتبار است،
طبعاً انتشار وصیتنامۀ ابتدایی نیز میتواند در روشنتر کردن افکار و مواضع آیتالله خمینی مفید باشد!
چرا آن وصیتنامه منتشر نمیشود؟
انتهای پیام
خواستم ناسخ و منسوخ های دیگه ای رو هم یادآوری کنم :
منسوخ : بسته حمایتی از 100 تا 300 هزار – ناسخ : بسته صفر تومانی (برای نصف واجدان شرایط)
منسوخ: پراید 20 میلیونی – ناسخ : پراید 50 میلیونی
منسوخ: گوشت 30 هزار تومانی – ناسخ : گوشت 100 هزار تومانی
منسوخ: مرغ 5 هزار تومانی – ناسخ : مرغ 15 هزار تومانی
منسوخ: پسته 40 تا 50 هزار تومنی – ناسخ : پسته 200 تا 250 هزار تومانی
منسوخ: لاستیک پراید 100 هزار تومنی – ناسخ: لاستیک پراید 400 هزار تومنی
منسوخ: شیر 2 هزار تومنی – ناسخ: شیر 5 هزار تومنی
منسوخ: کرایه خانه آپارتمان کوچک 1/5 میلیونی در جاهای زیر معمولی تهران- ناسخ : اجاره حداقا 3 میلیونی همانجا
منسوخ: آپارتمان 10 سال ساخت متری 2 میلیون در جاهای تقریبا ارزان تهران – ناسخ : همان اپارتمان، با متری 10 میلیون
منسوخ: فرش ماشینی 700 هزار تومنی – ناسخ : فرش ماشینی 4 میلیونی
منسوخ: گوشی موبایل 1 میلیونی – ناسخ: گوشی 3 تا 4 میلیونی مشابه
منسوخ: چای 12 هزار تومانی- ناسخ : همان چای با قیمت 30 هزار تومانی
منسوخ: حبوبات در رنج 5-6 هزار تومانی- ناسخ: همان حبوبات حدود 20 هزاری
منسوخ: سیب هزار تومانی- ناسخ: سیب 7 هزار تومانی
منسوخ : هویج 500 تومانی – ناسخ: هویج 3 هزار تومانی
منسوخ : پنیر کیلویی 10 هزاری- ناسخ: پنیر 30 هزاری
منسوخ: کره … ببخشید قیمت الانشو خیلی وقته نخریدم، یادم نیست . گوشت و مرغ و … رو هم از دیگران شنیده بودم
منسوخ : مسئولان تا حدی به فکر مردم – ناسخ : مسئولان فقط به فکر خود و خودی ها
با سلام
اگرصدر سخن آقای زید آبادی را تلقی به قبول کنیم وصیتنامه اول امام خمینی(رضوان الله علیه) باوصیتنامه دوم معظم له نسخ شده لذا اصلا نیازی به آن نیست. بنا براین سوال آخر آقای زیدآبادی وجهی ندارد جز تشویش اذهان.
خب ایشون هم همینو گفته که مطلب دوم اولی رو نسخ می کنه مثل مورد نامه دوم یا وصیت نامه دوم و اگه یکیشو قبول کنیم ، دیگری هم مثل اونه. منظور ایشون اینه و واضحه . و ایرادی نداره
انصاف تو رو خدا تو دیگه شریک جرم این گرونی ها و طرفدارش نباش . پیامها رو چرا نمی ذاری ؟