خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شکست توطئه رو در رو کردن شورای نگهبان با مراجع تقلید

یادداشت وارده رسیده به انصاف نیوز درباره ی انتخابات مجلس خبرگان در پی می آید:

در آستانه ی موعد اعلام صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان رهبری، فشارهای افراطیون برای تحت تاثیر قرار دادن و تسلیم شورای نگهبان به اوج خود رسیده است.

در شرایطی که طی هفته های اخیر چیزی شبیه به اجماع میان مراجع معظم تقلید و علمای تراز اول حوزه علمیه قم در دفاع صریح از جایگاه علمی و فقاهت حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی شکل گرفت و به صورت علنی هم به افکار عمومی منتقل شد، افراطیون در صدد رو در رو قرار دادن نهاد قانونی شورای نگهبان با نهاد رفیع مرجعیت هستند که البته تا کنون تلاشهایشان به نتیجه نرسیده است.

طی یکی دو هفته اخیر حضرات آیات وحید خراسانی، شبیری زنجانی، جوادی آملی و موسوی اردبیلی صراحتا به اعلام نظر در خصوص جایگاه علمی سید حسن خمینی پرداختند و خبرها از تاکید یکی دیگر از مراجع تقلید تراز اول در خصوص تایید صلاحیت نوه امام خمینی(ره) نیز حکایت دارد.

با شرایط به وجود آمده، عدم تایید صلاحیت حجت الاسلام سید حسن خمینی از سوی شورای نگهبان، در جامعه معنایی جز بی اعتنایی به مواضع صریح عالی ترین نهاد مذهبی تشیع نخواهد داشت و فقهای شورای نگهبان صرف نظر از گرایشها و سلایق سیاسی خود، نسبت به این امر واقف هستند.

بهانه عدم شرکت حجت الاسلام خمینی در آزمون نیز در میان اهل فن پذیرفته نیست، چرا که هم در چند دوره قبل بسیاری از افراد که در آن مقاطع از نظر علمی، سنی و سوابق تدریس در جایگاهی پایین تر از نوه امام خمینی (ره) بوده اند، برای خبرگان احراز صلاحیت شده اند و به احتمال قوی در این دوره هم شماری از علمایی که دعوت به آزمون شده بودند، با توجه به سوابق تدریس و جایگاه علمی خود، بدون آزمون احراز صلاحیت می شوند.

البته از نتایج تایید صلاحیت علمای غیر همسو با طیف اصولگرا، اخبار امیدوارکننده ای به گوش نمی رسد و با این وصف تایید صلاحیت آیت الله هاشمی و حجت الاسلام سید حسن خمینی حداقل انتظار افکار عمومی را شکل می دهد.

در ادامه توجه شما را به اعلام مواضع مراجع عظام تقلید در خصوص جایگاه علمی حجت الاسلام سید حسن خمینی جلب می کنیم:

به عنوان نمونه هفته گذشته آیت الله شبیری زنجانی که یکی از قوی ترین دروس خارج را در حوزه دارند در پاسخ شاگردانشان اظهار کردند: «از مرحوم آقای خمینی نقل شده است که تمام یا اکثر شاگردان من مجتهدند که قطعا آقای آسید حسن از کثیری از آنها افضل می باشد و در مقایسه با بسیاری از کسانی که متصدی برخی از امور حکومتی اند که شرط آن اجتهاد است و به عنوان مجتهد پذیرفته شده اند، مراتب علمی ایشان کمتر نمی باشد.»

در جمهوری اسلامی صرف نظر از رهبری، تنها 3 منصب ریاست قوه قضاییه، فقهای شورای نگهبان و وزارت اطلاعات دارای شرط اجتهاد است و مقایسه ی آیت الله شبیری مبنی بر این که مراتب علمی سید حسن خمینی از بسیاری از کسانی که در مصدر این امورند، کمتر نیست، معنای مشخصی برای اهل فن دارد.

همچنین آیت الله وحید خراسانی در دیدار با برخى از شاگردانشان فرمودند:

– نظرم در رابطه ى با حسن آقا همان است که قبلا گفتم؛ “المرء یحفظ فى ولده”.

– اگر علاقه اى به آقای خمینى دارند در اولادش حفظ کنند.

– اگر بفهمند، (در مى یابند که) حفظ آقای خمینى (در) حفظ( اولاد ) ایشان است و هرچه اینها دارند از او  است.

آیت‌الله جوادی آملی نیز در پاسخ به سؤال بعضی از شاگردانشان در مورد حضور یادگار امام در انتخابات خبرگان ضمن ابراز خوشنودی از این حضور، برای او آرزوی موفقیت کردند.

در این جلسه آیت الله جوادی آملی پیرامون شخصیت علمی آیت‌الله سیدحسن خمینی فرمودند: سید حسن آقا از نظر فقهی در زمره علمای بزرگ است که جلسات درس فقه و اصول را بسیار خوب و پربار برگزار می‌کند.

ایشان که سال‌ها عضو برجسته خبرگان بودند در ادامه سخنان خود نسبت به صلاحیت سیدحسن خمینی اظهار داشت: بنده ایشان را از هر جهت واجد شرایط می‌دانم.

آیت الله موسوی اردبیلی از کاندیداتوری آیت الله سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان استقبال کرد.

آیت الله  موسوی اردبیلی عصر یکشنبه بیستم دیماه در دیدار با برخی از فضلای حوزه ضمن مفید دانستن حضور حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان فرمودند:

– حضور ایشان به خیر و صلاح همه است و موجب تشویق مردم به شزکت در انتخابات می شود.

– ایشان انصافاً فردی خوشفکر است و به مسائل احاطه دارد و اگر ده نفر مانند ایشان داشتیم، اوضاع ما بهتر از این می توانست باشد.

– سید حسن آقا صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را دارد و به گمان من کارشکنی های صورت گرفته به جایی نخواهد رسید، چرا که مردم ما به امام عقیده دارند و ایشان علاوه بر انتساب به امام، فردی خوشنام و مورد علاقه مردم است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بااحترام به مراجع گرانقدر تقلید ما عاشقان امام راحل هرکس در هر مقام ولباسی راکه بخواهد در صلاخیت خاندان امام شبهه ایجادکند مطلقا فاقد صلاحیت میدانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا