خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات پیشنهاد مذاکره‌ی آمریکا به خاتمی

خاطرات هاشمی (۲۷)

به کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

پنج‌شنبه 4 دى 1376 | 24 شعبان 1418 | 25 دسامبر 1997

ساعت هشت و نیم صبح، با هلى‌كوپتر براى سخنرانى در جلسه اعزام مُبلغان ماه رمضان، به سوى قم پروازكرديم. ساعت نُه و نیم در محل سپاه فرودآمديم.

به سالن عظيم زيرزمين مدرسه فیضیه رفتيم ‏كه با كمك آيت‌الله خامنه‌اى ساخته شده است؛ مملو از جمعيت بود و جمعيت اضافى، در صحن مدرسه و حجره، از طریق بلندگو از مراسم استفاده مى‌كردند.

سخنرانى مفصلى ايراد كردم. حدود يك ساعت و نيم طول كشيد. به ظهر نزديك شديم و فرصتى براى سئوال و جواب نبود. تاريخ نفوذ و توسعه شيعه در ايران و نقش تاريخى روحانيت در بستر فرهنگ تشيع در طول تاريخ بعد از اسلام را توضيح دادم و اهميت روح انقلاب و نقش امام و حوزه‌ها و ضرورت حفظ اين مسير و اين نفوذ و شرايط مُبلغ و مُبلغ صالح و توطئه تضعيف روحانيت و ولايت‏ فقيه و نقش سازندگى در تقويت انقلاب را گفتم.

بعد از سخنرانى، فشار و احساسات و هجوم طلاب به حدي بود كه نتوانستم با علماى حاضر خداحافظى ‏كنم.

شنبه 6 دى 1376

آقاى خاتمى ریيس‏‌جمهور به دفترم آمد. خبر داد كه پس از اظهارات ايشان در مورد صحبت با مردم آمريكا و جوسازى رسانه‌هاى غربى در خصوص تمايل ايران به مذاكره با آمريكا، پيامى از سوى دولت آمريكا – از طريق حافظ منافع‏شان، سویيس رسيده كه اظهارآمادگى براى مذاكره كرده‌اند. موضوعات قابل طرح از سوى خودشان را نوشته‌اند و افرادشان را تعيين ‏كرده‌اند. گفته‌اند بايد خبر مذاكرات هم داده شود و ايران هم هر موضوعى را بخواهد مى‌تواند مطرح كند؛ تقريباً همان چيزى ‏كه در اظهارات علنى گفته‌اند. براى كيفيت جواب، مشورت‏ كرد. گفتم قبلاً نظر رهبرى را بگيرند و سپس مذاكره كنيم.

يكشنبه 7 دى 1376

آقاى علی عسكرى، مديرعامل فروشگاه‌هاى رفاه آمد. گزارش وضع را داد و گفت چون آقاى خاتمى شرايط او را نپذيرفته، براى اداره تعاون به سپاه برگشته است. از من براى اقدام جهت بهتركردن زندگى پرسنل سپاهي، كمك خواست.

آقاى طبسى آمدند. دربارة انتخابات خبرگان و مسایل اخير قم و مشهد براى تضعيف رهبرى و جلسه آينده خبرگان در مشهد صحبت ‏كرديم.

آقاى مسعودى خمينى تولیت آستان‏ حضرت معصومه آمد. اوضاع قم را گفت و راجع به نظر علماى قم در مورد مرجعيت آيت‌الله خامنه‌اى كه مخالف‏‌اند و نيز ضرورت برخورد مدبرانه با مسأله آیت‌‏الله منتظرى. براى عمران اطراف حرم استمداد كرد.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1376

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا