خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رکوردداران خوانندگان سنتی در تولید آلبوم؟

یادمان نرود که خوانندگی، اگرشغل هنرمند است، او حق دارد به هرمیزان که صلاح می داند، اثر تولید کند و اثرهای تولیدی خود را در معرض قضاوت مردم و تاریخ بنهد؛ یا مردم و تاریخ اثرهنری او را خواهند پسندید و یا پس می زنند که این هم باز می گردد به مردم و تاریخ.

به گزارش ایرنا، درسال 1394 آلبوم های گوناگونی با صدای خوانندگان مختلف موسیقی ایرانی منتشر شد؛ آلبوم هایی رنگارنگ که هرکدام در فضا و حال و هوایی خاص تولید شده اند تا با گروهی از مخاطبان ارتباط برقرار کنند.

برپایهٔ مجوزهایی که دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درسال 1394 برای آلبوم های موسیقایی صادر کرده است، می توان گفت که برای حدود 130 آلبوم در گونه موسیقی سنتی یا اصیل ایرانی مجوزصادرشده است. ازاین تعداد، شماری از آلبوم ها با وجود داشتن مجوز، هنوز منتشر نشده اند و تعدادی از آنها نیز مربوط است به آلبوم آهنگسازان و خوانندگان جوان و جویای نام و شناخته ناشدهٔ موسیقی ایرانی که شاید سال های آینده بیش تر از آنان و هنرشان بشنویم.

درمیان آلبوم هایی که در گونهٔ موسیقی سنتی، در سال 1394 تولید و منتشر شده، فراوان است آلبوم هایی که با صدای خوانندگان سرشناس موسیقی سنتی به بازار آمده و به گوش مخاطبان رسیده است.

هدف ازنگارش این سیاهه، بررسی گذرای آلبوم های تولیدی خوانندگان سرشناس موسیقی سنتی در سال 1394 است. از این رو، معرفی خوانندگان رکورد دار در تولید آلبوم موسیقی سنتی را (به ترتیبِ خوانندگانی که بیش ترین آلبومِ تولیدی را در سال 94 داشته اند) به شرح ذیل پی می گیریم:

** علیرضا قربانی (شش آلبوم)
علیرضا قربانی با انتشار شش آلبوم صوتی و تصویری، از دید شمار انتشار آلبوم درسال 94، درمیان همهٔ خوانندگان موسیقی سنتی ایران، رکورد دار است.
وی در آذر 94، آلبوم «من عاشق چشمت شدم» را با آهنگسازی فردین خلعتبری راهی بازار کرد؛ آلبومی که به تقریب بیش تر قطعه های آن، همان تیتراژهایی بود که قربانی دراین سال ها خوانده است.
یک ماه بعد، در دیماه، این خواننده دو آلبوم «روی در آفتاب1» (بهار و تابستان) و «روی در آفتاب2» (پاییز و زمستان) را با آهنگسازی صادق چراغی راهی بازار کرد. اسفند ماه اما اوج پرکاری قربانی بود؛ وی ابتدا آلبوم «دخت پری وار» را با آهنگسازی مهیارعلیزاده منتشر کرد و چند روز بعد، در روزهای پایانی اسفند، دو آلبوم صوتی وتصویری «کنسرت حریق خزان» را به بازار فرستاد. نکتهٔ جالب این است که درحالی نسخهٔ صوتی و تصویری «کنسرت حریق خزان» به بازار آمده که نسخهٔ استودیویی این آلبوم پیش تر در سال 1391 منتشر شده بود.

** شهرام ناظری (شش آلبوم)
خوانندهٔ قدیمی موسیقی ایرانی نیز با انتشار شش آلبوم صوتی و تصویری در سال 94، خود را جزو رکورد داران در این زمینه معرفی کرد.
ناظری نخستین آلبوم خود را در سال 94، مرداد ماه منتشر کرد؛ آلبومی تصویری به نام «ناگفته» که وی آن را با همراهی پسرش (حافظ ناظری) اجرا کرده است.
شهریور94 نیز دو آلبوم با صدا وسیمای ناظری به بازار آمد؛ آلبوم «ایران جوان» که پیش تر با صدای سالار عقیلی کار شده بود، این بار در دو نسخهٔ صوتی و تصویری با صدای شهرام ناظری و به آهنگسازی و تنظیم پیمان سلطانی منتشر شد.
دی ماه نیز آلبوم «رقصانه» از این خواننده به بازار آمد؛ آلبومی که آهنگساز آن، حسین پرنیا است. اسفند ماه برای ناظری هم با انتشار آلبوم همراه بود، به طوری که دو آلبوم صوتی و تصویری «درفش کاویانی» (شاهنامهٔ فردوسی) پس از چند سال که از وعدهٔ انتشار آن ها می گذشت، با صدای این خواننده به بازار آمد؛ که آهنگساز این آلبوم، فرید الهامی است.

** سالار عقیلی (پنج آلبوم)
دیگر رکورد دار تولید آلبوم سال 1394، سالار عقیلی است. این خواننده در سال 94 پنج آلبوم را روانهٔ بازار کرد. عقیلی اردی بهشت ماه آلبوم «سرّ هزار ساله» را با آهنگسازی کیوان کیانیان منتشر کرد. در همین ماه، این خواننده نسخهٔ صوتی کنسرت سال 1391 خود را، به آهنگسازی سعید فرج پوری، با نام «میخانهٔ خاموش» به بازار رساند. جالب اینکه پیش تر، نسخهٔ تصویری این کنسرت نیز منتشر شده بود.
«قصهٔ باران» نام دیگر آلبوم عقیلی است که آن را امین بیات ساخته و در بهمن 94 منتشر شد. اسفند ماه نیز با انتشار دو آلبوم برای سالار عقیلی به پایان رسید؛ نخست، آلبوم «عاشق می شویم» به آهنگسازی پیمان سلطانی به بازار آمد و یکی، دو روز بعد هم، آلبوم «یک خانه پُر ز مستان»، که نسخهٔ تصویری کنسرت این خواننده و کیوان ساکت بود، پس از کش و قوس فراوان با شرکت ایران گام، منتشر شد.

** محمد معتمدی (پنج آلبوم)
این خواننده که چندی است شرکت انتشاراتی موسیقی نیز تأسیس کرده، در سال 94 پنج آلبوم را راهی بازار کرد. در خرداد ماه آلبوم «دورها آوایی است» با صدای معتمدی و آهنگ مهدی تیموری منتشر شد. شهریور 94 نیز کنسرت این خواننده با علی قمصری، با نام «عبور» به بازار آمد.
از معتمدی در آبان ماه، آلبوم پر حاشیهٔ «کمان ابرو» با آهنگسازی احسان ذبیخی فر به بازار آمد. معمتدی معتقد بود که این آلبوم بی رضایت وی منتشر شده است. در همین ماه با صدای این خواننده دو آلبوم صوتی و تصویری «عشقیم گل» پخش شد؛ آلبوم هایی که مربوط است به کنسرتی که حسین علیزاده با همراهی معتمدی و سه خوانندهٔ دیگر بر روی صحنه برده بود.

** وحید تاج (چهار آلبوم)
وحید تاج نیز در سال 94، چهار آلبوم را راهی بازار موسیقی کرد. خرداد ماه «آتش مشتاقیِ» او با آهنگسازی عیسی غفاری منتشر شد. «اجاق سرد» هم دیگر آلبوم او بود که با آهنگ های مهدی حاجی قاسمی، مهر ماه به بازار آمد.
دو آلبوم دیگر این خواننده نیز در اسفند ماه منتشر شد. نخست آلبوم «اسب و آتش»، به آهنگسازی آرش کامور به بازار آمد و پس از آن، «رفته ای که بازآیی» با آهنگسازی سیروس جمالی و خوانندگی وحید تاج منتشر شد.

** حسین علیشاپور (سه آلبوم)
دیگر خوانندهٔ امروز موسیقی سنتی، حسین علیشاپور، هم در سال 94 سه آلبوم به بازار فرستاد. خرداد ماه آلبوم «نام تو» با صدای وی و با آهنگسازی کوروش شاهانی منتشر شد. مهر ماه نیز علیشاپور آلبوم «شوق دیدار تو» را به آهنگسازی شهناز نوابی به بازار فرستاد. سومین آلبوم این خواننده نیز دی ماه 94 با نام «آن سیاه افسون کار» به بازار آمد که آهنگساز این آلبوم، نگار خارکن است.

** همایون شجریان (دو آلبوم)
همایون شجریان در سال 94 دو آلبوم را راهی بازار کرد. این خواننده در آذر ماه آلبوم «خداوندان اسرار» را با آهنگسازی رفیق این روزهایش، سهراب پورناظری، منتشر کرد. در بهمن ماه 94 نیز نسخهٔ تصویری آلبوم «چه آتش ها» به آهنگسازی علی قمصری به بازار آمد؛ آلبومی که نسخهٔ صوتی آن، سال 92 منتشر شده بود.

** علیرضا افتخاری (…)
تا سال های پایانی دههٔ 80، ادبیات بسیاری از قلم به دستان موسیقی، علیرضا افتخاری را خواننده یی پر کار معرفی می کرد. این در حالی بود که این خواننده در پرکارترین سال های فعالیت خود، تنها در یکی، دو سال از میانهٔ دههٔ 80، در طول یک سال پنج آلبوم را منتشر کرده بود.
با این حال، این خوانندهٔ خاطره ساز موسیقی ایرانی در چهار سال آغازین دههٔ 90 (سال های 91، 92 و 93) سالی یک آلبوم منتشر کرد و سال 94 آلبومی با صدای علیرضا افتخاری به بازار موسیقی نیامد تا آخرین آلبومی که با صدای وی منتشر شده، همان «پادشاه فصل ها» باشد که به آهنگسازی حسین پرنیا در سال 1393 منتشر شده است.
حال این پرسش مطرح است که چرا آنانی که دیروز بی رحمانه بر علیرضا افتخاری می تاختند و تولید آلبوم هایش را چونان پتکی بر سر وی می کوبیدند، امروز طریق خاموشی پیش گرفته اند و در قبال تولید بالا و انبوه خوانندگانی که نامشان در این سیاهه آمده است، انتقاد و اعتراضی ندارند؟
یادمان نرود که خوانندگی، اگر شغل هنرمند است، او حق دارد به هر میزان که صلاح می داند، اثر تولید کند و اثرهای تولیدی خود را در معرض قضاوت مردم و تارخ بنهد؛ یا مردم و تاریخ اثرِ هنری او را خواهند پسندید و یا پس می زنند که این هم باز می گردد به مردم و تاریخ. در این میان، نقش و چرایی وجود آنانی که قلم را حرمت نمی شناسند و وجدان را به خوابگاه فرستاده اند، معلوم نیست. به امید روزی که قلممان حق آفرینش و تولید هنری را با جانبداری های سلیقه یی، از هیچ خواننده و هنرمندی نگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا