خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جیم» پیشنهاد چه کسی بود؟

در روزهای قبل از انتخابات مجلس خبرگان، موجی در شبکه‌های اجتماعی در مخالفت با «جیم» شکل گرفت؛ حرف اول نام سه عضو کنونی و کاندیدای انتخاباتی که برگزار شد؛ آیات عظام جنتی، یزدی، مصباح.

به گزارش انصاف نیوز، «اکبر گنجی»، روزنامه نگار منتقد نظام مقیم خارج کشور، اولین کسی بود که در 17 بهمن ماه، یعنی 20 روز قبل از انتخابات 7 اسفند ماه، در یادداشتی با عنوان «شکست جنتی و یزدی و مصباح، آزمون فیصله بخش …» در سایت «رادیو زمانه»، با اشاره به ردصلاحیت‌های این انتخابات نوشت:

«با این حال، «مثلث جیم» – جنتی، یزدی، مصباح- اساس اصول‌گرایی را تشکیل می‌دهد. رأی نیاوردن «مثلث جیم» به طور قاطع شکست اصول گرایان را آشکار می‌سازد. … این آزمون فیصله بخش منوط به دو امر است: اول- ارائه لیست کامل ۱۶ نفره مجلس خبرگان برای تهران از سوی اصلاح طلبان و اعتدالیون که فاقد این سه تن باشد. این لیست باید به طور علنی از سوی محمد خاتمی، هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی، عبدالله نوری، و…مورد تأیید قرار گیرد. دوم- شرکت بالای مردم تهران در انتخابات خبرگان. اگر جوان‌ها و طبقه متوسط بسیج شوند، به راحتی می‌توانند این سه تن را حذف کنند. شکست رئیس مجلس خبرگان رهبری، دبیر شورای نگهبان و مصباح یزدی، شکست بزرگی خواهد بود».

این در حالی است که از ماه‌ها قبل مشخص بود برنامه‌ی اصلاح طلبان و اعتدالگرایان در انتخابات مجلس خبرگان در تهران، ارایه‌ی فهرست 16 نفره است و از آنجا که سه نفری که گنجی از آنها نام برده، مطرح‌ترین رقبای آنها هستند، به صورت طبیعی در رقابت پررنگ‌تر می‌شدند و حتی در انتخابات دوره ی قبلی انتخابات در سال 85 نیز این رقابت به آیت الله مصباح یزدی و در رقابت آیت الله هاشمی با آیت الله جنتی در هیات رییسه ی خبرگان نیز کاملا ملموس و علنی بود.

حتی یادداشت گنجی چندین روز پس از تصمیم دوباره‌ی این جریان بعد از ردصلاحیت‌ها برای ارایه‌ی فهرست 16 نفره‌ی ترمیمی بود. برای همین، یادداشت گنجی «پیشنهاد» نبود، بلکه برداشتی از آنچه در حال وقوع بود به نمایش می‌گذاشت.

به این تاریخ‌ها توجه کنید: تاریخ انتشار اولین یادداشت گنجی 17 بهمن ماه است، در حالی که گزارش چاپ شده‌ی مجله‌ی اصولگرای «پنجره» درباره‌ی «لیست هاشمی» در 10 بهمن ماه منتشر شده و در آن به بررسی جوانب آن پرداخته بود.

تنها ویژگی و تاثیر یادداشت گنجی، مطرح شدن عنوان «جیم» در شبکه‌های اجتماعی بود که به سرعت باورنکردنی به دو قطبی شدن افکار عمومی دامن زد و نتیجه‌اش به داغ شدن بیشتر این انتخابات کمک کرد و وقتی بی.بی.سی فارسی موج شبکه‌های اجتماعی در این باره را به صورت مدام و پررنگ در گزارش‌هایی مطرح کرد، بسیار جلب توجه کرد و در نتیجه؛

در یک سو برخی فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا با مظلوم نمایی و اتهام «لیست انگلیسی» بهانه‌ای به نفع آن سه پیدا کردند و موج تبلیغات خود را در روزهای آخر بر همین مبنا پی گرفتند. آنها حتی در روزهای منتهی به انتخابات برای رای آوری آن سه کاندیدا، راه هایی پیشنهاد کرده بودند از جمله رای ندادن حامیان به کاندیداهای مشترک جامعه ی مدرسین (لیست اصولگرایان) با لیست «خبرگان مردم» (مورد حمایت هاشمی).

در سوی دیگر همین دو قطبی شدن کمک کرد که کسانی با انگیزه‌ی ویژه برای مخالت با آن سه به 16 نفر لیست «خبرگان مردم» رای دادند و در مورد آیت الله یزدی و آیت الله مصباح به وقوع پیوست ولی آیت الله جنتی به نمایندگی از آن سه در میان 16 منتخب ماند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا