خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل دیدار «مقتدی صدر» و «محمد بن سلمان» و نتایج آن

یک کارشناس سیاست خارجی، درباره‌ی دیدار «مقتدی صدر» با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان می‌گوید که احتمالاً او دست به اقدامات تحریک آمیزی خواهد زد اما دولت عراق عملیات غیر معمول و نا متعارف او را سرکوب خواهد کرد.

«فریدون مجلسی» در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف نیوز در مورد دیدار مقتدی صدر و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و نتایج پس از آن گفت: از سال‌ها پیش که ایشان جوانی بود جویای نام، به رفتار ایشان مشکوک بودم و او را یک فرد خودخواه و متکبر می‌دانستم که خواهان کسب حداکثر منافع و امتیازات در فرصت‌های مناسب است؛ ضمناً از سال‌ها پیش مشخص بود که او در پی یک نوع ناسیونالیسم عربی است و تمایلی به پیوند و نزدیکی بین کشورهای غیر عرب در او دیده نمی‌شود.

وی افزود: از ایشان چندین بار هم عملیات ماجراجویانه‌ای سر زد که بیش از آنکه جنبه‌ی مبارزه‌ی سیاسی داشته باشد، رنگ و بوی تروریستی داشته است؛ برای مثال او به منطقه‌ی سبز که سازمان‌های دولتی عراق در آنجا مستقر هستند حمله‌ای کرد و هر بار به خاطر نام و سوابق خانوادگی‌اش با او کنار آمدند.

او در ادامه تحلیل کرد: من تصور می‌کنم مقتدی صدر با احساس برخورداری از حمایت‌هایی که عربستان از او می‌کند، قصد دارد موقعیت خودش را ارتقا دهد؛ تحلیل من این است که با توجه به شتابی که دارد احتمالاً دست به اقدامات تحریک آمیز دیگری هم خواهد زد؛ فکر می‌کنم این بار دولت عراق او را مزاحم‌تر از همه‌ی گروه‌هایی که مقتدی صدر به آنهاد انتقاد دارد تشخیص خواهد داد و عملیات غیر معمول و نا متعارف او را سرکوب خواهد کرد.

مجلسی در مورد خبر درخواست مقتدی صدر از نخست‌وزیر عراق در مورد انحلال «حشدالشعبی»، بسیج مردمی عراق، در روز جمعه و اعلام انحلال آن توسط نخست‌وزیر عراق در روز شنبه گفت: این یکی از مسائل داخلی عراق است؛ حشدالشعبی نقش مهمی در سرکوب داعش ایفا کرده است و همچنین از میان گروهی برخاسته است که سالیان دراز در رژیم سابق عراق (حکومت حزب بعث) و پیش از آن در دوران سلطنتی، همیشه سرکوب شده و نادیده گرفته شده است. اکنون حشدالشعبی اکثریت ملت عراق را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: شاید دولت عراق به خاطر جلوگیری از دخالت‌های دیگر عربستان مایل باشد امتیازاتی در این زمینه دهد ولی به این سادگی نخواهد بود؛ احتمال دارد این بسیج مردمی را در ارتش عراق ادغام کنند، به این دلیل که مملکتی که دارای ارتش است الزاماً باید واجد وحدت فرماندهی باشد. اگر اجازه ندهند حشدالشعبی به صورت مستقل وجود داشته باشد اتفاق عجیبی نیست ولی به دارودسته‌ی ماجراجویی که در دوران جنگ و ستیز خودش را در پناه شهر حفظ کرده (مثل دارودسته‌ی مقتدی صدر) حالا ادعاهایی دارد، این را پر و بال دادن عجیب خواهد بود؛ ولی من فکر نمی‌کنم که کار به این صورت باشد، یقیناً توافق‌هایی صورت گرفته که ضمن حفظ وحدت فرماندهی، حشدالشعبی هم که گروهی آزموده است تحت یک فرماندهی واحد ادغام شوند.

این کارشناس سیاست خارجی همچنین در مورد دستور جدید مقتدی صدر به طرفدارانش برای قدغن کردن شعار علیه عربستان و آل‌سعود گفت: عراق همسایه‌ی عربستان است و آل‌سعود نیز حاکم بر عربستان است؛ با توجه به اینکه انسان عرب و متعصب هم هستند، شعار دادن علیه آنها دخالت در امور داخلیشان است و آنها را به خشم خواهد آورد و به نظر من در ایران هم باید رعایت شود که عملاً در رفتار برخی گروه‌ها رعایت نشده است.

او در ادامه گفت: اینکه مقتدی صدر طرفدارانش را از شعار علیه آل‌سعود نهی کرده است مساله‌ی مهمی نیست؛ به هرحال زمانیکه دیدار دوستانه‌ای بین او و ولیعهد حکومت سعودی صورت می‌گیرد، مطرح شدن چنین مساله‌ای طبیعی است. به نظر من باید دید که پس از آن چه امتیازات مهمی خواهد داد؛ آیا رافضی بودن شیعیان را هم باید بپذیرد؟! به این معنی که آیا این دیدار تنها امتیازاتی یک جنبه خواهد داشت؟ آیا عربستان هم چه توسط مقامات رسمی‌اش و چه توسط سازمان مفتیان غیر رسمی‌اش، متقابلاً خواهد پذیرفت که اهانت به شیعیان را کنار بگذارد، در شرایطی که شهرهای شیعه نشین خود را در وضعیتی جنگی می‌کوبد؟ من فکر می‌کنم لااقل به لحاظ زبانی این امری متقابل است.

مجلسی در پایان تاکید کرد: همانطور که ایران باید با عراق در شرایط صلح‌آمیزی زندگی کند، همچنین باید خودش و عراق، با عربستان هم در فضایی صلح‌آمیز زندگی کنند و اجازه ندهند تعصباتی که به ویژه بیگانگان از آن منتفع می‌شوند موجب ضرر هردو طرف شود؛ خصوصاً در شرایط کنونی عربستان که با اقدامات قبلی‌اش مثل تدارک داعش و ایجاد جنگ و بر هم زدن امنیت داخلی عراق، که بیشتر به بهانه‌ی ترس از نفوذ ایران بوده است، با شکست مواجه شده، چاره‌ای ندارد جز اینکه از در صلح و به طریق دیگری بخواهد ارتباطات خود را با عراق گسترش دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. بدبختی اینجاست که انتظارداریم دیگران هم دنیارابامردمک چشم ما ببینندومنافع ملی خودراباماهماهنگ کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا