خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلطان خودرو ایران كيست؟

یادداشت ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ي وضعیت بازار خودرو: بزرگترین تولیدکننده خودرو در ایران سال 96 بیشتر از 600 هزار خودرو تولید و به بازار ایران عرضه کرد؛ با یک فرض حداقلي، حدود دو سوم از این تعداد خودرو یعنی 400 هزار دستگاه از طریق فروش اینترنتی و توسط حدود 800 نمایندگی این خودروساز در سراسر کشور فروخته شده است.

نکته جالب این است که سهمیه هر کدام از این 800 نمایندگی یکسان نبوده و نمی‌توان گفت هر کدام از این نمایندگی‌ها 500 خودرو فروخته‌اند زيرا سهمیه فروش خودرو برای هر نمایندگی متفاوت و تابع شرایط خاصی است. نکته‌ی مهم‌تر این است که چه کسی در شرکت‌های خودروسازی سهمیه‌های فروش خودرو را میان 800 نمایندگی تقسیم می‌کند که گاهی برخی از آنها چند ده برابر سایر نمایندگی‌ها سهمیه فروش دریافت می‌کنند؟

سهمیه بندی فروش خودرو توسط هر نمایندگی به شکلی عجیب و غریب نامتوازن است زيرا حدود 80 درصد از فروش اینترنتی محصولات فقط توسط حدود 20 نمایندگی انجام می شود!!! این بدان معناست که حدود 320هزار خودرو توسط این 20 نمایندگی فروخته شده است. یعنی به طور میانگین هر کدام از این 20 نمایندگی 16 هزار خودرو سهمیه برای فروش دارند که این رقم تقریباً 32 برابر توزیع عادلانه سهمیه فروش میان نمایندگی ها بوده است.

شاید در ابتدا تصور شود که این 20 نمایندگی براساس شاخص‌های عملکردی یا تراکم جمعیت در شهرهای استقرار جهت فروش 80 درصد محصولات در نظر گرفته شده باشند اما هرگز چنین نیست، چرا که در این جمع 20 تایی نمایندگی‌هایی پیدا می‌شوند که در دو یا سه سال اخیر ایجاد شده‌اند، آن هم در شهرها یا حتی بخش‌های کوچک!

برای اینکه تصویر بهتری داشته باشید به این فکر کنید که هر یک از محصولات این خودروساز دستکم 500 هزار تا یک میلیون تومان سود “کمیسیون فروش” برای فروشنده دارد. یعنی سخن از 150 تا 300 میلیارد تومان رانت در میان است. همان رانتی که باعث می‌شود 20 نمایندگی چهار برابر 750 نمایندگی دیگر سهمیه فروش خودرو داشته باشند.

نکته حائز اهمیت دیگر که می‌تواند سلطان خودرو ایران را معرفی كند این است که این سهمیه چگونه تعیین می‌شود؟ شاید به این فکر کنید که سیستم یا مجموعه متشکل از چندین نفر تعیین کننده این سهمیه هستند اما اینگونه نیست و فهرست سهمیه هر نمایندگی در این فروش‌ها باید سه امضای دیجیتال را داشته باشد که صاحب دو امضا از این سه امضا بیش از دو سال است که دیگر در این خودروسازی نیستند و امضای آنها در اختیار نفر سوم قرار گرفته است. این نفر سوم كه به راحتی قابل شناسایی و معرفي به مردم است، کسی نیست جز «سلطان خودرو ایران». همان كه فروش سال‌هاي اخير بزرگترين خودروساز ايران را در دست داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا