خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بودجه ۱۴۰۰ حباب است»

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ را نسبت به منابع درآمدی‌ که در آن دیده شده، غیر واقع‌بینانه دانست و گفت: این لایحه مانند یک حباب است که اگر بترکد، تبعات آن خود را نشان خواهد داد و دردسرها و آسیب‌هایی را برای سیستم مالی دستگاه‌های اجرایی کشور در پی خواهد داشت.

ارکانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بودجه سال ۹۹ کل عددی که به عنوان فروش نفت دیده شده است، رقم ۵۵ هزار میلیارد تومان است و در هشت ماهه ابتدایی امسال، فقط ۱۰ درصد این رقم تحقق پیدا کرده است. با توجه به این مسئله، چگونه دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰، این ۵۵ هزار میلیارد را ۴ برابر کرده و به عدد ۱۹۹ هزار میلیارد تومان رسانده است؟ این کاملا غیر واقع‌بینانه است و هیچ تناسبی با واقعیات فضای اقتصادی و حوزه فروش نفت و گاز ایران در بازارهای جهانی ندارد و طبیعتا عددی است که باعث انحراف و گمراهی مسئولان اجرایی کشور نسبت به منابع و مصارف ۱۴۰۰ خواهد شد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، رقمی به عنوان یارانه کالاهای اساسی دیده شده است، اظهار کرد: اما در خصوص حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰‌ تومانی به کالاهای اساسی در این لایحه، ما معتقدیم این مسئله باعث ارزان‌تر شدن کالاهای اساسی برای مردم خواهد شد.

ارکانی ادامه داد: در حال حاضر ارز ۴۲۰۰‌ تومانی به واردکنندگان و تجار نهاده‌های دامی تعلق می‌گیرد و این افراد نهاده‌های دامی را با این ارز وارد کشور می‌کنند و سپس این‌ نهاده‌ها به دلیل تفاوت قیمت ارز، سر از بازار آزاد درآورده است و به جای اینکه به دست مرغداران و دامداران کشور برسد و تبدیل به گوشت مرغ، گوشت قرمز و شیر و فراورده‌های لبنی شود و به قیمت یارانه‌ای به دست مردم برسد، در بازار آزاد به فروش می‌رسد و مرغداران و دامداران مجبورند چون نهاده‌های ارزان قیمت دریافت نکرده‌اند، نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند و بدین ترتیب قیمت گوشت و شیر بسیار بالا می‌رود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: همه این‌ها به این دلیل است که قیمت‌های چندگانه منشا فساد و رانت‌خواری است. وقتی قیمت یکسان باشد، همه می‌دانند که نهاده‌ها با ارز آزاد تامین می‌شود و یارانه‌ای که قرار بود به تاجران و واردکنندگان داده شود، به مرغداران، دامداران یا مستقیما به مردم داده می‌شود تا بتوانند ما به تفاوت نرخ تمام شده و هزینه آزاد را تامین کنند. این یک منطق بین‌المللی و پذیرفته شده دارد و در تمام دنیا به همین شکل عمل می‌شود. در کشور ما نیز هدفمندسازی یارانه‌ها همین هدف را داشت. برای کالاهای اساسی و نهاده‌ها نیز باید همین اتفاق بیفتد. در حالیکه دولت چنین کاری را در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انجام نداده است.

وی با بیان اینکه احکام کلی اصلاح ساختار بودجه در مجلس تصویب شده و به دولت ابلاع خواهد شد، عنوان کرد: قرار بر این بود که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را با رعایت این احکام ببندد و حالا هم برخی از آنان را رعایت کرده است. باید منتظر بود و دید که آیا کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس تصویب خواهد شد یا خیر.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه همچنین در خصوص شیوه برگزاری انتخابات سال آینده با توجه به اوضاع شیوع کرونا، گفت: طبق قانون هرگونه تغییر در شیوه رای‌گیری در کشور باید به تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع قانون‌گذاری در کشور برسد و قاعدتا تا این اتفاق نیفتد، مدل رای‌گیری و نحوه برگزاری انتخابات به همان شیوه گذشته باقی خواهد ماند. باید در ماه‌های منتهی به خرداد ۱۴۰۰ بر اساس شرایط کشور از نظر شیوع کرونا، در خصوص نحوه برگزاری انتخابات تصمیم‌گیری شود.

ارکانی ضمن اشاره به پیشنهاداتی که در این خصوص وجود دارد، بیان کرد: یکی از این پیشنهادات، افزایش زمان رای‌گیری است. یعنی انتخابات به جای یک روز، در دو روز برگزار شود تا بتوان به وسیله کاستن از تراکم جمعیت و رعایت فاصله‌گذاری، رای‌گیری را مطلوب‌تر انجام داد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی اضافه کرد: اما در خصوص استفاده از روش‌های پستی در انتخابات کشور، من بعید می‌دانم که این روش بتواند کارامد باشد؛ چراکه روش مطمئنی نیست. کما اینکه در آمریکا نیز همین آرای پستی منشا اختلافاتی شده که هنوز هم در این کشور جریان دارد. همین تجربه در ایالات متحده نشان داد که این گونه روش‌های غیرشفاف، می‌تواند منشا اختلاف در مهم‌ترین انتخابات کشور باشد. لذا باید دنبال روش‌هایی مطمئن و قابل پذیرش برای عموم مردم و کاندیداها باشیم تا ابهامی در نتیجه آرا به وجود نیاید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا