خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارش رسمی دولت عراق از تعداد و ماموریت نیروهای آمریکایی

در دومین اظهارنظر رسمی، دولت عراق در گزارشی درباره تعداد نیروهای خارجی و آمریکایی و ماهیت ماموریت های آنان منتشر کرد.

به گزارش ایرنا، فشار افکار عمومی و انتقادات گسترده در خصوص تعداد و ماهیت نیروهای نظامی آمریکا در عراق در قالب ائتلاف مدعی مبارزه با داعش، در حالی ادامه دارد که دفتر نخست وزیری عراق گزارشی در این خصوص منتشر کرد.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق هفتم اردیبهشت ماه طی سخنانی تعداد کل نیروهای نظامی و مستشاران آمریکایی را 10 هزار نفر اعلام کرد که دو برابر رقم اعلام شده توسط سفارت آمریکا در بغداد بوده است.

اکنون و در دومین اظهارنظر رسمی، گزارشی از سوی دفتر نخست وزیری عراق در اختیار رسانه ها قرار داده شده است که بر اساس آن هشت هزار و 956 عضو ائتلاف بین المللی مدعی مبارزه با داعش در عراق حضور دارند.این آمار مربوط به تعداد این نیروها تا پایان سال 2018 میلادی (اواسط دیماه 97) است.

براساس این آمار 6132 از این افراد از نیروهای مستشاری، مربیان و پشتیبانی هوایی آمریکایی هستند.

طبق اعلام دفتر نخست وزیر عراق، در توافق موقت میان بغداد و واشنگتن موسوم به ‘چارچوب استراتژیک’ در 17 نوامبر 2011 (26 آبان 1390) میان عراق و آمریکا، اشاره ای به مدت (سقف) زمان حضور این نیروها در عراق نشده است.

دفتر عادل عبدالمهدی در رابطه با حضور نیروهای ترکیه در عراق نیز افزود: بقای این نیروهادر عراق بر امنیت، ثبات و روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت و دولت عراق با راههای دیپلماتیک تلاش می کند به حضور نیروهای ترکیه در این کشور پایان دهد

این آمار در حالی رسما از سوی دولت عراق اعلام می شود که سفارت آمریکا در بغداد پیش تر تعداد کل نظامیان کشورش را در عراق در حدود پنج هزار تا پنج هزار و 200 نفر ذکر کرده بود.

سفارت آمریکا همچنین مدعی شده بود که همه این نیروها، به درخواست دولت عراق آمده و اغلب آنها مستشار و مربی آموزش نظامی هستند، در حالی که بسیاری از کارشناسان و مقامات محلی بارها با ارائه شواهد و قرائن بسیار، بر رزمی بودن این نیروها و مشارکت آنها در عملیات های مختلف رزمی تاکید دارند.

از جمله مواردی که این افراد به آن اشاره می کنند حمله بالگردهای نظامی آمریکا به مواضع پلیس فدرال این کشور در هفته اول اردیبهشت جاری در استان کرکوک است که باعث کشته شدن یک نیروی پلیس فدرال و زخمی شدن دو تن دیگر شد.

در پی این حمله 120 نماینده عراقی با امضای نامه ای خواستار مقابله پارلمان با ماجراجویی های اخیر نیروهای آمریکایی و بررسی اقدامات ناقض قانون از سوی این نیروها شدند.

امضا کنندگان خواستار دعوت فرمانده کل نیروهای مسلح عراق (عادل عبدالمهدی نخست وزیر) و فرماندهان امنیتی برای پیگیری موضوع حضور نیروهای خارجی، تعداد نیروها و تعداد پایگاه های نظامی در عراق شده بودند.

در پی فاش شدن حمله بالگردهای جنگی ائتلاف مدعی مبارزه با تروریسم در عراق به سرکردگی آمریکا به مواضع پلیس فدرال عراق، گروههای مختلف این کشور با محکوم کردن این حمله تاکید کرده اند که آمریکا درباره ماموریت نیروهایش در عراق و انحصار آن در مبارزه با داعش و آموزش نیروهای عراقی دروغ می گوید و دولت باید هر چه زودتر تکلیف آنها را روشن کند.

جناح ها و رهبران سیاسی عراق از سیاست های آمریکا در کشورشان نگران هستند و بسیاری از آنها در هفته های اخیر به استناد به تحرکات نیروهای آمریکایی و تغییرات میدانی در مناطق غرب عراق، بر وجود طرحی برای بازگرداندن داعش به عراق از سوی آمریکا تاکید و نسبت به آن هشدار داده اند.

آمریکایی ها که از سال 2003 عراق را به بهانه دروغین داشتن سلاح های کشتار جمعی اشغال کردند در سال 2011 بدلیل شکست ها و ناکامی های مکرر در برابر نیروهای مقاومت، مجبور به ترک عراق شدند با این حال سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.

پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه 96، بسیاری از احزاب، شخصیت ها و رسانه های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتا نیروهای آمریکایی شده اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا