خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر است؟

رپورتاژ آگهی

چکیده : یکی از چالش هایی که در بسیاری از خانواده ها پیش می آید، این است که بدون انجام انحصار وراثت، ارث و دارایی ها را تقسیم کنند؛ اما آیا چنین امکانی وجود دارد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا متوجه شوید که آیا امکان این کار وجود دارد یا خیر؟!

تقسیم ارث بدون انحصار وراثت یکی از مباحثی است که در مورد آن سوالاتی پرسیده می شود. از جمله اینکه تقسیم ارث قبل از انحصار وراثت امکان پذیر است؟ فروش ملک بدون انحصار وراثت امکان دارد؟ قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان چه می باشد؟ به همین دلیل قصد داریم در مورد این مبحث در این مطلب صحبت کنیم. گواهی انحصار وراثت یکی از اسناد مورد نیاز برای تقسیم بندی ارث محسوب می شود. به منظور تقسیم ارث نیز باید همه وراث حضور داشته باشند؛ البته در مواردی مانند صدور حکم تقسیم ترکه یک نفر از ورثه می تواند از جانب دیگر وراث وکالت داشته باشند.

در صورتی که می خواهید در مورد امکان تقسیم ارث بدون گواهی انحصار وراث بیشتر بدانید، می توانید با بهترین وکیل خانواده قزوین صحبت کنید. بهترین وکیل قزوین را شما می توانید با مراجعه به سایت مستر وکیل جستجو کنید. در سایت مستر وکیل به معرفی وکلای پایه یک پرداخته شده است و شما می توانید از این طریق با سوابق و تجربیات وکلا آشنا شوید و بر همین اساس وکیل مناسب برای مباحث ملکی را انتخاب کنید.

آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر است؟

تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

آیا انحصار وراثت اجباری است؟ امکان تقسیم ارث بدون انحصار وراثت وجود دارد؟ همانطور که می دانید در قانون مدنی و شرع مقدس بر سهم الارث بسیار تاکید شده است. ارث وارث بعد از مرگ شخص باید به صورت دقیق مشخص و تقسیم بندی شود. همچنین دارایی و ماترک باید به صورت قانونی بین وراث تقسیم شوند و هر کس به سهم الارث خود در آینده برسد.

تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

تقسیم بندی ارث دارای قواعد و قوانین مربوط به خود است. اگر هر کدام از این قواعد رعایت نشوند، وراث باید منتظر آثار حقوقی آن باشند. مهم ترین مسئله در مورد تقسیم ارث انحصار وراثت است. به همین دلیل باید در ابتدا نسبت به گرفتن این گواهی اقدام شود. قبل از اینکه در این مورد بحث کنیم که آیا گواهی انحصار وراثت اجباری است یا نه؛ باید با معنی انحصار وراثت آشنا باشیم.

انحصار وراثت چیست؟

در راستای این مبحث که آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر است یا نه، قصد داریم یک تعریف دقیق از گواهی انحصار وراثت داشته باشیم. انحصار وراثت یکی از راه ها برای تعیین ورثه شرعی و قانونی فرد فوت شده محسوب می شود.

بعد از طی کردن مراحل انحصار وراثت باید از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مدارک مورد نیاز ارائه شوند تا استعلامات قانونی صورت گیرد و شورای حل اختلاف آن را تایید کند. بعد از طی شدن مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت این برگه می تواند ورثه را مشخص کند و سهم الارث قانونی هر یک از آن ها نیز مشخص شود.

برگه انحصار وراثت می تواند موجب شود که مراحل تقسیم بندی ارث قانونی تر باشد و امکان وجود اشکال در آن کمتر باشد. به همین دلیل می توان از آن به عنوان ضروری ترین گواهی به منظور تقسیم ارث یاد کرد. حال در ادامه شرح خواهیم داد که آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت ممکن است یا نه؟

آیا ارائه گواهی انحصار وراثت برای تقسیم ارث اجباری است؟

به منظور تقسیم ارث و انتقال اسناد و دارایی های متوفی به وراث نیاز به گواهی انحصار وراثت است. تنها با ارائه گواهی انحصار وراثت این امکان وجود دارد که مراحل ذکر شده طی شوند. بنابراین باید گفت که تنها این پروسه با اخذ گواهی انحصار وراثت ممکن است. به همین دلیل امکان تقسیم ارث بدون انحصار وراثت وجود ندارد.

باید به این نکته توجه شود که در صورتی که وراث بخواهند سند رسمی دریافت کنند یا نسبت به تقسیم دارایی بانکی متوفی اقدام کنند باید گواهی انحصار وراثت ارائه شود. از این رو تقسیم ارث بدون این گواهی عملا امکان پذیر نیست.

تنها در یک صورت امکان تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر است! اگر شخص متوفی هیچ کدام از مواردی مانند ورثه محجور، غایب، حساب بانکی، سندهای تجاری، اموال دارای سند رسمی را نداشته باشد باید تمامی وراث نیز برای تقسیم ارث تنها به یک تقسیم نامه اکتفا کنند. در این صورت وراث می خواهند به منظور استفاده از مال، عمل تقسیم ارث را انجام دهند. در نتیجه نیازی به گواهی انحصار وراثت ندارند. البته بهتر است که به دلیل امکان بروز مشکل در آینده، از این طریق اقدام به تقسیم ارث نشود.

آیا همه وراث برای تقسیم ارث باید حضور داشته باشند؟

بسیاری از افراد تمایل دارند که بدانند در چه صورت امکان تقسیم ارث وجود دارد؟ آیا برای تقسیم ارث باید همه وراث حضور داشته باشند؟ در این مقاله به این مطلب اشاره شد که آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان پذیر است یا نه؟ در کنار این پرسش این موضوع مطرح می شود که آیا امکان تقسیم ارث بدون حضور تمامی وراث نیز قابل انجام است؟ باید گفت که در این زمینه باید دو مورد بررسی شوند:

  1. هنگامی دادگاه رای به تقسیم ترکه داده است و باید اقدامات حقوقی توسط دادگاه انجام شود.
  2. زمانی که ورثه قصد دارند که بدون نیاز به مراجعه به دادگاه به صورت توافقی ارث را تقسیم بندی کنند.
آیا همه وراث برای تقسیم ارث باید حضور داشته باشند؟

با توجه به موارد ذکر شده باید گفت که در موارد خاصی امکان عدم حضور وراث یا عدم وجود گواهی انحصار وراثت قابل پذیرش است. به همین دلیل بهتر است برای قانونی تر شدن تقسیم بندی ارث، این گواهی مهم اخذ شود. با توجه به مطالبی که ذکر شد و بر عدم امکان تقسیم ارث بدون انحصار وراثت تاکید شد. باید گفت که بهتر است در هنگام تقسیم بندی ارث نیز ورثه متوفی یا وکلای قانونی آنها حضور داشته باشند.

کلام آخر

در این مطلب به موضوع امکان تقسیم ارث بدون انحصار وراثت پرداخته شد. همانطور که ذکر شد این کار در موارد خاصی قابل انجام می باشد؛ اما بهتر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده از این کار صرف نظر شود. اخذ گواهی انحصار وراثت کمک می کند که تقسیم بندی به صورت قانونی انجام شود و در آینده امکان بروز مشکلات به صفر برسد. به همین دلیل توصیه می شود که علاوه بر اخذ این گواهی، نسبت به حضور همه وراث در زمان تقسیم بندی ارث تاکید شود.

منبعمستر وکیل

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا