بیات زنجانی: کجا واژۀ احراز صلاحیت آمده است
به گزارش انصاف نیوز، دفتر آيت الله بيات زنجانى، بخشي از گفتگوي نشريه ی چشم انداز ايران با این مرجع تقلید در ارديبهشت ماه ١٣٨٧ درباره ی نظارت استصوابی را بازنشر کرده که در پی می آید:
نظارت استصوابی در دو جای فقه مطرح است؛ یکی در باب وقف و دیگری وصیت. در باب وقف از این جهت مطرح شده است که واقف چیزی را که وقف میکند، نظرش بر این است که دقیقاً همانگونه که وقف کرده به آن عمل شود، پس فردی را بهعنوان متولی نصب میکند و برای جمعیت خاطر، ناظری را هم برای متولی قرار می دهد. اما در باب وصیت بدین قرار است که وصیتکننده برای اینکه اطمینان یابد به وصیتش درست عمل میشود، کسی را وصی معرفی میکند و بعد، ناظری هم برای وصی معین میکند؛ به صورت طبیعی تعیین ناظر از قبل واقف و موصی برای این است که مطمئن شوند که به مفاد وصیتنامه و وقف درست عمل شده است. حال آیا وصی باید با اطلاع او عمل کند یا باید نظر او را هم کسب کند؟ معنای استطلاعی و استصوابی یعنی همین، که در جای خودش گفته شده است.
در قانوناساسی نظارت آمده است. علاوه براین در اصل ۶۲ قانوناساسی به صراحت آمده است که صلاحیت کاندیداها و شرایط آنها و شرایط رأیدهندگان و شیوۀ انتخابات، طبق قانون معین می شود. پس اصلاً شوراینگهبان حق ندارد بگوید چه کسی صالح است و چه کسی صالح نیست. شوراینگهبان تنها حق دارد بگوید وزارت کشور در اینجا قانون را خوب فهمیده یا نه و درست اجرا کرده یا نکرده. شوراینگهبان تنها ناظر بر کار وزارت کشور از جهت اجرای صحیح قانون انتخابات است. شما از ابتدای جواهر و دیگر کتب فقه استدلالی تا انتهای آن را بررسی کنید و ببینید در کجای آن واژۀ احراز صلاحیت آمده است.
انتهای پیام