خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جریمه به‌کارگیری اتباع غیرمجاز ۱.۲میلیون تومان در روز شد

اداره‌کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای میزان جدید جریمه کارفرمایانی را که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده می‌کنند، حدوداً ۱.۲میلیون تومان به‌ازای هر روز تعیین کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حضور آسان و اشتغال اتباع خارجی در ایران به‌ویژه اتباع کشور افغانستان؛ معضلی است که چند دهه در بازار کار کشور به یک واقعیت انکارناپذیر و مشکلی جدی تبدیل شده است، تا جایی که کارگران ایرانی اعتقاد دارند کارفرمایان نیروی کار اتباع را به‌کار می‌گیرند تا شرایط کاری خودشان آسان‌تر باشد.

کارشناسان اقتصادی با هشدار نسبت به پیامدهای ورود بی‌رویه اتباع بیگانه غیرمجاز به کشور، اشغال فرصت‌های شغلی جوانان جویای کار توسط مهاجرین را از جمله این پیامدها عنوان می‌کنند. علی‌رغم تلاش بسیار دستگاه‌های نظارتی برای کنترل و اعمال سخت‌گیری بر مرزها، در طول سه دهه گذشته اشتغال اتباع بیگانه غیرمجاز به یکی از چالش‌های بازار کار ایران تبدیل شده و پیامدها و ناهنجاری‌هایی را به‌دنبال داشته است. مطابق قانون کار، اتباع بیگانه‌ای که فاقد پروانه کار، پروانه کار موقت یا کارت کار موقت باشند، اجازه اشتغال در کشور را ندارند و درصورت اشتغال کارفرمای آنها متخلف محسوب می‌شود و مشمول جریمه خواهد بود.

اداره‌کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای میزان جدید جریمه کارفرمایانی را که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده می‌کنند، برای اجرا به ادارات‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها ابلاغ نمود.
بر اساس این بخشنامه به‌استناد بند (ج) ماده (11) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بر اساس مصوبه اخیر شورای‌عالی کار مبنی بر تعیین حداقل حقوق و دستمزد روزانه در سال 1403 میزان جریمه کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی غیرمجاز و فاقد پروانه کار استفاده کنند، بابت هر روز اشتغال غیرمجاز مبلغ 11.943.640 ریال تعیین گردیده است که در صورت تکرار تخلف، این میزان دو برابر خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا