خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پیشنهاد یک اصلاح طلب: امنيت سفارتخانه‌ها را به سپاه بسپاريم

احمد شيرزاد، فعل سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه ی آرمان نوشت:

ايران در روابط خود با كشورهاي خارجي به يك نقطه عطف رسيده است و مساله اخير نيز فراتر از اتفاقات روز است. اتفاقات روز اعدام يك روحاني برجسته شيعه درعربستان سعودي و جريحه‌دار شدن احساسات شيعيان و مسلمان و نقض حقوق‌بشر در كشور استبدادي عربستان است و طبيعي است برنامه سياست خارجه ايران بايد پيرامون اعتراض به اين موضوع باشد و ايران بايد ازتمام ظرفيت خود استفاده کرده و عربستان را به خاطر انجام اين عمل در محافل بين‌المللي محكوم کند.

از طرف ديگر اين نخستين‌بار نيست كه شاهد تعرض عده‌اي به سفارتخانه عربستان درتهران هستيم. در سال‌های 64 و 65 و درجريان تعرض به حجاج ايراني نیز به اين سفارتخانه حمله شد. در اين سال‌ها حملات مكرر به سفارتخانه‌هاي خارجي را داشته‌ايم و مهم‌ترين آنها حمله به ساختمان سفارت انگليس بود كه چند سال به دليل آن، ايران وانگلستان با يكديگر رابطه نداشتند و بعد از مدتي با روي كار آمدن دولت جديد و با مذاكرات زياد و پذيرش بخشي از مسئوليت ازجمله جبران خسارات توانستيم رفته‌رفته روابطمان را با انگلستان از سر بگيريم.

هرازگاهي گروهي تصميماتي مي‌گيرند كه مشخص نيست چه كساني هستند ولي تاوان اقدام آن گروه را بايد نظام و شهروندان بپردازند. نتيجه بد تعرض به سفارت عربستان به خطر افتادن مساله حج است. حج جزو حقوق فرهنگي مسلمان‌هاست وحق ايراني‌هاست كه بايد بتوانند ازحضور در اماكن متبركه احساس امنيت داشته باشند. اگر مي‌توانستيم روابط خود را با عربستان بهبود ببخشيم و حتي يك دلار قيمت نفت افزايش مي‌يافت همان يك دلار در سال تاثير زيادي براقتصاد ايران داشت. تعرض به سفارت عربستان سعودي مانند تعرض به هر سفارتخانه ديگري هزينه‌اي دارد كه هريك از ايرانيان بايد آن را بپردازند.

دولت در برابر يك سوال جدي قرار گرفته است كه آيا مي‌خواهد روابط ديپلماتيك سالم وعادي با ساير كشورها برقراركند يا خير؟ ممكن است اين سوال ابتدايي به نظر برسد ولي همين سوال ابتدايي را بايد پاسخ گفت. شايد اين سوال، سوال 100 يا 150سال پيش باشد كه كشورها نوع روابط ديپلماتيك به صورت امروزي را پذيرفتند. به هر حال اگر ما اين روابط را بپذيريم، پيامد‌هاي آن را هم بايد بپذيريم.

بايد به كنفرانس‌هاي بين‌المللي و حقوق ديپلماتيك كشورهاي ديگر احترام بگذاريم. بايد كشورمان را محل امن زندگي ديپلمات‌ها کنیم. اگر قرار باشد تصویري از ايران بسازیم كه در ايران دولتي وجود دارد كه روابط سياسي برقرار مي‌كند و سفرا هم اعتبارنامه در زمان لازم مي‌دهند و وارد حوزه ماموريت خود مي‌شوند ولي كساني هم هستند كه هر لحظه اراده كنند مي‌توانند سفارتخانه را مورد تعرض قرار دهند و مسئولان انتظامی در جواب بگويند: «مردم را كه نمي‌توان زد!» اين تصویر با خدشه‌ روبه‌رو خواهد شد.

بنابراين نخستين مساله اين است زماني كه پذيرفته‌ايم روابط ديپلماتيك ضرورت جامعه بین‌المللی است یعنی بدون استفاده از روابط ديپلماتيك از قدرت ملي خود استفاده نكرده‌ايم لذا به عنوان مساله شماره يك بايد نشان دهيم ايران براي ديپلمات‌ها مكان امني است. همچنین در شرايطي قرار گرفته‌ايم كه با بازنگري در مساله امنيت مراكز ديپلماتيك درتهران مواجهيم و اين بازنگري نياز به يك تصميم ملي و جديد دارد.

لازم است شوراي عالي امنيت ملي درباره مساله امنيت سفارتخانه‌ها جلساتي برقرار کند. درست است كه ما پليس ديپلماتيك داريم و امكانات لازم براي امنيت ديپلمات‌ها فراهم است اما شواهد نشان مي‌دهد اين ابزار برخی مواقع به خوبي نمي‌تواند امنیت سفارتخانه‌ها را تامين كند بنابراین پيشنهاد می‌شود امنيت سفارتخانه‌ها را به ارگاني بسپاريم تا اين مساله براي هميشه حل و فصل شود و اين پيام را به دنيا بدهيم كه تصميم جدي گرفته‌ايم كه ديگر حادثه سفارت عربستان تكرار نشود.

سال‌ها پيش نيروهاي ضدانقلاب و معاند با اقداماتي از قبل طراحي شده هواپيماهاي ايران را ربودند و نوعي ناامني در سفرهاي هوايي براي ايرانيان و غيرايرانياني كه با هواپيما‌هاي ايراني سفر مي‌كردند، ايجاد كردند. در آن زمان يك تصميم مهم گرفته شد و ازسپاه پاسداران خواسته شد امنيت پرواز‌ها را برعهده بگيرند. ما بعد از اين مورد ديگرهواپيما ربايي نداشتيم وسپاه ثابت كرد مسئوليت پذير است و به خوبي توانست ازعهده اين مورد برآيد. بحث سفارتخانه‌ها هم دقيقا شبيه به همان مورد است. در بحث‌هاي امنيتي هرجا سپاه وارد شده است، موفق بوده است.

بنابراين پيشنهاد جدي مي‌شود كه دولت با قاطعيت بحث امنيت سفارتخانه‌ها را به شوراي عالي امنيت ملي ببرد و به طور معمول از برادران سپاه پاسداران هم در آن جا حضور دارند و اين موضوع در سطح سران نظام مورد بحث قرار بگيرد و دريك دوره 10 تا 15ساله اين ماموريت به سپاه محول شود. اتخاذ اين تصميم مي‌تواند مساله تعرض به سفارتخانه‌ها را براي هميشه حل كند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا