نماز جمعه تهران و «شطحیات»!
حجتالاسلام هادی سروش، مدرس حوزه علمیه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «نماز جمعه تهران و «شطحیات»!» نوشت:
از ورود به مسائل سیاسی روزمره اباء دارم. لیک آقای امام جمعه تهران که طبعا باید در حد و اندازه دانش و تجربه و فرهنگ غنی تهران سخن براند، گفته :
خدا در وجود فلانی “تجلی” کرده!
اجازه دهید طبق رشته ای تحصیلیام در حوزه قم که علوم عقلی است، نکاتی تقدیم دارم:
🔹واژه “تجلی” بمعنای نشان دادن خداست.
وگرچه این واژه قرآنی است و قابل تطبیق بر موجودات است و همه موجودات نشان از خدا دارند. اما اینکه انسانی تجلی خدا باشد، قصه دیگری است.
در علم “عرفان نظری” از محضر علامه حسن زاده آملی (حفظه الله من الشرور و آلام و الآفات) فرا گرفتم؛ که نسبت دادن “تجلی خدا” به انسان کامل فقط روا است. چرا که فقط او که معصوم (ع) است که به مرحله “توحیدناب” رسیده است. یعنی با همهی هستی خود “خدارا به نمایش” میگذارند.
و جالب اینجاست که حتی ائمه اطهار (ع) از این واژه برای امامان هم استفاده نمیکردند.
برای امام علی (ع) که واقعا تجلی خدا بود، رسول الله (ص) فرمود: «علی خشن فی ذات الله؛ – امام علی در مورد خدا بسیار استوار است.»
یا در مورد حضرت زهرا فرمود: «رضایتش رضایت خداست»
یا امام حسین (ع) در نامه به کوفیان نوشت: «امام، محبوس در خواسته خداست فقط».
سوال؛
پس چرا امام جمعه تهران این واژه را برای انسانِ غیر معصوم، بکار برده؟
پاسخ؛
در صحف عرفانیه مقرر گشته؛
عارفان گاه چنان تحت سیطره “تجلیات” قرار میگیرند که به “شطحیات” (الفاظ غیر معمول و متعارف) گویش پیدا میکنند.
آقای امام جمعه تهران ، روزگاری در مدرسه حقانی قم بوده، به نقل صریح و رسانهای و تکذیب نشده دوست هم مدرسهایاش که یکی از “چهرهها” است، عکس نصب شده حضرت امام بر درب حجرهها را میکَنده و حذف میکرده!
این سیره؛ حکایت از عرفان و زهد و دوری از همه مظاهر دنیای ایشان دارد، در نتیجه بعد از این همه ریاضت، بعید نیست که خود دارای تجلیاتی شده است، و به برکت آن مقامات؛ میتواند تجلیاتی که بر دیگران افاضه میشود را به قول عرفاء؛ “ذوق” کند (یعنی ببیند و بچشد) !
فقط وقتی تجلیات خود را نسبت به تجلیاتی که به دیگری شده را میخواهد به الفاظ آورد، گاه سر از “شطحیات” در میآورد!
پس حرجی نیست؛ عارفی! در خطبهای شطحیات عرفانی گفته!
انتهای پیام