خرید تور نوروزی

مصباح: انقلاب اسلامی یعنی مانند حیوانات نیستیم که فقط فکر شکم باشیم

آیت‌الله مصباح یزدی می‌گوبد: انقلاب اسلامی یعنی اینکه ما همانند حیوانات نیستیم که فقط به فکر شکم و مباحث دیگر باشیم؛ ما امکان این را داریم که خلیفه الله شده و تمام فرشتگان در مقابل ما خضوع کنند؛ حتی به خدمت گذاری به ما افتخار کنند؛ ما برای این مسئله آفریده شده ایم.

* خصوصیت بیانیه گام دوم انقلاب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: سوال اول این است که این بیانیه چه خصوصیتی دارد که علمای قم در این جلسه شرکت کرده و از این بیانیه استفاده نمایند؟؛ جامعه از اصناف، قشرها و گرایش های گوناگونی تشکیل شده است و همه موظف به استفاده از آن هستند؛ پس چه خصوصیتی دارد که مجمع طلاب قم از این بیانیه استفاده کند؟ همانطور که می دانیم هر جامعه از اقشار مختلفی تشکیل می شود که کارهای اجتماعی را میان خود تقسیم کرده و هر گروهی متصدی بخشی از کارها می شود و طلاب و فضلا نیز از این قضیه مستثنی نبوده و وظیفه دارند.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: ممکن است کسی تصور کند که یکی از تقسیمات و گروه های اجتماعی، تقسیمات بر اساس جغرافیا و شهرهاست و ما نیز یکی از این تقسیمات هستیم و در این شهر سکونت داریم و محور اجتماع ما، امر مشترک جغرافیایی است؛ اما باید گفت که اگر این مسئله ملاک باشد، سایر اصناف نیز چنین ملاکی را دارند و این موضوع اختصاص به جامعه اسلامی هم ندارد و به سایر جوامع نیز مرتبط خواهد شد؛ البته این کار معقولی است که بر اساس تقسیمات جغرافیایی دور هم جمع شوند؛ اما فکر می کنم آنچه الهام گرفته از منشور روحانیت و از این بیانیه مقام معظم رهبری است، مسئله ای بیش از آن می باشد.

وی اظهار داشت: اولا تقسیمات گروه های اجتماعی به این معنا نیست که تمام گروه ها در یک سطح هستند؛ آنچه وظیفه هر گروهی را تعیین کرده و ارزش فعالیت های آنان را مشخص می نماید، ارزش هدف نهایی آن فعالیت هاست؛ آنچه در همه جوامع به عنوان هدف نهایی برای این تشکیلات در نظر گرفته می شود، رفاه زندگی و آسایش و آرامش است؛ اما آیا اجتماع ما هم از همین قبیل است؟ آیا جمع شده ایم که مسائلمان تأمین شود؟ یا مسئله ای بیش از این است؟

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: ما به عنوان گروهی از کسانی که در قبال انقلاب اسلامی مسئولیت دارند، دور هم جمع شده تا درباره این بیانیه صحبت کنیم و آن را عملیاتی نماییم.

* چرا تلاش نمی کنیم همانند کشور سوئیس شویم؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که چرا انقلاب اسلامی ایران را به وجود آورده ایم؟، خاطرنشان ساخت: علیرغم پیشرفت های فکری، روحی و معنوی جامعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هنوز در پاسخ به این سوال، جواب ساده، روشن، قانع کننده و دلپذیر مناسبی نداده ایم؛ همه نام کشور سوئیس را شنیده اند که کشوری امن بوده و این سوال وجود دارد که چه اشکال دارد که ما هم همانند آنان کشوری امن برای خود ساخته و پیشرفت علمی داشته و کشوری امن برای پول و سرمایه دیگر کشورها باشیم؟ چرا باید این همه جنگ و نزاع اطراف ما باشد؟ ما چه جوابی برای این سوال داریم؟

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: جواب نهایی برای این سؤال در این است که فلسفه نهایی وجود انسان بر روی زمین را بیابیم؛ آیا آفریده شدیم که آسوده بخوریم و بخوابیم و در آخر از دنیا برویم؟ برخی اینگونه فکر می کنند که بهترین شکل این زندگی در نهایت همانند کندوی زنبور عسل است که یک عده حیوان دور هم زندگی کرده و بر روی معطرترین گل ها بوده و شیرین ترین مواد غذایی را تولید کرده و در نهایت هم بمیریم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: ما در هیچ زمانی همانند امروز شاهد توسعه عوامل فساد به این راحتی نبوده ایم و آثار سوء آن را نیز در جامعه خود مشاهده می کنیم و در هیچ زمانی برای یک کشور اسلامی اینهمه دشمن قسم خورده وجود نداشته است؛ آیا در این شرایط می توانیم به راحتی به فکر زندگی بوده و سوئیس جدیدی به وجود آوریم؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: آیا خدا ما را آفریده که این مشکلات و فسادها را در عالم ببینیم و بعد از آن بمیریم؟ آیا اینگونه زیستن عبث نیست؟ آیا نباید این احتمال را بدهیم که دنیای دیگری نیز غیر از این دنیا وجود دارد؟ منطق قرآن اینگونه القاء می کند که غیر از اینکه فکر کنیم شکم خود را سیر کرده و به غرائض خود پاسخ دهیم، باید هدفمان این باشد که این مسائل را نیز به نحوی انجام دهیم که نتیجه مطلوبی برای بی نهایت داشته باشیم؛ همه اینها باید وسیله و ابزار برای ما باشد.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان ساخت: اگر اینگونه فکر کنیم، معنای انقلاب اسلامی را متوجه خواهیم شد؛ انقلاب اسلامی یعنی اینکه ما همانند حیوانات نیستیم که فقط به فکر شکم و مباحث دیگر باشیم؛ ما امکان این را داریم که خلیفه الله شده و تمام فرشتگان در مقابل ما خضوع کنند؛ حتی به خدمت گذاری به ما افتخار کنند؛ ما برای این مسئله آفریده شده ایم.

ایشان تصریح کرد: انبیاء الهی آمده اند تا بشر را از غفلت ها دور کنند؛ آمده اند تا پایین تر از حیوانات نشویم؛ آمده اند تا مصداق «اولئک هم الغافلون» نشویم؛ این آیات، هشداری برای ماست تا جزو غافلین نشویم.

* سه وظیفه ملت نسبت به انقلاب اسلامی ایران

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: ضمانتی وجود ندارد پس از آمدن انبیاء، مردم از غفلت دور شوند و یا بعد از ایجاد انقلاب اسلامی، حتما این انقلاب بماند؛ اولین وظیفه عقلی و نقلی ما نسبت به این انقلاب آن است که آنچه امام راحل و شهدا به آن رسیده اند، ما نیز رسیده و زحمات آنان را باطل نکنیم و آن را محفوظ نگاه داریم؛ همچنین وظیفه دوم ما این است که این میراث را سالم به نسل بعد برسانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: بنده بر روی کلمه «سالم» تأکید می کنم؛ چراکه امروز دست های مرموز، قوی و باتجربه ای در کار است که اهداف انقلاب و برنامه های اصلی و راهبردهای آن را تحریف نماید؛ باید تلاش کنیم که این اهداف و راهبردها سالم به نسل بعد برسد.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: وظیفه سوم ما این است که به این دستاوردها اضافه کنیم؛ اینکه سر سفره گذشتگان نشسته و خدا را شکر کنیم کافی نیست؛ باید در این راه تلاش کرد.

ایشان خاطرنشان ساخت: صدور بیانیه گام دوم انقلاب، از یک طرف، هشداری است که دستاوردهای گذشته از بین نرود و از طرف دیگر، رهنمودی برای نگاه داشتن دستاوردهای موجود و تلاش برای ارتقاء آن است.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شاید نام «گام دوم» برای این بیانیه، به این دلیل انتخاب شده که معمولا گام اول، گام ساده تری است و گام های بعدی سخت تر و نیازمند تلاش بیشتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: روحانیت در مقابل سایر گروه ها همان امتیازی را دارد که انبیاء نسبت به سایر گروه ها داشته اند؛ جامعه امروز نیازمند گروه های گوناگون هست؛ اما نیاز به قشری دارد که نقش انبیاء را ایفا نماید و این وظیفه بر دوش علما و روحانیت است.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: جوانان طلبه ما در این عصر باید به این موضوع فکر کنند که تمام اهداف مادی که عقلای عالم به آن رسیده اند، مقدمه ای برای هدف نهایی است و باید از آن مقدمات برای رسیدن به هدف اصلی استفاده نماید؛ البته عالم موجود، عالم کمال مطلق نیست و خیر و شر باهم وجود دارد؛ پس تلاش ما باید این باشد که با زبان و روش قابل فهم و پذیرش، مسائل اسلامی را به دیگران منتقل نماییم.

وی ابراز داشت: باید از تعبیرات سنگین دوری کرد و مطابق با مخاطب، با آنان سخن گفت؛ باید زبان عامیانه را مدنظر قرار داد و بر اساس فهم مخاطب سخن گفت.

همچنین در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا تکیه ای، نماینده طلاب قم در مجمع نمایندگان طلاب و فضلا نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه برگرفته از بیانیه امام خمینی (ره) تحت عنوان منشور روحانیت بوده که در آخرین روزهای عمر خود این مقوله را رقم زده و در آن راستا، این مجمع راه اندازی شده است که هفت دوره از آن می گذرد.

وی اظهار داشت: جلسات گردهمایی طلاب و فضلای هر استان و شهرستان به این منظور است که بتوانند دستورات و برنامه های بالادستی را ابلاغ کرده و همچنین دغدغه ها و خواسته های صف را دریافت نموده و منتقل نماید.

نماینده طلاب و فضلای قمی ابراز داشت: طلاب و فضلای قمی دارای سه نماینده در مجمع نمایندگان طلاب هستند تا بتوانند برنامه هایی را برای آنان داشته و مشکلاتی را حل نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای خاطرنشان ساخت: در این جلسه خدمت آیت الله مصباح یزدی هستیم تا بتوانیم مباحثی را پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب از زبان حضرت استاد بشنویم و استفاده نماییم.

وی تصریح کرد: تار و پود قم با مذهب و فرهنگ دینی گره خورده و در طول تاریخ درخشیده است؛ اما متأسفانه برخی از مزدوران در خیابان ها مانور داده تا چهره این شهر را خراب کرده و ذهن ها را تشویش نمایند.

نماینده طلاب و فضلای قمی بیان داشت: رهبر انقلاب نیز فرمودند که مطلعم برخی برای قم برنامه دارند و سبک زندگی و منش دینی باید از قم منتشر شود و ما و شما در این راه وظیفه داریم.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای اظهار داشت: اعتقاد ما این است که آنکه بتواند به مقام معظم رهبری لبیک صحیح بگوید، جزو لبیک گویان حضرت صاحب الزمان (عج) خواهد بود.

وی در پایان ابراز داشت: نمایندگان طلاب و فضلای قم با نهادهای گوناگون جلساتی داشته تا بتواند از ظرفیت های طلاب در موضوعات گوناگون استفاده نماید و در این راستا نیازمند همکاری شما عزیزان هستیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شما نیست که تو انقلاب حضور نداشتی، حق داری چیزی هم ازش ندونی .
    ذات نایافته از هستی بخش
    کی تواند که شود هستی بخش ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا