[+فیلم] مصاحبهای با مهدی نصیری پس از سالها
مهدی نصیری مدیر اسبق روزنامهی کیهان در مصاحبهای پس از سالها دیدگاههایش را دربارهی شیوهی مدیریت کشور مطرح کرده است.
علی علیزاده، فعال فضای مجازی چپگرا که مقیم اروپاست و با نصیری مصاحبه کرده، در این باره در یادداشتی تلگرامی نوشت:
خشونت اجتماعی و عطوفت اقتصادی، آیا این معادله معکوس میشود؟
در پنجمین اپیزود از برنامههای تلویزیون اینترنتی جدال با مهدی نصیری سردبیر و مدیر مسئول روزنامه کیهان بین سالهای شصت و هفت تا هفتاد و چهار و نویسنده کتاب اخیراً منتشر شدهی «عصر حیرت» گفتگو کردم.
مهدی نصیری را که از شخصیتهای منسوب به جناح راست است باید یکی از چهرههای مهم تاریخ روزنامهنگاری بعد از انقلاب دانست. او در بیست و پنج سالگی به سردبیری و در بیست و هشت سالگی به مدیرمسئولی مهمترین روزنامه کشور یعنی کیهان رسید. در این روزنامه و بعدها در مجله صبح، او از پیشگامان مبارزه با فساد اقتصادی درون نظام و اعتراض علیه شکل گیری سرمایهداری اسلامی و طبقه جدید اشراف بعد از انقلاب بود. آنهم در دوره اولیه شکلگیری این ساختار جدید طبقاتی و اقتصادی یعنی سالهای ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی بر قوه مجریه. زمانی که «مخالف هاشمی دشمن پیغمبر است» شعاری رایج در نماز جمعههای رسمی کشور بود.
اما شمشیر متون نصیری لبه دیگری هم داشت. نصیری در کنار مقالات عدالتخواهانهاش با قرائتی سختگیرانه از «اسلام سیاسی» از پیشگامان مبارزه با آن چیزی بود که در آن زمان تازه ذیل «تهاجم فرهنگی» تعریف شده بود. نصیری از اولین منتقدان جریان روشنفکری و لیبرالی بود که اگرچه آن سالها از چرخه قدرت بیرون بود اما مشغول انسجام یافتن و بازگشت و تسخیر عرصه غیررسمی فرهنگ بود. اتفاقی که چند سال بعد در دوم خرداد موفق شد از میان بخشهای بزرگی از جامعه ایران هم یارگیری کند.
حالا نصیری بازگشتهاست. بعد از بیست و چند سال غیبت از متن سیاست ایران. بیست و پنج سالی که میگوید صرف اندیشیدن درباره نسبت اسلام و سیطره مدرنیته کرده و صرف بازاندیشی در فاصله آرمانها و واقعیتهای انقلاب. بازاندیشی که محصولش نظریه تجدیدنظرطلبانهی «عصر حیرت» است. نظریهای که در ظاهر مربوط به علم کلام شیعه و بحثی درون-گروهی و درون-گفتمانی است. اما میتواند تبعاتی مهم برای مسائل فرهنگی و اجتماعی همه بخشهای جامعه ایران در سال نود و نه داشته باشد و اجازه همزیستی مسالمتآمیز نظام سیاسی حاکم با اقلیتها، کم دینان، بیدینان، دگراندیشان و گروههای اجتماعی با سبک زندگی مختلف را بدهد. تجدیدنظرطلبی در جهتی کاملاً مخالف نگاه سختگیرانه نصیری در عرصه فرهنگ و اجتماع در دهه شصت و هفتاد.
با این حال نصیری همچنان مسلمانی استحاله نشده و غیرلیبرال است. و همچنان عدالتخواهی که معتقد است فساد و اشرافیت میتواند انقلاب را از پا در بیاورد. او معتقد است خشونتی که همه این سالها باید علیه فاسدان اقتصادی به کار میبردیم را در عرصه فرهنگ و اجتماع با جوانان و هنرمندان و زنانی به کار بردیم که مثل ما نمیاندیشیدند و مثل ما زندگی نمیکردند.
انتهای پیام
موفق باشی آقای نصیری.