خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«ادبیات احمدی‏ نژادی وزیر بهداشت»

به گزارش انصاف نیوز، «ویدا بغدادی» در روزنامه ی «عصر اقتصاد» نوشت:

سیدحسن قاضی‏ زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش «مسئولیت اجتماعی صنعت نفت» که روز سه ‏شنبه ی هفته ی جاری برگزار شد طی سخنانی پیشنهاد داد که وزارت نفت در هر استان یک بیماستان 1000 تخت خوابی بسازد.

سخنان وزیر بهداشت طبق معمول جذاب و عامه ‏پسند است اما از بدیهی‏ ترین اصول مدیریت دولتی که یک وزیر بدون اطلاعات اقتصادی هم باید از آن مطلع باشد، بی‏ بهره است.

یکی از نکاتی که هر وزیری از آن باید اطلاع داشته باشد این است که وزارتخانه‏ ها، مرکز هزینه هستند و از بودجه ی عمومی تخصیص می ‏گیرند بنابراین ساخت بیمارستان ‏های 1000 تخت خوابی مورد نظر آقای وزیر بهداشت، توسط وزارت نفت به معنی ساخت این بیمارستان‏ها از بودجه ی دولت است که اگر چنین ظرفیتی در بودجه دولت وجود دارد بهتر است مستقیما به خود وزارت بهداشت تخصیص دهد نه وزارت نفت.

نکته ی دوم این است که ساختار وزارت نفت برای اداره ی صنعت نفت ایران تنظیم شده و بخش درمانی آن مجموعه ی بسیار محدودی است که اگر قرار باشد 31 بیمارستانی 1000 تخت خوابی را اداره کند. طبیعتا نیاز به سازمانی در حد وزارت بهداشت دارد که طبیعتا آقای وزیر معنی تقسیم ماموریت‏ ها در نهادهای دولتی را به خوبی می داند و چنین اقدامی می‏ تواند وزارت نفت را از کار خود باز دارد.

نکته ی دیگری که طبعا هر وزیری از آن اطلاع دارد این است یکی از وظایف دولت پرداختن به وظایف اجتماعی است و در این زمینه هم، نهادهای متعددی وجود دارد که با اخذ بودجه ‏های لازم به مسوولیت های اجتماعی دولت می پردازند.

در نتیجه برگزاری چنین همایشی برای یادآوری مسوولیت های اجتماعی دولت نیست بلکه انگشت اشاره چنین همایشی به سوی بنگاه ‏های اقتصادی است که مستقل از بودجه ی عمومی و اکثرا در بخش خصوصی و غیردولتی دارای درآمد و هزینه بوده و با توجیه اقتصادی فعالیت می کنند، اما در کشور ما متاسفانه به هزینه ‏های اجتماعی فعالیت های خود بی‏ توجه هستند.

بنابراین تعیین چنین تکالیف، برای دولت در چارچوب همایش مزبور فاقد منطق لازم است.

و نکته ی دیگر اینکه لابد آقای وزیر بهداشت بهتر از هر کس می داند که بیمارستان های 1000 تخت خوابی در بسیاری از استان ها از جنبه فنی و تخصصی نه توجیه دارد و نه کارائی.

اما به نظر می رسد پشتیبانی مسوولین ارشد نظام از طرح سلامت، وزیر محترم ایشان را دچار توهم و ادبیات احمدی ‏نژادی کرده است و با مطرح کردن ادعاهای بزرگ به خدمات دیگر، خود را در اذهان عقلای جامعه زیر سئوال می‏ برد و این نگرانی را ایجاد می کند که طرح سلامت به سرنوشتی مانند مسکن مهر و هدفمندی یارانه‏ ها دچار شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا