خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابطال انتخابات شهرداری استانبول [+واکنش‌ها]

پس از روزها جنجال بر سر بررسی ابطال انتخابات شهرداری استانبول شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که انتخابات محلی بار دیگر در این کلانشهر در ۲۳ ماه ژوئن برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، هیأت شورای عالی انتخابات با هفت رأی مثبت در مقابل چهار رأی منفی درخواست حزب حاکم مبنی بر برگزاری مجدد انتخابات محلی در استانبول را پذیرفت.

بر اساس این تصمیم، نتایج انتخابات محلی استانبول در ۳۱ ماه مارس لغو شده و باردیگر انتخابات در ۲۳ ماه ژوئن برگزار می‌شود.

پس از پیروزی اکرم امام‌اوغلو، کاندیدای حزب اپوزیسیون در برابر کاندیدای حزب عدالت و توسعه در انتخابات محلی ۳۱ ماه مارس، حزب رجب طیب اردوغان اعلام کرد که در این انتخابات جرایم سازمان یافته‌ای انجام گرفته است و باید نتایج این انتخابات لغو شده و مجدداً انتخابات برگزار شود.

این در حالی است که چندی پیش امام اوغلو حکم خود را به عنوان شهردار جدید دریافت کرده بود.

در حالی که کمیسیون انتخابات ترکیه به تازگی شکایت حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان را پذیرفت و انتخابات شهرداری استانبول را باطل کرد، اپوزیسیون ترکیه در واکنش، این اقدام را «دیکتاتوری ناب» قلمداد کرد.

در انتخابات شهرداری‌های ترکیه حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان شهرداری استانبول را به رقیب خود، اکرم امام‌اوغلو از حزب مردم جمهوری‌خواه باخت اما علیه نتایج انتخابات به کمیسیون انتخابات شکایت کرد.

به گزارش خبرگزاری آنادولو، کمیسیون انتخابات امشب اعلام کرده که با لغو انتخابات برگزارشده شهردار استانبول، برگزاری این انتخابات باید تکرار شود.

در پی این تصمیم کمیسیون انتخابات، اپوزیسیون ترکیه این شیوه حزب حاکم به رهبری اردوغان را «دیکتاتورمنشانه» خوانده که با این کار خود، اراده مردم را زیر پا می‌گذارد.

انورسال ادی‌گوزل، معاون رئیس حزب مردم جمهوری‌خواه در یک توییت به طعنه نوشته است: پیروزی بر حزب عدالت و توسعه امری است غیر قانونی.

او افزود: این سیستمی که اراده مردم را پایمال می‌کند و به قانون بی‌اعتناست، نه دموکراتیک است و نه مشروع، بلکه دیکتاتوری ناب است.

شورای عالی انتخابات ترکیه با قبول اعتراض حزب عدالت و توسعه به نتایج انتخابات شهرداری استانبول، رأی به ابطال نتایج رأی‌گیری و برگزاری مجدد آن در تاریخ ۲۳ ژوئن داد.

در جلسه این شورا، اعضا با بررسی اعتراض‌ها به انتخابات شهرداری استانبول با ۷ رأی موافق در مقابل ۴ مخالف نتایج این انتخابات را باطل اعلام کردند.

این شورا فردا (سه‌شنبه) نیز به بررسی اعتراض حزب عدالت و توسعه و همچنین حزب حرکت ملی به نتایج انتخابات شهرداری‌ها در مناطق بویوک‌چکمجه و مال‌تپه خواهد پرداخت.

بر اساس رأی صادره احزاب شرکت‌کننده در انتخابات ۳۱ مارس حق شرکت در انتخابات مجدد را خواهند داشت و با کاندیداهای قبلی در این انتخابات رقابت خواهند کرد. فهرست رأی‌دهندگان بدون تغییر و همانند فهرست انتخابات ۳۱ مارس خواهد بود.

وزیر خارجه ترکیه، انتقادهای خارجی از تصمیم هیات عالی انتخابات ترکیه برای لغو نتایج انتخابات شهرداری استانبول را بی‌مورد دانست. براساس انتخابات ماه مارس نامزد اپوزیسیون پیروز شده بود.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب اوزل، نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه (آک‌پارتی) در شورای عالی انتخابات دوشنبه گفت این نهاد به لغو نتایج انتخابات به دنبال درخواست آک‌پارتی رای داده است. استناد آنها به عدم امضای ۲۲ پروتکل و این مساله بوده است که برخی از اعضای کمیسیون‌های محلی انتخابات جزو کارکنان دولت نبوده‌اند. تاریخ انتخابات جدید به ۲۳ ژوئن (دوم تیر) موکول شده است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: همگان باید به تصمیم برگزاری دوباره این انتخابات که بر مبنای قانونی گرفته شده است، احترام بگذارند. ما انتقادهایی که از سوی برخی از مخاطبان خارجی با انگیزه سیاسی درباره این تصمیم و شورای عالی انتخابات مطرح می‌شود، نمی‌پذیریم. ترکیه بلوغ دموکراتیک خودش را نشان داده است. بی‌شک، تصمیم شورای عالی مستقل انتخابات با هدف تضمین تحقق اراده رای‌دهندگان بوده است.

اکرم امام اوغلو، عضو حزب اپوزیسیون مردم‌ جمهوری‌خواه در انتخابات شهرداری استانبول که ۳۱ مارس برگزار شد ۴۸.۸ درصد رای به دست آورد و رقیب او از آک‌پارتی که بنعالی ییلدیریم بود ۴۸.۵۵ درصد رای گرفت. امام اوغلو سابقا به عنوان رئیس شورای منطقه‌ای استانبول کار می‌کرد و ۱۷ آوریل روی کار آمد. در آن زمان شورای عالی انتخابات هنوز در حال بررسی درخواست حزب حاکم مبنی بر لغو نتایج انتخابات بود.

براساس نتایج انتخابات ماه مارس، حزب مردم جمهوری‌خواه برای اولین بار از ۱۹۹۴ در انتخابات شهرداری آنکارا هم پیروز شد. نامزدهای این حزب همچنین در شهرهای ازمیر، آنتالیا، آدانا و مرسین به پیروزی دست یافتند. در همین حال آک‌پارتی ۴۴.۳۳ درصد از آرای انتخابات شهرداری در سراسر ترکیه را به دست آورد و حزب مردم جمهوری‌خواه ۳۰.۱۲ درصد.

شهروندان اکثر مناطق شهر استانبول در اعتراض به تصمیم شورای عالی انتخابات به خیابان‌ها آمدند و با کوبیدن روی ماهی‌تابه و قابلمه نارضایتی خودشان را ابراز کردند. این تجمع اعتراضی از صبح دوشنبه از مناطق بشیکتاش و فری کوی آغاز شد و در سایر مناطق استانبول ادامه یافت. به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، راننده‌ها هم در حمایت از معترضان بوق و چراغ می‌زدند. براساس گزارش‌ها، صدها تن از معترضان در بشیکتاش شعار “حق و عدالت” حزب مردم جمهوری‌خواه را حمل می‌کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا