خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهدی سميعی كه بود؟

عباس ميلاني در گفت‌وگو با مجله كارخانه‌دار اشاره‌اي جالب به رجوع شاه به برخي تكنوكرات‌هاي سالم در سال‌هاي پاياني حكومت خود مي‌كند، اما وقتي اين كار را مي كند كه كار از كار گذشته است. به گفته او:

شاه می‌فهمد که ایران در حال تغییر است… با مهدی سمیعی یک سری ملاقات می‌کند. مهدی سمیعی یکی از برجسته‌ترین بانکدارهای ایران است، یکی از شریف‌ترین و پاکدست‌ترین‌شان که استقلالش را هم همیشه حفظ کرده بود…

شاه به او می‌گوید که «بیا با دور و بری‌ها و دوستانت یک حزب درست و حسابی درست کن!» دوستانش هم یا بانکدار بودند یا در صنعت بودند و یا آدم‌های مثل ابراهیم گلستان بودند… او شروع کرد یک چنین حزبی را درست کردن» اما ديگر …

حالا “مهدي سميعي” كه بود؟

او در سال ۱۳۱۴ همراه با گروهی از ایرانیان که در امتحان هوش و استعداد برگزیده شده بودند و به خرج بانك ملي برای ادامه تحصیل راهی بریتانیا شد و در ولز به مدرسه و دانشگاه رفت.

سميعي بعد از برگشت به ايران به همراه افراد نزديك به حزب توده يك تشكل سياسي راه اندازي كرد و به خاطر اين كار از سوي ابولحسن ابتهاج به زاهدان تبعيد شد.

سميعي در دوران تبعيد در زاهدان اقدام به ساختن مرکزی برای بانک و آموختن حسابداری و بانکداری به جوانان بومی بلوچستان كرد و به قدري صادقانه خدمت كرد كه مجددا مورد حمايت ابتهاج قرار گرفت و به تهران دعوت شد.

بعد از كودتاي 28 مرداد، ابتهاج از مهاجرت سميعي جلوگيري كرد و او را با خود به سازمان برنامه برد. او بعد از اين، ابتدا به رياست بانك صنعت و معدن و سپس بانك مركزي انتخاب شد.

مهدي سميعي علاوه بر اينكه يكي از تكنوكرات هاي برجسته و نخبگان بانكي خاورميانه بود، به سينما و هنر ايران دلبستگي تام داشت. او براي تشويق نقاشان ايراني، هميشه به ميهمانان خارجي و بانكداران جهان آثار هنرمندان كشور را به عنوان هديه گرانقيمت عرضه ميكرد و موزه بانك را با آثار هنرمندان ايران آراست.

در جريان حوادث انقلاب مهدي سميعي دستگير شد ولي از آنجا كه وي از مديران خوشنام، ساده زيست و پاكدست رژيم شاه بود، مورد حمايت كاركنان مراكز بانكي بويژه كاركنان صندوق توسعه كشاورزي قرار گرفت. كاركنان به مدرسه علوي و نزد امام خميني رفتند و دستور آزادي او را گرفتند.

سميعي نهايتا براي درمان به آمريكا رفت و مشاور يكي از بانك‌هاي بين المللي شد. وي بعد از بازنشستگي و كهولت سن و بيماري در سال 1389 در لس آنجلس درگذشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا