همه چیز درباره ی هفت سین یا هفت چین
هفت سین سفرهای است که ایرانیان هنگام نوروز میآرایند. این سفره ممکن است روی زمین یا روی میز گذاشته شود. اعضای خانواده معمولاً لحظهٔ تحویل سال را در کنار سفرهٔ هفتسین میگذرانند. بعضیها نیز سفره را تا مدت سیزده روز پس از نوروز نگاه میدارند و در پایان این دوره، در روز سیزده نوروز، سبزه را به آب میدهند.
سفرهٔ هفتسین منحصر به نوروز نیست و بعضی این سفره یا مشابهش را برای مراسم ازدواج یا شب چله تهیه میکنند.
به گفتهٔ دانشنامهٔ ایرانیکا، ملتهای دیگری که با ایرانیان فرهنگ و سنتهای مشترک دارند (مانند افغانان، تاجیکان، و ارمنیان) این سفره را حاضر نمیکنند و این سفره حتی بین کردها و زرتشتیان (که هر دو معمولاً از حافظان سنتهای باستانی ایرانی بودهاند) نیز معمول نبوده است، هر چند اخیراً سفرهٔ هفتسین در میان زرتشتیان شهرنشین معمول شده است.
پیشینه
بنا بر اطلاعات دانشنامهٔ ایرانیکا تاریخچهٔ این رسم مبهم است و «هفت سین» احتمالاً رسم کهنی نیست. در یک دوبیتی که به طور واضحی معاصر است ریشه این سنت را از زمان کیانیان و در اصل به صورت هفت شین بیان میکند («روز نوروز در زمان کیان/مینهادند مردم ایران/شهد و شیر و شراب و شکر ناب/شمع و شمشاد و شایه اندر خوان»). ایدهٔ «هفت شین» توسط بعضی ایرانیان پشتیبانی میشود که از جمله میگویند شراب به دلیل باورهای اسلامیتر، جایش را به سرکه داده است و هفت شین به هفت سین تبدیل شده است. این نظریه به دلیل این که نام اجزاء را به عربی میآورد و از اجزای ویژهای چون سمنو نام نمیبرد رد شده است. در بعضی ریشهیابیهای دیگر، هفت سین را به هفت «سینی» ربط دادهاند، یا اصلش را «هفت میم» دانستهاند، یا آن را از ریشهٔ «هفتچین» به معنی هفت چیدنی نامیدهاند که این ریشه یابی نیز از سوی محققین جدی گرفته نمیشود.
ولی جدا از یک مورد اشارهٔ مبهم و مشکوک به این سفره در منبعی منتسب به دورهٔ صفوی، از هفتسین حتی در نوشتههای مورخین و سیاحان قرن نوزدهم میلادی هم اثر چندانی نیست. تنها هاینریش بروگش که در ۱۸۶۰ میلادی از تهران بازدید کرده است، مینویسد که ایرانیان برای نوروز گلهایی میکاشتند که نامشان با سین آغاز میشده است.
اما از طرف دیگر، اگر عناصر دیگر سفره را هم در نظر بگیریم، میتوان آسانتر سفرهٔ نوروزی را (منهای «هفت» ش و «سین» ش) به سنتها و باورهای ایرانی متصل کرد. امشاسپندان و نمادهایشان در این سفره حضور دارند (شیر به نشانهٔ وهومن، سپند و بیدمشک به نشانهٔ سپندارمذ، ظرف آب و سمنو به نشانهٔ آناهیتا، و …). مثلاً سمنو را که تقویت کنندهٔ قوای جنسی شمرده میشده تنها به این دلیل نباید نشانهٔ آناهیتا دانست، بلکه میتوان به این نکات نیز توجه کرد که در مراسم آیینی تهیهٔ سمنوی نوروزی، فقط زنان باید حضور داشته باشند و مردان راهی به آن ندارند. یا این که در تغییرات جدیدتر آیین سمنوپزان، سمنو به فاطمهٔ زهرا تقدیم میشود که نه تنها جایگزین ایزدبانوهای زن در آیینهای شیعی است، بلکه حتی در نام («زهرا») به سیارهٔ ناهید که نماد دیگری از آناهیتاست اشاره دارد.
دیگر این که در آیین نوروزی ساسانیان، عدد «هفت» اهمیت داشته است. مثلاً در کتاب المحاسن و الاضداد (به عربی، منسوب به جاحظ)، آمده است که ساسانیان در نوروز هفت دانه را بر هفت ستون میکاشتند یا نانی میپختند از هفت غلهٔ مختلف؛ ولی «هفت سین» را پدیدهٔ پیوستهای بازمانده از دوران پیش از اسلام دانستن، در حالی که اشارهای به آن در دوران اسلامی (چه در میان فارسها و مسلمانان و چه در میان کردها و زرتشتیان) تا قرن بیستم میلادی باقی نیست، ادعایی بیمدرک است.
در مجموع، هر چند عناصر سفرهٔ نوروزی باستانی و معنادار هستند و ریشه در سنتهای ایرانی دارند، مشخصاً ایدهٔ «هفت» جزء آغازشونده با «سین» جدید است و احتمالاً در قرن بیستم میلادی به کمک رسانههای جمعی پا گرفته و فراگیر شده است.
سفره هفت سین از جلوههای اصیل نوروز خصوصاً در میان خانوادههای ایرانی است. در گذشته بر حاشیه سفره قلمکار ایرانی با قلم خوانا شعری با مضمون زیر نوشته میشد:
ادیم زمین سفره عام اوست / بر این خوان یغما چه دشمن چه دوست
به این معنی که نعمتها برای دوست و دشمن گسترده است.
سینها
در سفره هفت سین معمولا هفت جز یا بیشتر که با حرف سین آغاز میشوند قرار میگیرد که معمولا از مجموعه زیر انتخاب میشوند:
سنجد، سیب، سیر، سماق، سپستان، سیاهدانه، سنبل، سرکه، سمنو، سبزه، سکه، سپند، سوهان، سوسن، سرمه، سنگک، سبزی.
از این سینها (و نیز اجزای دیگر این سفره) معمولا به نماد مفاهیمی چون نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت و مانند آنها یاد میشود. بعضی نیز این اجزا را به خدایان ایران باستان، بالاخص آناهیتا وسپندارمذ، ایزدبانوهای آب و خاک، نسبت میدهند.
سبزه از اجزای اصلی سفره شمرده میشود و معمولا از گندم، یونجه، یا عدس سبزشده است که ممکن است بر کوزه سبز کنند. از دیگر اجزای خاصتر این سفره میتوان از سمنو و سنبل نام برد که در مواقع دیگر سال کمتر حضور دارند.
ناگفته نماند که برخی از اجزا، که بسیاری از مردم در سفره هفت سین قرار میدهند، نادرست است. زیرا همه آن اجزا باید دارای منشا گیاهی و خوردنی باشند.
سایر اجزاء
مرسوم است اجزاء دیگری هم در سفره چیده میشود. این اجزاء ممکن است برای زینت یا کامل کردن مجموعه باشند. از جملهٔ این اجزاء میتوان از آینه، کتاب (قرآن، کتاب مقدس یا مجموعهٔ اشعار از قبیل دیوان حافظ و شاهنامهٔ فردوسی)، شمعدان (در بعضی سنتها تعداد شمعها به تعداد فرزندان خانواده است)، تخم مرغ رنگی، میوه، گل، شیرینی، آجیل، نان، شیر، ماست، پنیر، گلاب، عسل، شکر، تنگ یا کاسهٔ آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات)، بیدمشک، بادبزن و سبزی خوردن نام برد.
آینه و کتاب در کنار آن هم از اجزایی است که در بسیاری از سفرههای هفت سینی چیده میشود. برخی بر این باورند که سکه که نماد «دارایی» و آب که نماد «پاکی و روشنایی» است بهتر است در کنار هم قرار گیرند و سکه را درون ظرفی از آب سر سفره میگذارند. یا به امید ازدیاد ثروت، سکه را بر آینه میگذارند.
اجزای سفره هفتسین
قرآن کریم
ایرانیان به هنگام چیدن سفره هفتسین اولین و مهمترین موردی را که بر سفره قرار میدهند، قرآن کریم است. ایرانیان مسلمان به نشانه توکل و توسل به خداوند متعال در آغاز سال و درخواست بهترینها از خالق خویش قرآن را در بهترین جای سفره قرار داده و پس از آن اجزای دیگر را میچینند.
قرآن مجید نشانه استواری هفتسین ایمان، زینتبخش سفره نوروزی مسلمین است که پس از تحویل سال همه آن را بوسیده و چند آیهای برای تبرک میخوانند.
آینه
نماد جهان بیپایان و بارگاه خداوندی است.
ماهی قرمز
در تُنگ بلورین، نماد روزی حلال
گندم
نماد روزی، فراوانی و برکت
نان
بنیاد تغذیه است و در سفره نشانه برکت و روزی است
تخم مرغ رنگ شده
نشانه رنگارنگی نژادهای مختلف بشری و تأکید بر این که بنیآدم اعضای یکدیگرند
شمع
به تعداد اعضای خانواده برای آرزوی شادی و روشنایی زندگی آنهاست. شعله افروخته نماد روشنایی جاودانه است.
جامی پر از آب با چند قطره گلاب
نشانه تازگی و نماد باروری و وجود زندگی. چند برگ نارنج به نشانه آرزوی سرسبزی روی آب شناور است. وجود نارنج شناور در آب، نماد شناوری زمین در کیان است.
کوزهای پر از آب
نشانه درخواست باران و فراوانی آب است.
سینهای سفره هفتسین
سبزه
شاید زیباترین ویژگی سفره هفتسین را میتوان به وجود سبزه آن دانست، به این دلیل که سبزه با رنگ و طراوت خود دلها را شادمان میسازد و با نگریستن به آن طلوع سال جدید را زیباتر میکند. در ایران باستان رسم بر این بود که ۲۵ روز قبل از نوروز در کاخ پادشاهان ۱۲ ستون از خشت خام برپا میساختند و بر هرکدام یک نوع غله میکاشتند و معتقد بودند اگر سبزهها خوب بروید سال پر برکتی است. دانههایی که امروزه کشت میشود بیشتر گندم و عدس است.
سیب
سیب، نمادی از تندرستی و زیبایی است. سیب را مادر یا پدربزرگ خانواده بر سفره هفتسین میچیند شاید به آن خاطر که همه ما بارها شاهد دلواپسی و نگرانی مادر خانواده برای حفظ سلامتی اعضای خانه بودهایم.
سمنو
سمنو که از جوانههای تازه رسیده گندم تهیه میشود، نماد فراوانی خوراک و غذاهای خوب و پر نیرو است و نیز نمادی برای زایش گیاهی و بارور شدن گیاهان است.
سنجد
سنجد که عطر برگ و شکوفههای آن محرک عشق و مهر است و از مقدمات اصلی زایندگی به شمار میآید، باید بر سر خوان نوروزی نمایان باشد. وجود سنجد در سفره نوروزی انگیزه زایش کیهانی است.
سیر
نماد میکروب زدایی و پاکیزگی محیط زیست و سلامت بدن و نیز زدودن چشم زخم است که باید حتماً بر سر سفره نهاده شود. به اعتقاد زرتشتیان بوی سیر دیوان را میگریزاند. زرتشتیان سیر را با تکههای نان که در آن ترید کردهاند، در مراسم پرسه با سداب به کار میبرند و بر سر سفره نیایش میگذارند. پوست سیر را هرگز در جایی نمیگذارند زیرا معتقدند از سحر هم بدتر است، به همین جهت برای کندن پوست آن ابتدا سیر را در آب میخیسانند و بعد پوستش را میکنند، هم چنین معتقدند اگر پوست سیر را با پیاز گلپر و اسفند در خانه بسوزانند، به خصوص در صبح روز پنجشنبه، بویش، خانه را پاک میکند.
سرکه
همانند سیر نمایانگر پاکی محیط، زدودن آلودگی و باطل کردن سحر و جادو است.
سماق
سماق نماد عشق مهر و پیوند دلها است که بر سر سفره هفتسین نهاده میشود.
منبع: ویکی پدیا
انتهای پیام
امید می رود که سال جدید نیز تعطیلاتی که پیش رو داریم برای همه خاطره انگیز باشد به ویژه سفرهای نوروزی که برای برخی با تلخی همراه شده است. جای بسی ناراحتی که هر سال به دلیل وضعیت نا مناسب جاده ها و نیز بی احتیاطی رانندگان، در آغاز سال جدید غم و اندوه و برای خانواده ها فراهم می کند. اطلاع رسانی در این خصوص شاهد بتواند گره ای از این مشکل حل نمید. ممنون از مطلب خوبتان.
سلام خیلی خوب بود. سپاس.
سلام ممنون از سایت خوبتون.
عالی بود ممنون
سلام و قدردانی از سایت خوبتون.
سلام. خوب بود.
سلام ممنون از تلاش خوبتون .
سلام. موفق باشید.
سایت خوبیه
مفید بود ممنونم.
سلام ممنون از مطالبتون.
ضمن عرض خسته نباشید خدمت مدیریت سایت ,مطلبتون بسیار مفید و کاربردی بود, سپاس گذارم.
سلام ممنون از مطلب خوبتون.
عالی بود ممنون
سلام.ممنون بابت مطالب مفید سایت.موفق باشید.
ممنون از ساتتون
تنها یادگاری که هنوز از دوران باستان برامون مونده. ممنون
به امید روزای بهتر
سربلند و پیروز باشید
سلام تشکر از مطالب بسیار خوبتون
ممنون از شما
مطلب مفیدی بود .
سلام و سپاس فراوان از مدیر وب سایت
عالی بود
به امید موفقیت های روز افزون.
ممنون بسیار عالی
ممنون از سایت فوق العاده خوبتون.
ممنون از سایت فوق العاده خوبتون.
ممنونم. عالی بود
ممنونم عالی بود
سلام ممنونم از سایت خوبی که دارید
ممنونم
خیلی خوب بود.ممنون
هفت سین سیب سزکه سمنو سماق سکه هر کدوم معنی خودشن دارن که ما ایرانی ها در زسم نوروز داشتن اونها با گذاشتن نماد های اونها در سال جدید خواستاریم.
ممنون از سایت خوبتون
ممنون از سایت خوبتان واقعا عالی هستید امیدوارم موفق باشید
سلام خیلی خوب بود ممنونم
من عاشق نوروزم. ممنون از مطلب خوبتون.
واقعا عالی بود ممنون.
بسیار عالی !
مفید بود ممنونم.
بسیار عالی چقدر زود میگذره روزا… از همین الان برای عید استرس گرفتم.
عالی بود از همه لحاظ بی نقص و کامل
عالی بود بسیار ازتون ممنونم.
عالی بود بسیار ازتون ممنونم.
و سپاسگذارم از سایت خوبتون
خیلی از نکات رو در مورد سفره هفت سین من نمیدونستم مقاله جالبی بود.