خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر خارجه بحرین: به ایران اجازه داده نمی‌شود یک روز هم تنگه هرمز را ببندد

وزیر امور خارجه بحرین در سخنانی خطاب به ایران نسبت به آنچه «سیاست لبه پرتگاه» خواند، هشدار داد و مدعی شد که به ایران اجازه داده نخواهد شد که حتی برای یک روز تنگه هرمز را ببندد.

به گزارش شفقنا، «شیخ خالد بن احمد آل خلیفه» که در گفتگو با روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» سخن می گفت، مدعی شد: تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، تهدیدی  برای همه کشورهای خلیج (فارس) است. من هنوز فکر می کنم ایران پیش از انجام هر گونه اقدامی از این نوع، سخت فکر می کند زیرا اقدامی بسیار خطرناک خواهد بود. به این کشور اجازه داده نخواهد شد که حتی برای یک روز تنگه هرمز را ببندد.

آل خلیفه افزود: ایران در گذشته تصمیمات مهمی گرفته است از آن جمله پایان دادن جنگ عراق و ایران. آنها در آن زمان گفتند که جام زهر را نوشیدند. ممکن است یک گام به سمت تغییر سیاست خود بردارند تا پیام های قوی را در درجه اول به کشورهای همسایه ارسال کنند زیرا آنها مهمترین کشورها برای ایران هستند. ایرانی ها از روی بی تدبیری با امور برخورد نمی کنند و ما امیدواریم که در این لحظه حساس خوب فکر کنند و تصمیم درست را بگیرند.

وی در پاسخ به اینکه آیا بین تلاش شما برای برقراری روابط با سوریه و موضع شما نسبت به ایران تناقض  وجود ندارد، مدعی شد: رابطه با سوریه را به عنوان یک رابطه میان دو کشور عربی می خواهیم. در نهایت من سوریه را به دلیل داشتن رابطه با ایران حذف نمی کنم. سوریه یکی از بنیانگذاران اتحادیه عرب بوده و یک جامعه بزرگ عربی و مهم است و از نظر علمی، فرهنگی و صنعتی یکی از بهترین کشورهای عربی است.

وزیر خارجه بحرین در ادامه گفت: ملت و یا نظام سوریه برای ما فرق نمی کند من رابطه ام با برادر عربی ام را به دلیل رابطه  با ایران حذف نمی کنم. برعکس من خواهان تعامل با این برادر هستم و به او می گویم که من برادرش هستم و محیط عربی او مهمتر از هر محیط دیگری در منطقه است.

آل خلیفه درباره افزایش تنش ها بین ایران و آمریکا و در پاسخ به اینکه آیا در آستانه جنگ جدیدی در منطقه قرار داریم، نیز گفت: هیچ کس خواهان جنگ نیست؛ نه آمریکا و نه کشورهای خلیج(فارس)  و نه کشورهای منطقه. ایران هنگامی که در امور کشورهای منطقه دخالت کرد و اموال و سلاح و شبه نظامیانش را فرستاد، مرتکب اشتباهات بزرگی شد. دلیل اوضاع تنش بار کنونی، توافق هسته ای است که واشنگتن از آن خارج شد. آن توافق به برنامه هسته ای ایران پرداخته بود اما در این برنامه، سیاست هژمونی ایران و موشک های بالستیک این کشور که در درجه اول تهدیدی برای ماست، نادیده گرفته شده بود. بنابراین دست ایران بیشتر و بیشتر باز گذاشته شد و اکنون چنین تهدیدهایی را مطرح می کند و نسبت به بستن تنگه هرمز تهدید می کند.

وی در ادامه مدعی شد: ایران باید بداند که با بستن تنگه هرمز خودش را خفه خواهد کرد. ما چنین تهدیدهایی را جدی می گیریم و با همکاری دوستانمان با آن برخورد می کنیم و معتقدیم که  باعث می شود متحدان ما مواضعی در حمایت از مواضع ما اتخاذ کنند. لذا ایران امروز مسئولیت بزرگی برعهده دارد و باید خودش را از این شرایط حساس میان خود و آمریکا بیرون بکشد. تهران فرصت دارد از سیاست هایش عقب نشینی کند زیرا این سیاست، آنها را به لب پرتگاه کشانده و باید این را بدانند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا