خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا عربستان قادر به ادامه دو جنگ است؟

به گزارش شفقنا، بی بی سی عربی نوشت: مانور مشترک نظامی عربستان و  متحدانش تحت عنوان «رعد الشمال» در نزدیکی مرزهای عراق و کویت به پایان رسید. تقریبا حدود یک ماه عربستان میزبان نیروهای ۲۰ کشور بود تا مانور مشترکی را برگزار کنند. این ائتلافی است که عربستان سال گذشته میلادی برای مبارزه با تروریسم اعلام کرده بود. چنانکه سعودی ها می گویند این بزرگ ترین تجمع نیروهای نظامی در منطقه ای بود که سال ۱۹۹۱ عملیات بزرگ «توفان صحرا» برای خارج کردن نیروهای عراقی از کویت برگزارشد. هرچند سعودی ها می گویند حدود ۳۵۰ هزار نیروی نظامی دراین مانور شرکت کرده بودند اما به نظر می رسد این ارقام مبالغه آمیز باشد زیرا ما در آنجا به جز تعدادی دسته های بهم فشرده سربازان ندیدیم. فرمانده نظامی عربستان نیز از ارایه تعداد مشخص نیروها پرهیز کرد و تنها به این بسنده نمود که «تعداد مهم نیست» یعنی تعداد فعلی کمتر از آن چیزی است که انتظار می رفت.

اما این امر شامل نیروهای هوایی نمی شود. در پایگاه هوایی ملک سعود واقع در شهرک حفر الباطن، ما دسته ای از هواپیماهای اف ۱۶ مصری و اردنی و بحرینی و نیز هواپیماهای میراژ قطری را دیدیم که در کنار هواپیماهای تایفون و اف ۱۶ عربستان مشغول تمرین بودند. در نزدیکی این پایگاه، یک عراده توپ کویتی بود که استتار شده بود. همچنین تعدادی تانک اماراتی که در بیابان های شنی حرکت کرده و بر فراز آنها نیز هلیکوپترهای آپاچی عربستان در پرواز بود.

سرهنگ احمد العسیری، سخنگوی نظامی عربستان می گوید: «ما درحال تجربه زیرساخت ها و فرودگاه ها و بنادر و پایگاه های هوایی خودمان هستیم تا ببینیم قدرت میزبانی از ائتلافی به این حجم را داریم یا خیر». وی می گوید ائتلاف باید قادر باشد به سرعت از حضور در یک جنگ سنتی به یک جنگ پارتیزانی را داشته باشد.

احساس محاصره شدن

دولت های شرکت کننده در این مانور هرکدام درگیری های خود را دارند برای مثال کشور مالی در شمال با القاعده درگیر است یا پاکستان که با شبه نظامیان طالبان درگیر است. با این حال عربستان احساس می کند خود در معرض بزرگ ترین تهدید ها قرار دارد.

نظامیان سعودی درگیر جنگ یمن هستند. نیروی هوایی این کشور نیز می گوید در سوریه درگیر جنگ با تروریسم داعش است. داعش تاکنون چند عملیات در داخل خاک عربستان انجام داده است اما سعودی ها بیشتر احساس می کنند از سوی ایران و متحدانش مانند حزب الله در لبنان و سوریه و شبه نظامیان شیعه در عراق و یمن تحت محاصره است. با این وضع آیا عربستان قادر است این دو جنگ را به پیش ببرد؟ این سوالی است که از احمد العسیری می پرسیم و او چنین پاسخ می دهد: «می دانم که این کار به لحاظ منابع مالی و نیروی انسانی کار مشکلی است. چون ما در جنوب درگیر هستیم و باید در شمال هم عملیات انجام دهیم. البته همه این ها به دلیل آن است که امنیت ملی ما به خطر افتاده است».

انتقاد از حملات هوایی

برای عربستان این حملات در شرایط بدی اتفاق افتاده است. این کشور بزرگ ترین تولید کننده نفت بوده و هم اکنون بهای نفت به میزان ۶۰ درصد کاهش داشته است. همین مساله تاثیری منفی بر بودجه عربستان گذاشته است. جنگ یمن بودجه عربستان را به شدت کاهش داد و با سرعتی وحشتناک خزانه را خالی کرد. رهبری عربستان همچنین با یک مساله دیگر مواجه است و آن انتقادات روز افزون بین المللی به دلیل حملات هوایی این کشور دریمن است که تاکنون حدود ۶ هزار نفر را طی ۱۲ ماه گذشته به کشتن داده است. گزارش ها می گوید حدود نیمی از این افراد درجریان حملات هوایی عربستان کشته شده اند. موضوعی که عربستان آن را نفی می کند. اگر حملات هوایی عربستان درسوریه تنها با مخالفت داعش و طرفدارانش مواجه شد، حملات هوایی این کشور در یمن تاکنون بحث و جدل های زیادی را در سطح بین المللی برانگیخته است.

در فوریه گذشته، پارلمان اروپا با اکثریت قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن نباید کشورهای اروپایی به عربستان سلاح بفروشند. نمایندگان این پارلمان ریاض را متهم به آن کردند که حملات هوایی اش در یمن «وضعیت انسانی فاجعه باری» را به وجود آورده است. طی ۱۲ ماه گذشته آمریکا به حملات نظامی عربستان دریمن از طریق تجهیزات هوایی و اطلاعاتی که از طریق ماهواره ها بدست می آورد کمک کرده است. کما اینکه آمریکا و انگلستان هواپیماهای نظامی و موشک های با دقت بالا را در اختیار عربستان قرار دادند. به گفته گروه مخالفان تجارت اسلحه که مقر آن در لندن است ، دولت بریتانیا در سال ۲۰۱۵ با فروش حدود ۴ میلیارد دلار سلاح به عربستان موافقت کرده است.

این درحالی است که سازمان عفو بین الملل می گوید: «هزاران نفر از شهروندان عادی درجریان حملات هوایی بی پروا و ویرانگر عربستان کشته یا زخمی شده اند. اسنادی قوی وجود دارد که نشان می دهد فروش بیشتر سلاح به عربستان نه تنها فاقد خردمندی بلکه فاقد مشروعیت است».

اما سعودی ها به شدت چنین اخباری را رد می کنند و می گویند این شبه نظامیان حوثی بودند که جنگ را شروع کردند، آنها با حمله به پایتخت دولتی را که مورد تایید سازمان ملل بود سرنگون کردند،  حوثی ها همچنین از علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن حمایت می کنند و به شهروندان عادی حمله ور می شوند.

فهرست اهداف وجود ندارد

بعد از طرح این انتقادات جهانی، سعودی ها موافقت کردند که ما از مرکز عملیات هوایی شان در پایگاه هوایی ملک سلمان در ریاض دیدن  کنیم. در آنجا تعدادی افسر اطلاعاتی عربستان به همراه متحدان شان اهداف را مشخص و فرامین را صادر می کنند. در جمع گروه اطلاعات و نظارت وابسته به این مرکز یک افسر سعودی تاکید داشت که هر هدفی سه بار تایید می شود تا معلوم گردد با اهداف انسانی، بین المللی و قوانین جنگ منافاتی نداشته باشد.  درهمین رابطه آنها تلاش می  کنند حملات آسیب های جانبی نداشته باشد. وی می گوید آنها معمولا هر هدفی را که در فاصله ۵۰۰ متری یک محل مسکونی باشد به دلیل احتمال حضور شهروندان عادی رها می کنند. اما این ادعایی است که با واقعیت های جنگ یمن تطابق ندارد.

همین افسر سعودی می گوید اگر قرار باشد از بمب های بسیار دقیق که با اشعه لیزر هدایت می شود عملیات صورت گیرد می تواند این فاصله در ۲۰۰ متری باشد. وی قبول ندارد که هواپیماهای سعودی شهروندان عادی را هدف قرار داده باشد و می گوید اگر چنین اتفاقی افتاده باشد از روی خطا بوده است. بر دیوار سالن نقشه ای بزرگ از یمن با رنگ های سبز و قرمز وجود دارد. به ما گفته شد این رنگ ها اهداف ممنوعه ای است که در نقشه مشخص شده است و درواقع نقشه کل ساختمان ها و تاسیساتی ممنوعه است. یک سروان نیروی هوایی سعودی می گوید «نقشه ای را که می بینید میدان عملیات ما در یمن را مشخص می کند». این سروان می افزاید: «با این نقشه توانستیم بسیاری از اهدافی را که با قوانین جنگی منافات داشت مثل بیمارستان ها، تاسیسات تاریخی، مدارس و بناهای دیپلماتیک مستثنی کنیم».

این درحالیست که سازمان پزشکان بدون مرز می گوید بیمارستان های تحت پوشش این سازمان طی سه ماه سه بار بمباران شده است. سرهنگ العسیری با شنیدن این انتقادات می گوید افکار عمومی جهان درباره حقایق جنگ یمن فریب خورده است!

نیاز به وقت

یک سال پیش وقتی با همین سرهنگ سعودی صحبت می کردیم او می گفت جنگ در مدتی کوتاه حوثی ها را وادار به تسلیم خواهد کرد اما این اتفاقی است که هنوز نیفتاده است. بگذریم که یک ماه پیش هیاتی از حوثی ها از عربستان سعودی دیدار داشت. العسیری با اشاره به قدرت ناتو می گوید آمریکا و ناتو نتوانست در مدت ۱۱ سال در افغانستان موفقیتی بدست آورد. بنابراین «ما نیازمند وقت بیشتری هستیم تا بتوانیم ثبات را در یمن برقرار کنیم».

اما مهم ترین سوال اکنون این است که آیا سعودی ها پول و صبر کافی را برای درگیر شدن در دو جبهه (یمن و سوریه) دارند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا