خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین اخبار از پیامدهای حادثه نفکتش ها در دریای عمان

شفقنا نوشت: حادثه نفتکش ها در دریای عمان که صبح روز گذشته(پنج شنبه) رخ داد، علاوه بر افزایش قیمت جهانی نفت، بر تشدید اوضاع در منطقه دامن زده و اوضاع را بیش از پیش ناآرام تر کرده است. این در حالی است که آمریکا بدون هیچ مدرک ملموسی ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کرده است.

هنوز از اتهام زنی های مقامات آمریکایی و رسانه های این کشور علیه ایران نگذشته بود که انگلیس هم به جمع آمریکایی ها پیوست و اعلام کرد که با ادعاهای آمریکا درباره دست داشتن ایران در این حملات همراه است.

عربستان هم از زبان «عادل الجبیر» وزیر مشاور پادشاه این کشور اتهامات بی اساسی را علیه ایران مطرح کرد و مدعی شد که هر آنچه آمریکا درباره دست داشتن ایران در حمله به نفکتش ها در دریای عمان عنوان کرده، درست است.

وزیر خارجه آمریکا ایران را مسئول حمله به نفتکش‌ها معرفی کرد

پس از اتهام زنی های مقامات آمریکا و ادعاهای شبکه فاکس نیوز مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به دو نفکتش در دریای عمان این بار نوبت به  وزیر خارجه آمریکا رسید تا به خبرنگاران بگوید ایران متهم اصلی حمله به چند نفتکش در خلیج عمان است.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پومپئو در یک دیدار کوتاه با خبرنگاران مدعی شد: ارزیابی ایالات متحده این است که جمهوری اسلامی ایران مسئول حمله به نفتکش‌ها در خلیج عمان است؛ این ارزیابی بر اساس اطلاعاتی است که ما از سلاح‌های به کار برده شده برای این حمله و همچنین نوع انجام این عملیات به دست آورده ایم؛ به طوری که بسیار شبیه به عملیات‌های گذشته ایران برای حمله به کشتی‌ها است؛ درحقیقت هیچ گروه نیابتی قادر به انجام این عملیات تا این حد از دقت نیست.

انگلیس: با آمریکا موافقیم؛ ایران مسئول حمله به نفتکش‌ها است

انگلیس مدعی شد ایران مسئول اصلی حمله روز پنجشنبه به نفتکش‌ها در خلیج عمان است.

به  نقل از رویترز، یک منبع ناشناس در دولت انگلیس مدعی شد: لندن با ارزیابی آمریکا در اینکه ایران مسئول اصلی حمله به چند نفتکش در خلیج عمان بوده، موافق است.

واکنش کشورهای عربی به حادثه نفکتش ها/ عادل الجبیر: با آمریکا درباره دست داشتن ایران موافقیم

برخی از کشورهای عربی نیز به حمله روز گذشته در دریای عمان واکنش نشان دادند که مهمترین آنها همراهی عربستان با ادعاهای وزیر خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور علیه ایران بود.

براساس این گزارش، وزیر دولت عربستان سعودی در امور خارجه این کشور روز پنج شنبه گفت: عربستان با آمریکا درباره دست داشتن ایران در حمله به نفکتش ها در خلیج عمان هم عقیده است.

به نقل از رای الیوم، عادل الجبیر به شبکه خبری «سی ان ان» گفت: دلیلی وجود ندارد که با مایک پوپئو اختلاف نظر داشت باشیم. ما با او هم عقیده هستیم. ایران یدی طولانی در این زمینه دارد.

با این حال خالد الفالح وزیر انرژی عربستان ضمن محکوم کردن حمله به نفکتش ها در دریای عمان گفت: عربستان با نگرانی بالا خبرهای مربوط به این حمله را پیگیری و این اعمال تروریستی را محکوم می کند.

الفالح خاطرنشان کرد: عربستان اقدامات مناسب را برای محافظت از بنادر و آب های منطقه ای خود اتخاذ خواهد کرد.

وی از جامعه بین المللی خواست برای تامین امنیت روند دریانوردی بین المللی به مسئولیت های خود عمل کنند.

واکنش قطر

از سوی دیگر وزیر امور خارجه قطر هم در واکنش به حادثه نفکتش ها در دریای عمان گفت: دوحه حمله به نفکتش ها در خلیج عمان را فارغ از اینکه چه کسانی در آن دست داشته باشند، محکوم می کند.

به نقل از خبرگزاری رسمی قطر(قنا)، دولت قطر در بیانیه ای با اعلام این موضوع، نسبت به بازی با امنیت منطقه خلیج فارس و سراسر منطقه هشدار داد و خواستار تحقیق بین المللی فوری درباره جزئیات این حمله شد.

واکنش امارات

انور قرقاش وزیر دولت امارات در امور خارجه این کشور هم حملات مذکور و حمله به فرودگاه ابها در عربستان را تحولی نگران کننده و خطرناک برشمرد.

قرقاش در توییترش نوشت: این تحولات، تحرک جامعه بین المللی برای تضمین امنیت و ثبات منطقه را ایجاب می کند.

پرواز شئ پرنده بر فراز نفکتش ها

خبرگزاری فرانسه روز جمعه گزارش داد: خدمه یکی از نفتکش‌هایی که روز پنجشنبه هدف حمله قرار گرفته می‌گویند پیش از وقوع حمله یک شی پرنده را مشاهده کرده‌اند.

این خبرگزاری افزود: شرکت ژاپنی که مالک اصلی محموله نفتی یکی از نفتکش‌ها بوده می‌گوید خدمه این کشتی پیش از وقوع حمله یک شی پرنده و ناشناس دیده‌اند. خدمه می‌گویند همین شی پرنده اولین ضربه را به کشتی وارد کرده است.

بیانیه فرماندهی مرکزی آمریکا در مورد حمله به کشتی‌ها در خلیج عمان

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به سنتکام بیانیه‌ای در ارتباط با حمله به چند نفتکش در خلیج عمان صادر کرده است.

براساس این گزارش، سنتکام در این بیانیه اتهامات معمول علیه ایران را تکرار کرده و مدعی شده یک قایق متعلق به سپاه پاسداران مینی را از بدنه یکی از کشتی‌ها جدا کرده و برده است. سنتکام در این بیانیه اعلام کرده هیچ علاقه‌ای به آغاز یک درگیری جدید در خاورمیانه ندارد و آن را به نفع هیچکس نمی‌داند اما برای دفاع از منافع آمریکا آماده است.

القدس العربی: نیروهای مخفی به دنبال جنگ افروزی علیه ایران و قطع مسیر میانجی گری هستند

القدس العربی به اشاره به حادثه انفجار دو نفتکش در دریای عمان نوشت: این حادثه تاکیدی بر این قضیه است که حضور ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس برای تامین امنیت دریانوردی مفید نبوده و طرف هایی که به دنبال افزایش شدت تنش ها در منطقه هستند می توانند به شیوه های مختلف منطقه را به جنگ فراگیری از یمن در دریای سرخ تا ایران در جانب شرقی خلیج فارس بکشانند.

«القدس العربی» در مطلبی به قلم «ابراهیم نوار» نوشت: تنها کاری که ناوگان پنجم آمریکا توانست انجام دهد، کمک به تخلیه خدمه یکی از نفکتش ها بود .

وی با اشاره به اینکه ایران هم در عملیات نجات دریانوردان نفتکش ها مشارکت داشت، افزود: مهمتر از پیامدهای تجاری این حادثه، پیامدهای امنیتی و راهبردی احتمالی در سایه تشدید تنش هایی است که آمریکا از زمان خروج ترامپ از توافق هسته ای و اعمال تحریم ها، علیه ایران به راه انداخته است. این تنش را برخی از طرف های منطقه ای نظیر عربستان و اسرائیل تغذیه می کنند و با هر روشی برای افزایش شدت آن تلاش می کنند.

نوار یادآور شد: واکنون همین جناح ها برای کشاندن آمریکا به جنگ افروزی علیه ایران به بهانه دست داشتن این کشور در این حادثه، تلاش می کند در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ایران در این حادثه و یا حادثه ماه گذشته دست داشته باشد.

نویسنده با اشاره به اینکه ایران به روشنی همراهی با تامین امنیت دریانوردی در خلیج فارس را اعلام کرده و خواستار گفتگوی منطقه ای جدی برای توافق بر سر ایجاد پایگاههایی برای تامین امنیت دریانوردی جهان شده است اما این جناح ها که منافعشان در تجاوز علیه ایران نهفته است، به هیچ وجه دست از اتهام زنی به ایران برنداشته اند، خاطرنشان کرد: موضوع عجیب این است که این حادثه زمانی رخ داد که آبه شینزو نخست وزیر ژاپن با موافقت دونالد ترامپ برای بررسی نحوه آرام کردن تنش میان آمریکا و ایران در تهران به سر می برد. بدون شک این حادثه تلاش طرف های مخفیی برای تباه کردن میانجی گری ژاپن به هدف ایجاد تنش بیشتر میان واشنگتن و تهران و قطع مسیر هر گونه تلاش برای تعقل و آرام کردن اوضاع نیز می باشد.

واکنش ایران به اتهام زنی های آمریکا

ادعاهای مقامات آمریکایی و رسانه های این کشور علیه ایران در حالی مطرح می شود که این کشور از حامیان اصلی تامین امنیت دریانوردی بین المللی در آبهای منطقه بوده و بارها بر امنیت این منطقه تاکید کرده است.

براساس این گزارش، مقامات ایران بارها به اتهام زنی های بی اساس مقام آمریکایی که با همراهی برخی کشورها نظیر عربستان و انگلیس نیز همراه شده، پاسخ قاطع داده اند علاوه بر این پس از وقوع حمله روز گذشته در دریای عمان، ایران پیشتر از دیگر نیروهای منطقه ای به کمک خدمه دو نفکتش مذکور رفت و نقش اساسی در حفظ جان خدمه حاضر در این نفکتش ها ایفا کرد.

ظریف: حمله به نفتکش ها مشکوک است

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به حادثه آتش‌سوزی در نفت‌کش‌های دریای عمان در صفحه توییترش نوشت: «حملات گزارش شده به تانکرهای مرتبط با ژاپن زمانی اتفاق افتاد که نخست‌وزیر آبه شینزو برای گفت‌وگوهایی گسترده و دوستانه در حال دیدار با آیت‌الله خامنه‌ای بود. مشکوک بودن برای توصیف آن‌چه که احتمالاً امروز صبح اتفاق افتاده، کفایت نمی‌کند. مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای پیشنهادی ایران، ضروری است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه: ایران از همکاری و گفت‌وگو در منطقه حمایت می‌کند

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این باره در صفحه توئیتر رسمی‌اش نوشت: «از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکش‌های تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف جهت گیری‌ها و تلاش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه برای کاهش تنش‌ها و آرامش در منطقه می‌دانیم. ایران از همکاری و گفت‌وگو در منطقه حمایت می‌کند.»

اتهام زنی های آمریکا به ایران بدون هیچ دلیل و منطقی نشان از این دارد که آمریکا از رد کردن پیامش توسط ایران بسیار عصبانی است؛ حال باید دید در آینده ترامپ و همراهانشان چه مسیری را در مقابل ایران پیش می گیرند؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا