خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آخرین خبرها از انتخابات کنگره

در آستانه انتخابات کنگره نتایج نظرسنجی ها از پیشتازی هفت درصدی دمکرات ها برای دستیابی به اکثریت در مجلس نمایندگان آمریکا حکایت دارد اما نکته قابل توجه قمار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر سر مسائل مهاجرتی در کارزارهای تبلیغاتی به نفع جمهوری خواهان است.

به گزارش ایرنا، نتایج یک نظرسنجی تازه که به طور مشترک از سوی روزنامه آمریکایی واشنگتن پست و شبکه ای بی سی نیوز انجام شده است، نشان می دهد که 50 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده خواستار کنترل مجلس نمایندگان بدست دمکرات ها هستند و 43 درصد پیروزی جمهوری خواهان در این مجلس را خواستار شده اند.

این نتایج که روز یکشنبه منتشر شد حکایت از ارجحیت دمکرات ها در مقایسه با جمهوری خواهان نزد رای دهندگان احتمالی دارد. روزنامه واشنگتن پست خاطرنشان کرد که پیشتازی هفت درصدی می تواند به دمکرات ها کمک کند تا کرسی های لازم برای کسب اکثریت مجلس نمایندگان را احراز کنند.

نظرسنجی دیگری که روز یکشنبه از سوی شبکه خبری ان بی سی نیوز و روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال انجام شد همچنین حاکی از آن است که دمکرات ها به همین میزان در مقایسه با جمهوری خواهان در رقابت های مجلس نمایندگان برتری دارند. این نتایج گویای آن است که 50 درصد از رای دهندگان احتمالی می گویند ترجیح می دهند دمکرات ها بر کنگره کنترل داشته باشند اما 43 درصد خواستار کنترل جمهوری خواهان بر کنگره هستند.

این نتایج نشان داد که دمکرات ها درمیان رای دهندگان ثبت نام شده 6 درصد از جمهوری خواهان پیشتاز هستند.

با این وجود،نشانه های مثبتی برای جمهوری خواهان به ویژه در موضوعات اقتصادی و امنیت مرزی بروز کرده است.

براساس نظرسنجی واشنگتن پست، ای بی سی نیوز، جمهوری خواهان درباره اعتماد رای دهندگان ثبت نام شده به نحوه مدیریت اقتصادی 9 درصد از دمکرات ها جلوتر هستند.

گذشته از این، مردم آمریکا درباره وضعیت اقتصادی کشور خوشبین هستند و 65 درصد از آنها می گویند وضعیت اقتصادی خوب یا عالی است.
براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، این نشانه خوبی از ژانویه 2001میلادی تاکنون است.

در میان رای دهندگان ثبت نام شده، 71 درصد می گویند که اقتصاد کشور خوب یا عالی است. 28 درصد از آنها می گویند وضعیت اقتصادی نسبت به نسبت به زمانی که ترامپ روی کار آمد بهتر شده است و 58 درصد می گویند اوضاع در سطح فردی برای آنها تغییری نکرده است. 13 درصد هم گفتند که وضع خوبی ندارند.

ترامپ بیشترین تمرکز را بر مسائل امنیت مرزی داشته است و نگرانی هایی درباره مهاجران و حرکت کاروان هایی دارد که صدها مایل از مرز این کشور فاصله دارند.

وی نسبت به اعزام هزاران نیرو به مرز ابراز تمایل کرده است.

اکنون 39 درصد از رای دهندگان ثبت نام شده تحت تاثیر این پیام های ترامپ می گویند به دمکرات ها برای مدیریت امنیت مرزی اعتماد دارند و 49 درصد گفته اند بیشتر به جمهوری خواهان در این زمینه اعتماد دارند.

از زمان آخرین نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و ای بی سی نیوز، حمایت از جمهوری خواهانی که می گویند مهاجرت «یکی از مهم ترین مسائل است» از 14 به 21 درصد افزایش یافته است.

در حالی که از نظر امنیت مرزی حمایت از جمهوری خواهان نسبت به دمکرات ها بیشتر است اما رای دهندگان می گویند درباره مسائل مهاجرتی به دمکرات ها اعتماد بیشتری هستند و از این نظر دمکرات ها 5 درصد جلوتر هستند.

**محبوبیت ترامپ تغییر کرده است

شاخص تایید عملکرد ترامپ ظاهرا هنوز تغییر نکرده است زیرا نظرسنجی اخیر نشان می دهد که 44 درصد از رای دهندگان عملکرد ترامپ را قبول دارند و 52 درصد هنوز موافق عملکرد او به عنوان رئیس جمهوری نیستند اما این بهترین نتیجه در نظرسنجی ای بی سی نیوز و واشنگتن پست از زمان روی کار آمدن ترامپ است.

در نظرسنجی وال استریت ژورنال و ان بی سی نیوز، میزان محبوبیت ترامپ هم درمقایسه با نظرسنجی های قبلی نسبتا بدون تغییر بود و فقط 46 درصد از رای دهندگان احتمالی می گویند که عمکرد رئیس جمهوری خوب بوده است در حالی که 52 درصد از عملکرد ترامپ راضی نیستند.

این امر می تواند به شانس حزب ترامپ برای موفقیت در انتخابات پیش روز لطمه بزند: همان طور که روزنامه واشنگتن پست اشاره کرده است، ترامپ بیش از هر رئیس جمهوری در آمریکا انتخابات اخیر را شخصی کرده است و شاخص پایین محبوبیت او می تواند جایگاه جمهوری خواهان را به رغم انتظارت مثبت از اقتصاد پایین بیاورد.

حزبی که در نهایت کنترل مجلس نمایندگان را برعهده خواهد گرفت در رقابت های منطقه به منطقه معلوم خواهد شد و دمکرات ها در مجموع به 23 کرسی برای کسب اکثریت در این مجلس نیاز دارند. نتایج به دست آمده یعنی پیشتازی هفت درصدی دمکرات ها ممکن است برای موفقیت دمکرات ها برای کسب کرسی های لازم کافی نباشد.

در انتخابات آمریکا روشی وجود دارد که به تعیین غیرمنصفانه حوزه های انتخاباتی به طوری که حزب خاصی دارای اکثریت گردد» شهرت دارد. این اصطلاح موسوم به ‘کژحوزه‌بندی’ « gerrymandering» شناخته می شود که روشی برای تغییر نتایج انتخابات از طریق بازآرایی حوزه های انتخابیه است.

این اصطلاح به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌شود که طی آن یک گروه، طبقه اجتماعی یا جناح سیاسی تلاش می‌کند با دست‌کاری در مرزبندی حوزه‌های رای‌گیری در یک شهر یا ایالت، بر نتیجه رای‌گیری در این نواحی اثر بگذارد، به نوعی که نتیجه یا نام کاندیدای موردپسند آن حزب از صندوق بیرون آید. با توجه به این امر گزارش مرکز عدالت برنان در آمریکا اوایل سال جاری به این نتیجه رسید که دمکرات برای این که بتوانند کنترل مجلس نمایندگان را برعهده بگیرند باید با 11 درصد بیشتر ارای عمومی را به خود اختصاص دهند.

**انتخابات کنگره؛ داستان دو رئیس جمهور

با نزدیک شدن به روز انتخابات رقابت ها برای کسب کرسی های کنگره به صحنه اتهام زنی ترامپ و «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا تبدیل شده است. ترامپ در یک نبرد اخلاقی با رئیس جمهوری سلف خود گرفتار شده که تلاش می کند میراث خود را حفظ کند.

ترامپ در گردهمایی جورجیا از گزینه دمکرات ها برای نامزدی «استیسی آبراهامز» برای فرمانداری ایالت جورجیا انتقاد کرد و خطاب به دمکرات ها گفت «او را برای این پست انتخاب کردید، شما ایالت جورجیا را به ونزوئلا تبدیل می کنید.»

وی مدعی شد این زن سیاه پوست این ایالت فوق العاده را به یک پناهگاه امن برای خارجیان جانی تبدیل می کند و خانواده های بی گناه در این ایالت را در معرض صدها جانی قرار می دهد.

اوباما در ایالت ایندیانا اشاره کرد که کسی که موجودیت آمریکا را تهدید می کند رئیس جمهور خلفش است. هرچند که وی نامی از ترامپ نبرد اما تصویری از سیاست های امروز کشورش ارائه داد که به نوبه خود شرایط بدی را ترسیم می کرد. وی گفت این شرایط را کسی به بار آورده که ترسی از دروغ گفتن یا سوء استفاده از نگرانی مردم ندارد.

اوباما تاکید فوق العاده ترامپ بر کاروانی از پناهجویان آمریکای مرکزی را به ویژه در واپسین روزهای انتخابات به تمسخر گرفت و گفت: از دو هفته قبل از انتخابات آنها به ما می گویند تنها تهدید مهم آمریکا گروهی از افراد محروم و فقیر و پناهجویان گرسنه ای هستند که هزار مایل از ما دور هستند.

با وجود اختلاف نظر این دو رئیس جمهوری آمریکا در بسیاری از مسائل آنها یک پیام را ارسال کردند: این که انتخابات میان دوره ای به به طور معمول میزان مشارکت دران پایین است می تواند این بار بسیار حائز اهمیت باشد. اوباما تاکید کرد: آمریکا اکنون بر سر یک دوراهی قرار دارد و سرنوشت کشور به صندوق های رای بستگی دارد.

**قمار ترامپ در انتخابات

باوجود شاخص های اقتصادی که نشان می دهد نرخ بیکاری به 3.7 درصد رسیده که پایین ترین سطح در 49 سال گذشته است و بهبود شاخص های رشد اقتصادی در مقایسه با سال 2009، ترامپ با اولویت قائل شدن بر سیاست های ضدمهاجرتی خود در مقایسه با کمک به رونق اقتصادی قمار بزرگی را انجام داده است.

ترامپ روز جمعه در یک گردهمایی تبلیغاتی در غرب ویرجینیا مدعی شد ما بزرگترین اقتصاد را در تاریخ کشور خود داریم.

او اقدامات مختلفی برای اجرای سیاست های ضدمهاجرتی اش وعده داده که شامل اعزام نیرو به مرز مکزیک و پایان دادن به شهروندی براساس حق تولد است. تاکنون نوزاد مهاجرانی که در آمریکا متولد می شدند به طور خودکار شهروند این کشور محسوب می شدند.

** رای دهندگان مردد در انتخابات آمریکا

رسانه های آمریکا انتخابات میان دوره ای کنگره را با توجه به رسوایی و جنجال به بار آمده از زمان روی کار آمدن ترامپ یک همه پرسی قلمداد می کنند. این امر باعث شده که پیش بینی شود که میزان مشارکت در این دوره از انتخابات کنگره بالا باشد. اما در میان کسانی که آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام کرده اند گروهی هستند که از آنها به عنوان «گروه مردد» تعبیر می شود و این گروه می توانند نقشی اساسی در نتیجه انتخابات ایفا کنند.

در این دوره از انتخابات میان دوره ای آمریکا زنان رای دهندگان مردد را تشکیل می دهند؛ کسانی که از رویکرد ترامپ در مقابل این قشر از جامعه و رفتارهای او خشمگین هستند.

ماه گذشته خشم زنان به دنبال نامزدی «برت کاوانا» و انتصابش در دیوان عالی آمریکا تشدید شد. او به هتک حرمت جنسی علیه چند زن متهم شده بود.

اکنون درحالی که رقابت ها بر سر همه 435 کرسی مجلس نمایندگان و 35 کرسی از 100 کرسی سنا است، انتخابات میان دوره ای واقعا می تواند دو سال آخر ریاست جمهوری ترامپ را شکل دهد و اکنون باید دید که رای دهندگان مردد و به ویژه زنان در این انتخابات چه نقشی را ایفا خواهند کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا