«اژدها وارد می شود» همان «اسرار گنج دره جنی» است؟!
نمی توان مانی حقیقی را در سینمای ایران نادیده گرفت و قطعا این دانش آموخته فلسفه از دانشگاه مکگیل که دو فوق لیسانس فلسفه و مطالعات فرهنگی دارد، روزهای جنجالی و خاصی را برای سینمای ایران و البته خودش رقم خواهد زد.
اما آخرین فیلم مانی حقیقی “اژدها وارد می شود” نام دارد؛ پنجمین و متفاوت ترین او همنام یکی از فیلم های رزمی بروس لی است، اما فیلم حقیقی، بروس لی ندارد! به نظر می رسد مانی حقیقی سعی دارد جای پای پدربزرگش بگذارد و فیلمسازی استعاره آمیز روشنفکری را آغاز کند.
مانی حقیقی که در پنج سالگی در فیلم جنجالی پدربزرگش(ابراهیم گلستان)”اسرار گنج دره جنی” بازی کرده است، در چهل و شش سالگی، “یک اسرار گنج دره جنی” به روایت خود ساخته است.
ذکر این نکته برای مخاطبانی که از داستان فیلم “اسرار گنج دره جنی” بی خبرند، لازم است که این فیلم استعاره ای صریح از ایران دوران پهلوی دوم ، مساله نفت و افزایش ناگهانی قیمت نفت و تبعات آن بر جامعه سنتی و مدرنیزاسیون ظاهری آن بود؛ یک روستایی(پرویز صیاد) در حین شخم زدن زمین یک گنج زیرزمینی بزرگ کشف می کند و با فروش تدریجی آن، ثروتمند می شود و نهایتا این ثروت به بدبختی و نابودی او مجبور می شود.
این فیلم تنها چند روز فرصت اکران داشت و ساواک سریعا متوجه کنایه عمیق این فیلم به شخص شاه شد و فیلم برای همیشه توقیف شد، حتی نسخه های آن نابود شدند و ابراهیم گلستان جزو مغضوبان سیستم شد و…
فیلم اژدها وارد می شود، شباهت های قریبی به “اسرار گنج دره جنی” دارد و گویی بازسازی آن در دوران معاصر توسط نوه گلستان است.
داستان فیلم «اژدها وارد می شود» در دهه 40 می گذرد. ماجرای فیلم از جایی آغاز می شود که خبر پیدا شدن یک مار بزرگ در یک روستا دهان به دهان می پیچد و زمینه ساز اتفاقاتی می شود.
در “اژدها وارد می شود” جامعه ایرانی به شکل یک کشتی به گل نشسته و قبرستان متروک به تصویر کشیده می شود، قبرستانی از تاریخ و گورستان دشمنان قدیمی ایران که اینک اژدهایی(نماد از قدرت قدیمی ایران) در آن خوابیده است،در فیلم عملا میوه تحولات فعلی ایران، به صورت فرزند نامشروع چپ مارکسیستی و سنت با نام تامل برانگیز”والیه”(که می تواند کنایه ای از ولایت و ..باشد) معرفی می شود.
نمایی از فیلم “اژدها وارد می شود” ساخته مانی حقیقی
در اژدها وارد می شود، مثل فیلم ابراهیم گلستان سخن از یک گنج زیر زمینی است، اما این گنج برخلاف فیلم گلستان،نفت نیست، بلکه یک اژدهای موهوم و ترسناک و البته زیرزمینی است!
اژدها وارد می شود، کنایه های صریحی به روشنفکران هم دارد، آنها هم مثل مردم بومی و سنت زده، این “باور” یا “خرافه” را می پذیرند که هرگونه حرکت و جنبش و “زلزله ای” فقط با جنازه(شهید) ممکن است، البته زلزله های شدید ولی بی اثر و کوتاه!
قسمت جالب و تامل برانگیز دیگر فیلم” اژدها وارد می شود” موضوع “هندی ها” است، هندی هایی با ریش بلند و لباس سفید که می خواستند به “لبنان” بروند ولی در ایران سرگردان و ماندگار شدند و نهایتا این هندی های بی هنر و “علاف” هستند که بطور ناگهانی در هنگام کندن زمین(دقیقا مثل فیلم اسرار گنج دره جنی) متوجه زیرزمین و گنج های آن می شوند!
-در بخشی از فیلم به کمک “هندی ها” در دوره “صفویه” برای عقب راندن پرتقالی ها نیز اشاره می شود و همچنین تاکید بر کشتن “شتر” حیوانی که یادآور فرهنگ عربی است که البته ناتمام و مبهم باقی می ماند!
-حضور صادق زیباکلام و سعید حجاریان در نقش های خودشان (روشنفکران امروزی ایران) که یک داستان ساختگی را صحه می گذارند و برای آن فکت و کد می آورند نیز از هوشمندی های مانی حقیقی برای جذاب کردن فیلم است که هم باعث فریب مخاطب می شود و هم فتیله بمب رسانه ای به نفع “اژها وارد می شود” را روشن می کند، دور از ذهن نیست که در روزهای آتی؛ صادق زیباکلام و سعیدحجاریان در معرض پرسش های فراوان در خصوص اظهارنظرهایش در این فیلم قرار گیرند و …
شراکت ترانه علیدوستی و لیلی گلستان در سرمایه گذاری فیلم هم از نکات جالب “اژدها وارد می شود” است!
اشاره به کشته شدن فرزند و پدر والیه در موشک باران(جنگ یا تحولات دهه شصت) را هم می توان با نگاه طعنه آمیز مانی حقیقی در توصیف نسل دوم مرتبط دانست.
در پایان فیلم طعنه ای به نسل جوان زده می شود:چند دستیار جوان به کنایه از نسل جدید سراغ نوار(تاریخ) می روند و هیچ چیز از آن نمی فهمند!نواری که بخش عمده آن”سکوت”(ناگفته) است!
مانی حقیقی سال گذشته این فیلم را جلوی دوربین برد و برخلاف رسم و عرف زمانه؛ اجازه نداد هیچ خبر و عکسی از فیلم منتشر شود، مانی حقیقی دلیلش برای ساخت «اژدها وارد می شود» در سکوت خبری را این طور توضیح داده است: علت این که راجع به «اژدها وارد می شود» حرف نزدم این است که تماشاگر از صفر و بدون پیش داوری به تماشای فیلم بنشیند.