خرید تور تابستان ایران بوم گردی

2خرداد، روحی تازه در کالبد جمهوری اسلامی

«محمد توکلی» در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

از هر زاویه ای که به انقلاب 57 مردم ایران بنگریم قطعا یکی از دلایل وقوع آن را محدودیت های شدید سیاسی رژیم شاه بر منتقدانش خواهیم دانست. در نتیجه یکی از آرمان هایی که رهبران انقلاب و مردم به دنبال آن بودند بسط و گسترش آزادی های سیاسی بوده است.

مدت زیادی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که جنگ بر کشور تحمیل شد و طبیعتا در شرایط جنگی بسیاری از آزادی های سیاسی در هر نظامی محدود خواهد شد چه برسد به نظام نوپایی مثل جمهوری اسلامی. بعد از دوران جنگ و روی کار آمدن دولت سازندگی آنچه که برای هاشمی و دولتش در اولویت اصلی بود سر و سامان دادن به ویرانی های به جا مانده از جنگ بود و این نگاه افراطی نسبت به سازندگی و بی توجهی مطلق به آزادی های سیاسی باعث آن شد که مدت زمان بی توجهی به این بخش از آرمان های انقلاب به دو دهه برسد.

در چنین شرایطی سید محمد خاتمی با همراهی یارانش با پر رنگ کردن همین وجه مغفول مانده از آرمان‌های انقلاب، خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوی معرفی کرد و در هر دو دوره هم با رای بسیار بالایی به پیروزی رسید.

غرض از این نوشته نه یادآوری تاریخ که بیان نکته ای است که کمتر به آن توجه شده است.

اگر 2 خردادی وجود نداشت و همان غفلت طولانی نسبت به آزادی‌های سیاسی ادامه پیدا می کرد به واقع چه سرنوشتی در انتظار نظام جمهوری اسلامی بود؟

شرایطی که الان در آن هستیم قطعا رضایت بخش نیست اما حداقلش این است که یک جریان سیاسیِِ درون نظام وجود دارد که عملکرد مسوولین را با آرمان هایی مثل “آزادی و جمهوری” بسنجد. و آن واقعه ای که این جریان را آفرید 2 خرداد 76 بود.

جریانی که از 2 خرداد 76 آغاز شد، فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد، با محدودیت های بسیاری مواجه شد، در درون خودش دچار تندروی هابی نابخشودنی شد، اما با همه ی این بالا و پایین شدن ها به دو دلیل هم چنان مانا و زایاست.

دلیل اول، پشتوانه ی عظیم مردمی است و این پشتوانه هر روز که می گذرد به واسطه ی افزایش آگاهی مردم بیشتر هم خواهد شد (البته به شرط عملکرد درست این جریان) و دلیل دوم، همان غفلت دو دهه ای نسبت به مقوله ی آزادی های سیاسی است که این غفلت در جریان اصولگرا ادامه دارد و این جریان سیاسی – اندیشه ای از همین غفلت جریان مقابل خود استفاده می کند تا با وجود همه ی محدودیت هایی که هست فعالیتش را ادامه دهد و بر وقایع مختلف اثرگذار باشد.

بر آنم که 2 خرداد 76 دمیدن روحی تازه بر کالبد خسته ی جمهوری اسلامی بود و باعث این شد که آرمان های انقلاب 57 مردم ایران احیا شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا