خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راهنمای تعمیر کارت گرافیک سوخته

رپورتاژ آگهی

قطعات سخت افزاری لپ تاپ با گذشت زمان به دلایل گوناگون مانند ریختن آب روی دستگاه، نوسان جریان برق یا موارد دیگر، ممکن است آسیب ببینند. بعضی از این آسیب‌ها جزئی هستند و روند استفاده از لپ تاپ را کمتر دچار مشکل می‌کنند. اما بعضی دیگر حاد هستند و باید سریعاً مورد رسیدگی قرار گیرند.

به‌عنوان مثال اگر کارت گرافیک بسوزد، ممکن است لپ تاپ هنگ کند یا به‌طور کلی بالا نیاید. در چنین شرایطی صفحه نمایش سیاه می‌شود و حتی با روشن و خاموش کردن لپ تاپ تغییری در آن رخ نمی‌دهد.

اگر برای شما نیز چنین مشکلاتی رخ داده است، ابتدا باید مطمئن شوید کارت گرافیک خطا می‌دهد یا از سایر اجزای سخت افزاری است. سپس برای تعمیر آن اقدام کنید.

این مطلب را به راهنمای تعمیر کارت گرافیک سوخته اختصاص دادیم تا ابتدا علت خطاهای رخ داده و مربوط به این قطعه و سپس راه حل‌های آن را بررسی کنیم. پس تا انتها همراه ما بمانید.

چه عواملی باعث سوختن کارت گرافیک می‌شوند؟

خرید کارت گرافیک در مشهد

اگر پیش از هر چیزی برای جلوگیری اقدام کنید، دیگر به استفاده از نکات این راهنمای تعمیر کارت گرافیک سوخته نیاز نخواهید داشت. عموماً کارت‌های گرافیک تا پنج سال به‌خوبی کار می‌کنند و پس از آن باید برای خرید کارت گرافیک در مشهد اقدام کنید.

اما بعضی عوامل می‌توانند عمر پردازنده‌های گرافیکی را کوتاه‌تر کنند. بنابراین اگر یکی از آن‌ها را مشاهده کردید، فوراً برای تعمیر یا جلوگیری اقدام کنید. از جمله:

  • بی‌کیفیت بودن لپ تاپ می‌تواند باعث شود قطعات پردازنده گرافیکی آن پس از مدتی از کار بیافتند. گاهی نیز ممکن است یک لپ تاپ استوک بخرید که چون حواستان نبوده، کارت گرافیک آن مشکل داشته و حالا کاملاً از کار افتاده است.
  • کارت گرافیک نصب شده با سایر قطعات سازگار نباشد.
  • هنگام نصب کارت گرافیک، جریان داخلی استاتیک آن بیش از اندازه شود.
  • روی قطعات داخلی لپ تاپ رطوبت بنشیند و به آن‌ها آسیب بزند.
  • دستگاه پیش از اندازه داغ شود.
  • گرد و غبار روی فن‌های لپ تاپ جلوی خنک کردن کافی آن را بگیرند.
  • قطعات خنک کننده لپ تاپ آسیب ببینند و آن را خنک نکنند.
  • اجرای بازی‌هایی که با درایورهای نرم افزاری سازگار نیستند.

برای این‌که به تعمیر کارت گرافیک سوخته نیاز پیدا نکنید، باید دائماً سیستم خود را تمیز کنید. به‌عبارتی پیش از استفاده از لپ تاپ، میز کار خود را با دستمال پاک کنید و دستگاه‌تان را روی سطوح کثیف یا پر گرد و غبار قرار ندهید. علاوه بر این همیشه درایورهای کارت گرافیک را به‌روز نگه دارید.

چگونه کارت گرافیک سوخته را تشخیص دهیم؟

خرید لپ تاپ استوک

اگر پس از خرید لپ تاپ استوک این نشانه‌ها را مشاهده کردید، سریعا به متخصص مراجعه کنید. پیش از این‌که توضیح نحوه تعمیر کارت گرافیک سوخته، بهتر است ببینیم نشانه‌های آن چیست؟

لپ تاپ روشن نخواهد شد

هنگامی که در حال کار با لپ تاپ هستید ممکن است خطایی را مشاهده نکنید اما به‌صورت ناگهانی لپ تاپ خاموش می‌شود و صفحه نمایش دیگر سیگنالی را دریافت نمی‌کند. اما اگر لپ تاپ را دوباره روشن کنید، صدای خش‌دار بلندی را خواهید شنید و مادر برد کدهای خطا می‌فرستد. در این حالت به احتمال زیاد کارت گرافیک سوخته است.

هنگام بازی، کارت گرافیک خطا می‌دهد

عموماً گیمرها بیشتر نیاز به تعمیر کارت گرافیک سوخته خود پیدا می‌کنند، زیرا اتفاقی رایج در هنگام بازی با لپ تاپ است. اگر در زمان بازی نشانه‌های کوچکی از خطا را در پردازنده گرافیکی دیدید، به‌عنوان مثال گرافیک بخشی از صفحه ضعیف‌تر از بخش دیگر آن بود، یعنی کارت گرافیک خطا داده است.

در این صورت بهتر است هر چه سریع‌تر اقدام کنید تا جلوی سوختن آن را بگیرید. اگر خودتان تخصص لازم را ندارید، به یک مرکز معتبر تعمیر لپ تاپ مراجعه کنید.

فن صدای غیرعادی تولید می‌کند

اگر متوجه صدای عجیبی شدید، فوراً آن را به نزدیک‌ترین مرکز تعمیر لپ تاپ ببرید. عملکرد ضعیف یا غیرعادی فن لپ تاپ می‌تواند به سایر اجزای آن آسیب بزند و در نهایت کارت گرافیک را بسوزاند.

زیرا همان‌طور که شروع راهنمای تعمیر کارت گرافیک سوخته ذکر کردیم، کارت گرافیک در اثر فعالیت داغ می‌شود و وجود بدون خنک کننده در کمترین زمان می‌سوزد.

راهنمای تعمیر کارت گرافیک سوخته

تعمیر کارت گرافیک

برای تعمیر کارت گرافیک سوخته می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید:

استفاده از گارانتی

اگر هنوز لپ تاپ گارانتی دارد، می‌توانید به نمایندگی رسمی آن مراجعه کنید و کارت گرافیک خود را به متخصصان تعمیر آن‌جا بدهید تا بررسی کنند و در صورت امکان آن را تعمیر یا تعویض کنند. معمولاً تمام لپ تاپ‌ها تا 2 سال گارانتی دارند و باید ببینید دستگاه شما مشمول خدمات تعویض رایگان قطعه نیز خواهد شد یا نه.

فراموش نکنید که تا حد ممکن خود اقدام به باز کردن لپ تاپ و خارج سازی کارت گرافیک نکنید. به‌ویژه اگر تجربه‌ای در این حوزه ندارید.. زیرا ممکن است به اجزای دیگر آن نیز آسیب بزنید و هزینه بیشتری را برای تعمیر لپ تاپ خود یا خرید یک مدل جدید بپردازید.

مراجعه به مرکز تعمیر لپ تاپ

در صورتی‌که زمان گارانتی لپ تاپ به پایان رسیده بود، می‌توانید به نزدیک‌ترین مرکز تعمیر لپ تاپ مراجعه کنید. متخصصان سخت افزاری لپ تاپ در این مراکز دانش بالایی در مورد تعمیر کارت گرافیک سوخته دارند و به شما بهترین راهکار را پیشنهاد می‌کنند. البته ممکن است تشخیص دهند که کارت گرافیک قابل تعمیر نیست. در آن زمان باید نسبت به خرید کارت گرافیک جدید اقدام کنید.

تمیز کردن کارت گرافیک

اگر از کارت گرافیک بوی سوختگی احساس کردید، ابتدا لپ تاپ را خاموش کنید، باتری آن را جدا سازید، آن را از برق بکشید و سپس کارت گرافیک را از لپ تاپ جدا کنید.

برای تعمیر کارت گرافیک سوخته، ابتدا پارچه‌ای نرم و بدون پرز را بردارید و روی این قطعه بکشید. برای پاکسازی بهتر می‌توانید از کمی الکل نیز استفاده کنید. اما اگر تا به حال این کار را انجام نداده‌اید، ممکن است به کارت صدمه بزنید.

پس بهتر است مجدداً به‌تنهایی برای این کار اقدام نکنید. به‌هرحال پس از پاک‌سازی کارت گرافیک، آن را روی لپ تاپ خود یا دستگاهی دیگر امتحان کنید تا مطمئن شوید واقعاً سوخته است یا نه.

سخن نهایی

مهم‌ترین نکته زمان تعمیر کارت گرافیک سوخته این است که پیش از حادثه از آن جلوگیری کنید. اگر همیشه درایورهای خود را به‌روز نگه دارید و لپ تاپتان را تمیز کنید، دیگر نیازی به این کار نخواهید داشت و حتی عمر این قطعه مهم دستگاه‌تان افزایش پیدا می‌کند.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا